Sunday

Pantai Minyak Beku : Satu pandangan baru terhadap sampah

Sejak 10-12 tahun di batu pahat ini, baru-baru ni sajalah saya dan suami ke pantai Minyak Beku. Best. Air lautnya cantik dan pasirnya juga cantik. Tapi seperti yang dijangka pantai dan persisir pantai tercemar dengan sampah. Malah ada bahan-bahan untuk pemujaan. 2 minggu lepas kami sekeluarga ke sana. Pagi tadi pada hari ni kami juga ke sana. Sesuai untuk menenangkan hati dan beriadah bersama keluarga. 

Batu Pahat sebenarnya mempunyai khazanah alam yang boleh dipelihara dan dipulihara supaya menjadi pusat tarikkan dan rekreasi. Ianya perlu kepada satu pihak yang mengurus tadbir. Namun dalam pada masa yang sama ia perlu kepada mendidik masyarakat kepada sikat bertanggungjawa dan sayang alam sekitar.

Dulu jika ke Empangan Machap perkara paling tak best ialah melihat sampah-sampahnya. Saya dan suami selalu berbicara yang mana, "takkan kita yang nak kutip sampah yang orang lain buang. mungkin hari ini kita kutip, besok mereka buang lagi". Tapi kali ini apabila di Minyak beku suami saya berkata kepada saya " Nanti, bila anak-anak dah pandai berjalan dan tak banyak kerenah, kita ajak anak-anak kita kutip sampah bersama. Dia kata kita tak payah lagi rasa tak berbaloi mengutipnya. Mungkin inilah sumbangan kecil kita kepada alam. Orang yang pencinta alam tu buat lebih lagi dari kita. Contohnya menyelamatkan artik atau menyelamatkan ikan paus dll. Mungkin dengan cara kita mengutip sampah ni, kita sendiri dapat didik dan menarik orang lain untuk mejaga kebersihan alam yang Allah beri pinjam."

Kata-kata suami mematahkan apa yang saya fikir dan pegang selama ini. Mungkin lepas ni bila ke empangan machap atau minyak beku kami akan bawa plastik hitam dan kayu penyepit untuk kutip sampah. sambil sambil berkelah dan berehat-rehat menenangkan fikiran. Hmmm, sedapnya haruman laut dan pantai. Teringat Langkawi yang indah permai. Tanah tumpah darahku dan tempat membesar..:)

4 comments:

  1. haah..tapi kak, sekaran ni dalam 2 3 tahu lepas mak dah pindah perlis. nak dok dekat ngan tok..yang tinggal di langkawi cuma rumah, pengasuh dan kubur ayah..;) thanks kak sebab sudi jengah blog zakiah.

    ReplyDelete
  2. betul..betul...betul...langkawi yang indah permai..tapi tercemar jugak dari segi moralnya. kalo dulu buleh la kita melepak kat pantai tapi sekarang ni nak melepak ngan anak2 pun pk berkali2 sebab ramai sangat belangkas kepala hitam yg dok menyemak dan mempertontonkan kelakuan kurang bermoral. takkan kita nak tunjukkan perkara mcm tu kat anak2..hmmm, at last, dok kat rumah, beli bahan bacaan banyak2 je lah...

    ReplyDelete
  3. kat sini pun sama..nak pi beberapa tempat rekreasi kena fikir dua tiga kali..memang banyak belangkas tak sah tu..rempit pun banyak. tak tau mana silapnya. betul kata ang, kadang2 takut anak-anak fikir benda tu biasa dan boleh dibuat. Teringat kata-kata bob lokman. kita nak didik anak cara-cara yang baik tapi masalah persekitaran kadang-kadang tak berapa baik...

    ReplyDelete