Friday

How To Overcome this Fear: Speaking English

We learn English since we enter the first year of primary school and it continuously until we start the university life for 3 to 7 years. After calculating the years of English learning its take about 19 years we learn English.Huhu.such a long long time. But why my English is not so good. I can write seminar paper but I have fear to speak to the public. When my supervisor asked me to present paper at conference I cant accept the task. It is such a big-big fear. I afraid that I look foolish in front of the educated people. How to speak English fluently??? I've bought a grammar practise book. But I don't started the exercise although I've bought the book for a year..Aiiyak... the bigger problem of mine.. I am to lazy to do the practise...But now i have to pay attention learn to speak English in effective way. Many of my paln get mess with my bad English speaking..My friend always compliment me when i give speech in Malay. But when come to English my speech is very miserable.. MOFAS write his blog in English sometime to practise. I should start writing something in English too..I should finish reading all the reader digest magazines.

Monday

Kerinduan AKu

Seawal perkenalan aku masih ragu-ragu, malah bersamanya aku masih ragu-ragu dan berjauhan dengannya pun ada keraguan....tapi yang pasti walau dekat atau jauh aku sentiasa merinduinya....

But now i feel so alone..get into my room without anything to do..there a lots of faces that i miss..miss so so much...moms...abang...adik-adik...ayah.....i couldnt stand anymore living by my self alone..i really need them..

after three weeks he go to johor i also couldnt stop this tears...every night before go to bed i will miss every word,kisses, love and all the tenderness he gave me.....this is the third time i have a fever...

my life is so routine rite now...going to work..get to home..and nothing much to do.....

arghhh.....i think i hate my life rite now....

Wednesday

APA !!?? RM 2600+++

Ish biar betul elaun yang masuk ni...kenapa double pulak..saya dah excited sebenarnya....tapi bila fikir balik nape lak elaun GISF ni leh double..patutnya rm1300 je yang patut masuk lam akaun..Aduh ada yang tak kena ni.kena telefon bendahari segera. Mula-mula tipon kena pas sana sini..sampai ke satu cik tu dia kata ish saya pun tak tau mana nak campak awak..ish -sh rupanya sejak dari mula aku ni dicampak-campak sebab diorang taktau sapa yang patut uruskan. Tak marah, tapi aku kelakar sendiri. Akhirnya di beri kepada orang yang berkenaan. Encik M nama dia..sembang punya sembang, siasat punya siasat pihak yang menguruskan elaun GIFS tu yang salah. Sepatutnya duit elaun tu achmad(Indonesian student) yang punya . Ahcmad tak bagi no akaun dia jadi pihak yang menguruskan masukkan no akaun saya pulak.patutla double. Bendahari suh saya sendiri bagi kat achmad. Saya ni punya la bergegas ke ATM. Sekali nak kluarkan 1300 baki tak mencukupi. Pulak..saya pun balik opis telefon semula En. M. Sekali dia pun takda. dia dah ke bank juga. Agaknya nak uruskan duit achmad la kot. saya call lagi sekali dalam setengah jam kemudian,dapat cakap balik ngan En M. DIa kata dia dah maklum ngan bank dan bank pun dah tarik 1300 dari akaun saya.. SETTLE...

apapun dah lega..sib baik tak terguna duit achmad.kalau tak sian dia nak balik raya nak enjoy ngan anak-anak dia kat indonesia takda dwet...


Ahmad Umar in Action


Windu-windunya kat ahmad umar...

Tuesday

Pengalaman Mengandung - PART 1




Sedar tak sedar raya ni umar tujuh bulan dah...alhamdulillah umar ni anak yang baik dan tak pernah meragam..sungguh..dalam sebulam payah benar nak dengar dia menangis...alhamdulillah sepanjang tujuh bulan ni cuma sekali saja demam panjang dan batuk...

umar dari kecik tak dibedung dan bebarut...alhamdulillah tak pula kembung2 dan sakit perut...

mudah-mudahan sampai ke besar dia senang di jaga...jauhkanlah saya dari dugaan yang melibatkan anak-anak ni..AMIN

masa pregnant dulu selalu tertinggal makan vitamin..tetapi tak pernah miss makan kurma dan air zam-zam..paling tidak 12-15 biji kurma dan seteguk air zam zam sehari sebab tu la agaknya umar sihat..masa lahir kuning sikit saja..cuma sehari..pastu esoknya dah hilang...

cuba la petua ni..saya pun baca-baca yang kurma bagi khasiat yang banyak untuk wanita mengandung..kaya dengan zat besi jadi taklah ada rasa mengidam2 nanti...

lagi satu jangan lupa doa dan jaga makan sebaik2nya..jauhkan benda syubahah apatah lagi yang tak halal..jaga makan yang di makan pastikan yang halal dan suci lagi bersih....

ni saya petik dr permata hati....

Buah kurma tidak merbahayakan kesihatan kerana ianya mengandungi banyak khasiat.

Kurma juga ada banyak kelebihan, antaranya:

  1. Kaya dengan zat besi — sangat sesuai dimakan, terutama bagi wanita sedang haid dan orang yang mengalami masalah anemia (kekurangan sel darah merah).
  2. Boleh dimakan pada bila-bila masa kerana ia tidak mengandungi kolesterol.
  3. Kaya khasiat: Protein (1.8 hingga dua peratus), serat (dua hingga empat peratus), glukosa (50 hingga 57 peratus), Vitamin A dan C, sodium dan potassium.
  4. Kandungan gulanya mudah diserap badan dan memberi tenaga segera apabila berbuka puasa. Berbuka dengan kurma membuatkan kita berasa cepat kenyang dan secara tidak langsung mengelakkan kita makan secara berlebihan.
  5. Kandungan potasium penting untuk sistem saraf yang merangsang daya ingatan, membangkit nafsu kelamin (aprodisiak) dan meningkatkan sistem pertahanan badan khususnya untuk mencegah barah buah dada dan rahim.
  6. Kurma diberikan kepada bayi boleh mengurangkan kesakitan dan kadar degupan jantung.
  7. Kurma juga boleh membantu memudahkan proses bersalin dan mengecutkan rahim kerana ada bahan boleh membantu proses berkenaan, sebagaimana dilakukan Maryam as yang memakan buah kurma selepas melahirkan Nabi Isa as.

Umar sekarang pun masih suka makan buah kurma..berikan sebiji..umar akan hisap sampai tinggal separuh...

Dia Sudah Tidak Malu


Selepas masuk kerja sekejap, 8:30am terus gerak ke Pusat Servis PERODUA kat Jalan Zabedah. Appointment jam 9.00am. Sabtu yang lepas datang langsung tak dapat selit sebab memang penuh. Terpaksa tangguh ke isnin. Lain kali nak servis time peak (raya) macam ni kena booking dulu.

Pas serah kunci, duduk kat meja bulat dan terus baca jurnal..serba salah gak sebenarnya..dahla bos takda, leh siap pi servis keta lak..sebab kerja flexible bawakla jurnal untuk dibaca kat sana.. Dapat gak la baca beberapa jurnal..

Fuhh memang lama la servis kali ni...pukul 8 masuk pukul 11 lom siap lagi..nasib baik ada tv kat situ..leh la lepak tengok tv ...jadi saya pun beralih ke sofa...tengok cerita PERTAMA RAMaDHAN.syokla jugak dapat tengok...tapi lama-lama jadi tak best lak..kurang selesa jadinya bila tengok gelagat seorang gadis ni...
mula-mula ada pakcik duduk kat bahagian sofa ni. tapi bangun pindah tempat lain. mungkin kurang selesa dengan keadaan ...Gadis tu lebih kurang umurnya 20++ tahun. bertudung, ber t shirt dan seluar panjang.

Saya pulak jadi malu. Wajarke seorang gadis berbaring di atas sofa macam kat rumah sendiri sedangkan sah-sah Pusat servis perodua tu tempat awam. Kebetulan hari tu ramai gak orang. kalau tak ramai orang pun Wajar ke?

Dalam hati saya asik cakap dia tak malu ke..? ish patutla pakcik tu pindah tempat. mesti dia pun tak selesa.

Dulu sebelum saya bersuami, saya ni memang naif pasal lelaki, fizikal. perasaan, nafsu nafsi mereka langsung saya tak tahu. Tapi bila berkahwin saya lebih berhati2 bila berdepan dengan seorang lelaki..

kadang-kadang bila kawan lelaki cakap sesuatu yang kurang manis, saya rasa macam nak bagi pelempang pun ada. Sebabnya rasa maruah tercabar dan malu sendiri..

dari kecil lagi mak pesan, kalau bercakap dengan lelaki perlu ada boundary. mak pesan bila bercakap perlu ada jarak..paling tidak 1 meter..kalau dekat akan membawa maksud yang lain...baik pada mata orang dan hati kita sendiri..kalau duduk, duduk yang paling biasa, jangan bersilang kaki apatah lagi mengankat kaki ke atas sofa..

hatta di dalam rumah pun ayah larang kami berbaring di depan tv kalau ayah ada...Inikan pula kalau kat tempat awam macam perodua tu...

bila sudah bersuami saya faham maksud mak..kenapa mak selalu pesan begitu...

ish kenapa ramai gadis melayu makin tak malu...

satu kejadian lagi yang sebenarnya dah lama belaku, budak -budak perempuan berbairing kat masjid, bersilang kaki macam layak untuk suami dia sedangkan sedangkan ada orang lelaki sedang buat renovation duduk diatas tangga dan boleh nampak seluruh susuk badan dia...

astagfirullah...

ni cerita bab budak bertudung dan perasaan malu....tak masuk bab perempuan yang dedah2 tak ketahuan hala tu lagi la tak malu....
hai..entahla...kenapa jadi begitu...

saya pun bukanlah orang yang memakai tudung labuh, berjubah bagai..tapi tolongla ada sifat malu...

sebab mereka saya yang berasa malu..saya yang rasa maruah tercabar...
ish mudah-mudahan mereka mendapat pentunjuk dan saya juga kekal untuk berasa malu...

Friday

AHLAN WAHAI RAMADHAN YANG MULIA

RAMADHAN dah sangat hampir.kurang dari 24 jam lagi ramdhan akan tiba..mudah-mudahan saya sempat menghabiskan ramadhan kali ini.....

dan keghairahan untuk meningkatkan amalan membersihkan hati supaya dapat menjadi lebih baik hati saya diasak dengan kesedihan dan kerinduan yang amat terhadap bonda di kampung..

sedihnya memikirkan puasa dan raya tanpanya disisi pada tahun ini..hibanya mendengar adik2 berkata tak seronok kak un tak dapat balik raya...

terkedu bila adik inah pesan supaya jangan balik tanpa suami..walaupun diizinkan

tak seronoknya memikirkan raya ditempat dan keluarga yang asing ini....

mengapa payah benar hatiku ini....adakah aku terlalu mengangungkan ibu sehingga aku rasa orang lain tak layak dilayan setaraf ibuku walaupun sedikit..aduh PARAH....

saya tak pernah mencium tangan org yang lebih tua..atau memeluk nya dengan penuh kasih, atau berbuat baik seikhlasnya..kerana saya fikir orang lain tak layak di layan setanding emak kerana di hati ini dia berada di kedudukan yang paling atas dan paling mulia..dan bila saya berbuat sesuatu kepada orng lain hati ini rasa saya mengkhianati mak..saya akan menjadi rindu yang amat..saya sedih kerana di saat ni saya berbuat baik terhadap orng lain..sedangkan mak saya terpaksa tinggalkan di kampung(berpisah)..ADAKAH INI PARAH....!!! kerana saya tidak berupaya untuk mengaggungkan MIL ditambah dengan asakan masalah yang bertimpa2....

hmmm...mak. kakak minta maaf sangat2..tahun ni tahun pertama kakak tak dapat puasa dan raya dengan mak..sedihnya...kakak tau mak rindu...lately mak yang telefon kakak....kalau tak mak takkan telefon sebab dah cukup kakak yang telepon tiap2 hari....
insyaallah kakak usahakan balik juga..mungkin raya ke 2 atau 3...mak tunggu ya...

sayang mak...

selamat berpuasa semua
saya minta maaf atas setiap keterlanjuran kata dan perbuatan yang melampau dan melukai hati sesiapa saja...

mudah-mudahan sinar yang baik akan tiba.....

Thursday

Im Addicted to NUR KASIH


tak sabar nak tunggu episod 11 esok.. Masa mula2 nak ikut dari episod petama. tapi ada saja hal yang membuatkan tak berpeluang nak tonton. sampai episod ke 7 saya masih gagal untuk menonton drama ni. Bila start tengok saya betul2 teruja. boleh dikatakan cerita ini betul penuh emosi dan menyentuh jiwa..

pengarahan yang baik saya kira. cuma dari segi batasan pergaulan terlampau terbuka. dari cerita konsep islamik jadi meluat tengok beberapa babab walaupun lakonan nya begitu natural..

namun nur kasih tetap memikat hati...munkin di lain cerita bagi cerita berkonsepkan islamik, emosi perlu di serlahkan, selindungkan adegan suami isteri, pegang bepegang atau membuka aurat dengan cara yang paling halus dan simbolik. tak perlu disuratkan dengan begitu nyata....

Suami saya TAK MAMPU nak tengok cerita NUR. :) dia kalah dengan emosi. selalu ajak dia tengok sama. tapi dia menolak sebab nanti terpengaruh dan dia plak marah pada kejahatan adam...atau sedih dengan kesedihan nur. Suami kalau nak tengok cerita dia lebih suka cerita kelakar atau aksi. cerita yang penuh emosi dia akan tolak ke tepi.

Monday

Umar Tak Sihat.

Setelah 4 bulan setengah umur Umar, ni la first time Umar tak sihat. Mula-mula jadi masa kat kedai Gunting rambut.Ntahla apa yang Umar nampak, Umar menangis tak henti-henti. Jenuh Mak Teh Ati Nak Pujuk. Tukang gunting rambut tu kalut-kalut potong rambut aku. sian kat umar. Bila pergi rumah orng terbawa-bawa nangisnya bila nampak orang yang tak kenal. Sampai nampak Papa Azli pun Umar Nangis.

Selang Beberapa hari Umar demam. Kebetulan Ummi pulak makan durian. Badan Umar Panas. Nila first time umar demam teruk. Umar merengek je supaya ummi duduk ja dekat2 umar. Pegi ambil Ubat makan tiga kali badan umar naik rash yang teruk. Ingatkan campak, alhamdulillah bukan campak, bila keesokkanya rash tu hilang beransur2. Bila ummi check ubat yang umar makan tu memang ada kesan unexplained rash.

Umar dah pergi taska baru. Nur Ilham Kasih nama dia. Mama-mama yang jaga umar semua muda-muda. Kali ni bila hantar kat situ Aku rasa tenang saja. Tak macam dulu masa hantar kat pengasuh lama, ashik teringat saja kat umar. Kali ni Alhamdulillah.
Tapi biasa lah bila dah bercampur kat taska senang nak sakit. Umar kena Selsema dan batuk..Sian Umar..batuk sampai muntah2.habis keluar susu dan ubat. Sian kat umar,,,

Sedihla ummi tengok umar. Ummi minta maaf sebab ummi tak dapat jaga umar. Hari ni Ummi kena kerja. Tapi Ummi janji akan balik awal sikit. Hati ni serba salah sangat bila anak sakit aku tak dapat nak jaga. Rasa bersalah bila dia sakit2 macam ni..

Semoga umar cepat sembuh ye.. Jangan sakit-sakit lagi ye..Sayang Umar...

Tuesday

Mak Ngah BerTunang

Akhirnya Inah bertunang juga...Dengan orng dekat dekat perlis juga. Alhamdulillah. Mudah-mudahan cepatla jodoh mereka berdua.. Sediakan dirimu dengan ilmu alam rumah tangga. Banyak cubaan dan dugaan akan menjengah tatkala kita hidup sembumbung dengan insan yang kita cinta tapi sebenarnya kita hanya mengenali sebahagian saja dirinya. Hargailah masa-masa dengan orng yang tersayang yang ada di sekelilingnu...

Alhamdulillah dapat juga balik perlis. Taksangkanya majlis inah yang serba ringkas meriah bila rombongan lelaki datang dengan 7 biji kereta..Rumah tok tu kecik saja, Tapi bila ramai ada yang terpaksa duduk diluar. Ingat masa aku tunang dulu, sebuah unser je datang tu pun sebahagian darinya anak saudara tiri abang. Maklumlah jauh.masa tu kami pun budget2.hihi tapi takpalah yang penting dah anak satu ni.....

Dapatlah Ahmad Umar jumpa makngah dia..Bukan main seronok lagi. Sebenarnya aku dan suami pulun juga nak balik sebab inah belum dapat tengok umar lagi..Inah asik sebut saja nak jumpa umar. Lagipun raya nanti mungkin tak dapat balik. Jadi cuti kali ni pulun puas2...hoho...



Monday

SuSHi LAGi

Ni kali ke berapa buat sushi entah la...
dah banyak kali dah buat..abang suka sangat makan...yang kali ni spesial sebab buat guna kaviar ngan solomon..huhu abis semuanya dibedal oleh aku dan abang...








Ni plak pizza ayam...takda oven jadi goreng ngan api yang sangat2 perlahan...hihi..shedap.....

Tuesday

Selamat hari ibu Mak



Bila menjelang saja hari ibu teringat kisah lucu masa nak sambut hari ibu..hari tu planning dah cukup bagus dah..

Saya dan adik-adik keluar beli barang dapur untk masak yang best2 malam tu. Siap beli kek lagi untuk mak..kemudian beli hadiah untuk mak. Kami plan untuk ciptakan kelainan malam tersebut.Masa ni Ayah dah takda. Pas Ayah takda mak sibuk ja dengan sekolah. Mula2 kami semua tak faham. setiap hari doa, agar mak balik rumah tepat kul 1.25. Lapar dan penat tunggu mak balik pukul 4 untuk lunch sama2..bg kami kalau makan dulu macam betray mak..huhu..mak tak suruh tunggu pun tapi kami rasa tak best kalau makan dulu sebelum mak. Sebab ayah dah didik makan mesti sama2...

Tapi mak tetap balik lambat. Lama2 kami faham..Mak nak hilangkan rasa rindu pada ayah..Tapi mak tak pernah abaikan kami semua. Pas Ayah takda, dialah mak dialah ayah.


Malam hari Ibu tu, kami beli satu bentuk love yang sederhana besar. beli stiker floresen untuk tampal disekeliling love tu dan untuk tampal tulisan mak i love you.

kami bertungkus lumus dari siang hari...kebetulan jugak mak kena pi skolah..jadi kami agak memang suprise.

malam tu plak mak sibuk dok dalam bilik. dok buat kerja skolah.lagila memudahkan kerja kami untuk lekatkan stiker2 tu..sekali dah siap hidang dan tampal stiker kami kluarkan kek dan pasang lilin la...pastu semua orng get ready nak suprise kan mak..

Saya tutup lampu...kira-kira cam blackout la...sekali dah tutup lampu, uddin tetiba ja menjerit2 dan menangis...

" kakak buat apa ni adik takut...adik takut.."

masa tu uddin baru darjah 3 4 la kot..silap tak bagi tau uddin yang aku nak tutup lampu.
bila dengar uddin teriak macam tu apa lagi mak pun keluar la dengan garangnya...dia marah la...dia ingat kami semua buat perangai dan bergaduh..

mak bising lah.....

dah macam tu mana sempat nak tunjuk floresent2 tu semua..mak dah pergi on kan main switch tu....

hihi semua sedih la...syikin dan uddin dan nangis2..saya plak hot la sebab uddin spoil pastu mak lak marah2..semua orang masuk bilik....

sebab dah plan malam tu nak romantik2 ngan mak..saya ngan adik2 semua kluar la..mak lak pujuk ajak makan...

huhu.....

kami pun switch off balik current semata-mata nak tunjuk mak floresent2 tu.."mak i love u"

hihi....mak memang suprise....

Arwah ayah lagi pandai suprise..Ada satu kali hari ibu masa aku form 5, kami cakap ngan ayah,

" Ayah jom belikan kek kat mak"

pastu ayah cakap

"buat apa nat beli kek kat mak..tak yah la beli2" mula2 sedih la gak..

sekali petang ayah bawak balik lauk dia siap belikan kek untuk mak..ayah siap suh sembunyi2 jangan sampai mak nampak."

Adoi yaii mak, kami semua merindui mak.....

rindunya kat mak...dulu kalau hari ibu, saya sempat nak plan dan sambut best2 untuk mak...
rindunya...sekarang jauh, cuma dapat ucap dan doa saja..adiklah dirumah plan hari ibu untuk mak...

Thursday

Semakin Sihat dan Membesar


Semakin hari semakin sihat. Ya Allah jadikan Ahmad Umar Sentiasa sihat. Ya Allah jadikan Umar anak yang soleh. Ya Allah jadikan Umar anak yang cerdik dan Bijaksana, Ya Allah Jadikan Umar Anak yang lemah lembut dan sopan santun. Amin

Tuesday

Agihan Tugas Di Dalam Rumah Tangga


Senario Isteri berkerja bukan lagi suatu yan ganjil pada hari ini. Kebanyakan para isteri bekerja kerana mereka mempunyai kelulusan yang membolehkan mereka bekerja. Salah satu faktor besar isteri bekerja kerana pendapatan suami tidak mencukupi untuk menampung keperluan asas rumah yang semakin bertambah. Taraf hidup zaman kini tak sama seperti dulu. Sekarang semua benda nak kena beli di kedai. Dulu isteri-isteri tak perlu susah hati. kebanyakkan keperluan untuk makan boleh didapati diluar rumah saja. Tinggal petik, bawa masuk rumah dan masak.

Saya ada baca pasal satu artikel tentang isteri beleter. sedikit petikan daripada tulisan beliau

""Bang ni balik je kerja, tak nak langsung tolong saya siapkan kerja rumah. Baca surat khabar, menghadap TV, itu jelah yang awak tahu.

Kitakan sama-sama bekerja bang. Saya pun penat macam abang juga. Sekurang-kurangnya buatlah air kopi sendiri, bukannya susah pun.

Tukarkan lampin anak ke, ringan sikit kerja saya ni. Nak masak lagi. Abang juga yang nak makan nanti... pot.. pet.. pot.. pet..... " leter Ina kepada suaminya sejurus kembali dari pejabat masing-masing.

Kalaulah Ina tahu, betapa besar hukuman serta dosanya meleteri suami sendiri, sudah tentu dia tidak akan mengulangi perbuatannya itu.

Lebih-lebih lagi, sekiranya Intan menghayati ganjaran pahala yang tidak ternilai kerana berbakti kepada suaminya. Dia tidak akan merasa susah mahupun penat dalam melaksanakan tanggungjawabnya sebagai isteri dan ibu."


Saya tak bersetuju dengan apa yang di katakan oleh penulis tersebut. Saya faham, ketaatan seorang isteri terhadap suami sesuatu yang tak boleh dinafikan. namun jika meletakkan senario isteri bekerja dan meminta suaminya menolong melakukan kerja rumah adalah tidak wajar. Suami jangan hanya pentingkan diri sendiri dan mengambil kesempatan di atas ketaatan yang patut isteri beri.

Bayangkan dari pukul 5-8 bekerja, setelah pulang dari kerja isteri perlu menunaikan tanggungjawabnya di rumah. Bukan saja untuk menguruskan diri tapi perlu urus anak-anak dan suami. Jadi wajar kah bila suami tak menolong.

Suami selalu tidak dapat membayangkan kepenatan isteri. Suami tak patut bila balik kerja duduk depan tv baca surat khabar dan minta isteri buat air kopi. Sedangkan isteri terkocoh-kocoh siapkan anak. Kemudia memasak untuk makan malam. Suami lepas solat dan mandi cuma duduk tunggu untuk makan. Bila malam sikit kadang-kadang nak minta manja-manja tapi tak perasan isteri dah penat.

isteri minta tolong elok-elok tak buat, jadi bila dah rasa penat dan stress mulalah nak beleter. Semua benda jadi tak ikhlas...

Memanglah berdosa. Tapi suami juga main peranan dalah urusan rumah tangga bila kedua-dua kita bekerja. Bila suami mebantu isteri rasa kurang beban.Jadi isteri tak lah nak beleter.

Apa salah bila balik kerja suami tolong urus anak-anak. Isteri pula buat kerja dapur. Bila hari minggu bila isteri basuh baju suami tolong sidai, Bila sudah makan suami tolong basuh pinggan, bila rumah bersepah suami tolong kemas sama, bila anak nagis malam gilir2 buatkan susu.

Lagi sedikit dari penulis tersebut

"SIKAP ISTERI tidak menghormati SUAMI adalah GEJALA SOCIAL MUSLIM sekarang. Ia dilakukan karena berfikir bahawa SUAMI misti buat seperti ISTERI dalam RUMAHTANGGA.

Dengan berbuat begitu, ISTERI berkenaan mengabaikan SUAMI yang berfungsi sebagai PEMEGANG AMANAH(nikah-isteri) yang disandang sejak AQAD-NIKAH yang telah diijab WALI-NIKAH(Atok, Bapak dsb)

'Islam juga mengajar isteri agar melakukan kerja-kerja rumah seperti memasak, membasuh, mengasuh anak-anak, melayani kehendak suami dan sebagainya dengan penuh rela dan tabah hati.'

Saya fikir TABIAT-ISTERI suka meleteri suami mistilah dihentikan demi mendidik MENTAL ZURIAT kita ke suatu BUDAYA IBADAT."


Isteri beleter memang tak hormat, tapi tak terfikir ke sebab suami juga. jangan lah kerana islam suruh kerja rumah isteri yang buat suami pula lepas tangan. Kita jangan sempit. kalau suami mampu sara anak dan isteri, isteri tak bekerja tak patutla isteri meleteri suami pula.. ini kalau isteri pun bekerja tapi suami kat rumah balik kerja pun goyang kaki patut ke...???

Kalau dari segi nafkah suami yang patut menyediakan secukupnya. Malah perlu sedia apa yang isteri dapat sebelum berkahwin dulu sekiranya mampu. Tapi sudahlah tak mampu nak sara isteri dan anak-anak sepenuhnya. Isteri rela nak tolong sama-sama cari nafkah tapi bila kat rumah suami canang hak suami. Sepatutnya bukan cakap pasal hak malah sama-sama menunaikan hak.

Rasulullah pun boleh buat kerja rumah sendiri. Jadi tak patutla suami marah bila isteri yang sama-sama bekerja beleter.. Sebenarnya saya tak rasa isteri beleter. Kadang-kadang isteri minta tolong cuma keluhannya panjang. jadi suami dah rasa macam beleter.

Isteri juga janganlah mengherdik dan mengunkit perkara yang tak patut. Kalau dah sebut dan minta tolong tapi suami buat taktau juga sabarlah...berdoa banyak2 semoga allah lembutkan hati suami untuk sama menolong.

Macam mana nak didik zuriat ke suatu budaya ibadat jika sikap ketua kelaurga yang hanya tau mengarah dan goyang kaki di rumah.

Thursday

Minta Izin Dulu Dari Anak

Waktu ni tengah rehat. Dalam menanti masa ke pukul 2.30 sempat lagi nak tulis. Tapi bukan nak cerita pasal kursus yang dihadiri pada hari ni. Selingan dr yusri semasa beliau memberi kursus tadi amat bermakna. Satu ilmu keibubapaan untuk ditambah.

Sekarang ni ibu bapa sibuk berkerja. Dalam mencari rezeki untuk memenuhi kehendak dan keperluan keluarga kita tak sedar kita punya masa yang sedikit untuk ahli keluarga. Pergi kerja pagi dan balik petang, dengan kesibukan memenuhi kerja luar, outstation sana sini lagilah berkurang masa tersebut.Tambah lagi sekarang isteri kebanyakkannya bekerja dan tugas mengasuh anak diswastakan pula kepada orang lain yang bernama pengasuh...bila balik, malam cuma beri masa yang sangat sedikit. Hari minggu saja tinggal untuk masa bersama keluarga...tapi kalau ada kerja luar..lagilah berkurang....

Tanpa kita sedar sebenarnya kita guna curi masa yang sepatutnya untuk ahli keluarga. Mmmm..selama ni memang saya dan suami pun tak sedar..

Sekiranya terpaksa mengguna masa untuk memenuhi kehendak kerja, kita patut minta izin pada anak dan isteri..cakaplah pada anak2 biarpun mereka tak faham. Sekiranya ada kerja penting pada masa akan datang. beritahu awal supaya mereka lebih bersedia..

perlu minta izin supaya kita juga direstui dan kerja kita berjalan lancar sebab dalam 24 jam sehari ada juga hak orang lain yang tak patut kita curi.....

Friday

Ratu Hatiku - Puan Mazani Abdullah




Musim berganti mengamit memori
Membuai seuntai kenangan
Ranjau berduri telah kau tempuhi
Tabah hidup sendirian

Sering teringat sewaktu bersama
Senda gurau manis bicara
Usahlah ditangisi insan yang telah pergi

Kaulah pengganti suami
Engkau ratu di sanubari
Menjalar di tiap urat nadi
Nasib begini tak kau kesalkan
Tuhanlah sandaran harapan
Pasrah ketentuan ….

Andainya taufan
kecewa kau biarkan
Warna pelangi tak muncul lagi
Berkat kesabaran serta pengorbanan

Kini hidupmu berseri,
Deraian air mata
Bertemu di pipinya
Melihat anak-anaknya berjaya
Tuhan hanya menduga
Kesusahan yang tiba
Pasti tak akan selama lamanya
Kaulah ratu hatiku……

Tuesday

STEP-NC in Malaysia

After 2 years im involved in IEQ research with En Adnan,i stop for a while to concentrate to new research with Dr Yusri. I found IEQ is very interesting and challenging to bring to Malaysian mentality. Most academic people that i met, dont feel IEQ is very important to take into consideration to maintain health and work performance. I've to stop for a while as my working contract as RA was ended. Alhamdulillah on day 6 of confinement i was called to attend an interview as J41 at UTHM. i really hope i get the position. By that time i can continue my research on IEQ.



STEP-NC seem to be interesting but more challenging. My exposure to CNC environment in malaysia quite low. I dont have wider knowledge about it. How far the development of CNC and STEP-NC in Malaysia. I found STEP NC in Malaysia was take into research by two people only which is Dr Yusri and Az Zahra. Hmm, to start a review on development of step nc in malaysia seem doesnt have wide info about it..Oversea has been pioneer in this rsearch..a lot of journal that can be refer...malaysian environment where i should start...

Umar oh Umar

Hari ni hari kedua hantar Umar ke pengasuh. Ntah kenapalah tak sedap hati. Semalam hari pertama tak pula berperasaan macam ni. Kalaulah tiada kekangan kewangan aku nak membesarkan anak ku sendiri. Tak prlu hantar ke pengasuh. Ish, lansung tak dapat nak buat kerja. Fikiran srabut dan asik tringatkan umar.

Wednesday

Ummiku Sayang




Memancar sang suria
menyinar cahayanya
begitulah berseri
wajah ummi ku sayang

Aku sayang ummi
ummi ku sayang ummi
sayang sayang ummi
ummi ku sayang

Walaupun ummi letih
mengasuh kami ini
namun masih tersenyum
menyejukkan hati

Aku sayang ummi
ummi ku sayang ummi
sayang sayang ummi
ummi ku sayang

Bila pulang sekolah
ummi sambut kami
sembahyang sama ummi
alhamdulillah

Aku sayang ummi
ummi ku sayang ummi
sayang sayang ummi
ummi ku sayang

Ummi ku sayang kaulah serikandi
berkorban selalu untuk kami
ummi ku sayang kau ibu mithali
semoga ALLAH kan berkati

Aku sayang ummi
ummi ku sayang ummi
sayang sayang ummi
ummi ku sayang

Memancar sang suria
menyinar cahaya nya
begitulah berseri
wajah ummi ku sayang

Aku sayang ummi
ummi ku sayang ummi
sayang sayang ummi
ummi ku sayang



Kerinduan yang amat- Part 3

bila mengungkit kisah zaman kanak-kanak yang telah satu dekad berlalu rasa sangat lucu....macam2 kisah yang terjadi.....

kisah dengan ida.....

aku taktau kenapa aku jadi marah dengan ida aritu...masa tu umur aku 12 tak silap dan ida 6 tahun rasanya....aku membebel macam mak nenek...dulu-dulu sampai ke zaman diploma kalau adik-adik kurang ajar memang sedas kena sepak atau hangar kat kat badan...... adik-adik memang takut ngan aku..cakap sekali saja terus buat...kadang-kadang mak pun kecik hati..ngan kakak takut kalau mak ni cakap 10 kali pun tak jalan mak kata....aku serba salah jugak tapi memang aku garangggg dulu..:) darah muda gamaknya...

aku memebebel2 kat ida hari tu...sekali dah penat aku pi buat benda lain..tinggal ida terkebil2 kena bebel...sekali nak suh dia makan kot, aku pi la panggil dia lam bilik, sekali ida dah ilang lak...aku carila merata sekeliling rumah..mana tau dia pegi lepak kat bawah pokok cempedak kat depan rumah tu ke...pun takda...

aku tanya arwah ayah...ayah nampak ida tak? ayah kata tak nampak....dia marah aku...tula sapa suh pi marah2 ida...pi cari lekas...!!!!

aku ni cari la merata dari rumah wachah(pengasuh kami)..pergi umah liza kat bukit seberang jalan nun....dimana tempat ida berkenalan ngan kawan imaginasi dia..ntah sapa2 ntah...sampaila ke kedai tokngah yang jauh mana hala tu....sampai tempat kami berkubang kalau kerbau tadak tu..( aku pernah kena tibai ngan mak sebab pi berkubang kat situ..hihi)..kena ngan batang buluh kot...inah pun kena...sian kami...

inah pun sama2 gak cari ida..aku ni tak sangga susah hati..nak teriak(nangis) dah..tapi tahan...sampai umah cari lagik....nak di jadikan cerita ida sebenarnya sembunyi bawah meja bulat tempat letak tipon...masa tu dia kecik saja..lepot ja..badan lembik..jalan macam arnab..dia leh dok bawah tu...siap makan nasik lemak ayah beli lagi...kuang asam punya budak!!..

inah kata dia dah jenguk banyak kali dah..tak nampak pun....rupanya dahla duduk sembunyi bawah tu..dia pegi tutup lagi badan dia ngan selimut...inah ingat bantal la agaknya...pandai sungguh ida wat comoflage....:)

yang tak tahan leh plak keluar dari tempat persembunyian dia pi amik nasi lemak dan makan bawah meja tu....

aku balik aku nangis puas-puas..sebab aku memang ingat ida dah ilanng sebab aku kata dia busuk cam kambing sebab dia malas mandi.....waaaaa.....

Kerinduan yang Amat - Part 2

Bila terjumpa surat Inah tulis 7 tahun dulu, teringat sangat kisah2 masa kecil2 dulu...kadang2 andai dapat diputarkan masa nak sangat kembali ke masa dulu dan merubah kesalahan pilihan diri...

wah rindu sangat kat mak, ayah, inah, ida, ati, syikin dan uddin...

masa kecik2 dulu inah adalah kawan yang paling rapat...masa mak dan ayah berkonflik kami berdua dihantar ke rumah tok...masa tu cabarannya sangat besar,,kami kena menjaga sesama sendiri...

banyak perkara gembira, dan sedih....

aku lahir pada tahun 1983 dan inah lahir setahun lepas tu...jarak umur cumur setahun saja...inah lebih matang dan lebih "kakak" dr aku...

aku yang memang kuat menangis dan inah yang ganas......dia lebih menjaga aku...

tu cerita kena gigit lintah dan pasal rubber dan pembaris yang hilang....
banyak lagi cerita dalam hidupni yang membuatkan aku sangat berat hati untuk berjauhan dengan mereka semua....

salah satu perkara yang paling aku kesal adalah masa adik teh terapik pintu...masa tu dia tuduh inah yang jadi penyebab adik dia kena pintu..teh belasah inah..dia tarik rambut inah...kejadian tu jadi kat rumah sanihah...masa inah kena belasah ngan teh aku tergamam..dengan sifat penakut aku, lansung aku tak dapat tolong inah..kami balik rumah dan ngadu kat mak...

aku cakap ngan mak..

" mak td teh pukul inah, di pukul sebab dia kata inah buat adik dia terapik pintu"

mak tanya aku, aku wat apa lepas tu, aku jawab tak buat apa2 pun"

mak jawab " tengok teh, dia bela adik dia, kakak tak buat apa2"

wah masa tu sedih sangat...sampai hari ni aku menyesal sangat sebab kenapala aku tak bantai teh gak masa tu...

Ingat lagi masa berkelah kat lubuk semilang...masa tu toklang, paklong dan semua keluarga dia datang..biasala kat air terjun mesti ada punya slider semula jadi...inah bukan main syok lagi main..mengelongsor sambil gelak terkekek..aku belum apa-apa dah melalak tak tentu pasal...sekali inah tempik lagi.."woii kakak diamlah!"..hihi aku terus diam..dia suh aku pi masuk gak...last2 rasa seronok plak...kiki..

huhu..banyak nka cerita pasal the sweetest memory of my childhood....tunggu part 3..:)

Friday

Kerinduan yang Amat-Part 1

Tengah kemas2 buku2 dan nota2 masa degree dulu terjumpa balik surat adik bagi.Masa tu nak balik johor. Air mata tak henti2 mngalir bila baca coretan dia. Rasa rindu yang amat. Ada yang tak faham kerinduan ini. Keluarga yang berbeza valuenya menganggap saya seorang yang lembik dan asik teringatkan keluarga. Hingga ke saat ini saya setiap hari merindukan keluarga di kampung. Pantang ingat mesti abihla kedit sepoloh ringgit. Kalau takda kedit hanya air mata dan doa la pengubat rindu...

Ini coretan Inah yang panjang berjela tu. Mengingatkan saya masa-masa kecilvdengannya. Jarak umur yang hanya setahun membuatkan kami berkongsi pelbagai kenangan dan kisah dari gembira sedih, ganas....:)

ni surat dia .Inah jangan marah ye kakak membuat pendedahan yang penuh klasik ni...


Hai Assalamualaikum
Dear my Sister


Tup tap tup tap kakak dah nak balik johor hari ni...adik doakan kakak selamat dalam perjalanan ni...sorryla adik tak dapat jumpa and hantar kakak. Itulah perkara yang paling menyedihkan adik..kot kotlah ada diantara kita nanti yang pergi tak kembali. Tak sempat pulak adik nak peluk cium nak minta ampun nak cakap kat kakak you are special in my life and kakak adalah anak ynah paling berharga dalam hidup mak dan ayah. Adik nak bagitau kakak, adik rasa bangga ada kakak yang 'besar' cantik, masuk u and kesimpulannya adik rasa bangga sebab ada kakak like you...Im proud to be one of younger sister. Adik bangga jadi anak ayah dan mak. sebab ayah dan mak tak macam mak bapak orang lain sebab ayah dan mak tu mak bapak kita.


Adik harap kakak masih ingat kejadian dulu dulu masa kita kecik-kecik dulu..ingat tak...masa tu mak tak ada sebab mak ada kat langkawi..kita ada kat rumah tok.. masa tu banjir sampai paras pinggang..air dah kuning dah waktu tu.. nak dijadikan cerita kakak ngan adik tengah mandi banjir...tiba-tiba ada lintah gila cium kakak punya betis...Hatta arakian tanpa membuang masa kakak nganga mulut luas-luas dan berbunyilah bunyian seakan siren bomba..jadi tanpa membuang masa adik ambil daun kering yang belum gugur di atas pokok dan adik belasahlah lintah gila kat betis kakak tu sampai dia give up and tergolek lalu melarikan diri entah ke mana..dan siren bomba pun berhenti sebab adik suruh kakak diam..bila adik ingat balik peristiwa tu baru adik sedar sebenarnya adik sayang kat kakak..sebab tu adik belasah lintah tu cukup-cukup..sebab adik tak mau tengok kakak nangis dan takut....


lagi...


kakak ingat tak...alam sekolah rendah yang penuh dengan cabaran..malam tu ayah nak check kita punya alat tulis..masa tu adik dah gelabah giler sebab pemadam adik hilang..lantas adik pun bagitau kat kakak...tanpa buang masa kakak bahagi dua pemadam kakak...pastu bagi kat adik satu bahagian...peristiwa tu membuatkan adik tahu kakak sayang kat adik...sebab kakak tak kisah apa hukuman yang kakak akan terima dari ayah.. asalkan adik ada pemadam dan hilang rasa takut..sebab tak da pemadam walaupun pemadam tu kecil..tapi kesannya mendalam...


kakak....
perkataan yang paling adik teringin nak ucapkan pada kakak ialah 'terima kasih'
Terima kasih di atas segala pertolongan dan kasih sayang yang bakal kakak berikan di masa akan datang ...
adik rindu kat kakak..rindu yang amat sangat waktu tu adik akan selalu ingat masa kita kecil-kecil dulu..suara kakak menyanyi akan terngiang-ngiang di telinga adik...adik akan ingat kenangan kita kecil-kecil dulu...masa mak tinggalkan kita di perlis masa ayah tengah marah-marah semua ni buat adik tambah rindu pada kakak....adik rasa sedih bila kakak dok jauh-jauh...


adik dah tak mampu nak tulis apa-apa..cuma melalui surat ni adik nak kakak tau yang adik, ayah, mak, zahida, izzati, asyikin dan amir sangat-sangat sayang dan rindu pada kakak...kami sentiasa tunggu kakak balik...sebab kita semua tak pernah berjauhan macam ni kan...Tpi kita semua sentiasa ada dekat dengan kakak dalam apa jua keadaan..sebab kami tau kakak boleh lakukannya...sebab tu jugaklah kakak kena sentiasa bersemangat sebab kami sentiasa ada di sisi kakak walaupun hakikatnya kakak jauh dari kami..kakak kena kuat, tabah, sabar..


banyak lagi yang adik nak coretkan untuk kakak..tapi tunggulah...lain kali adik tulis surat lagi adik nak tulis surat kat kakak spaya kakak tak bosan..


lastly, doakan adik berjaya dengan cemerlang dalam SPM, supaya keluarga kita sentiasa tenang, aman dan bahagia dan supaya kita semua dipanjangkan umur dan dapat bersama.. jangan lupa belajar rajin-rajin..tabah hadapi kehidupan di sana walaupun apapun yang terjadi..kakak mesti ingat kakak adik ada adik, ayah, mak, zahida, izzati, asyikin dan amir...selamat maju jaya..kuatkan semangat!!! and jumpa lagi di cuti yang akan datang...


sekian, wassalam


Cop kakak....


keyakinan adalah kekuatan hidup
ingat adik selalu
adik selalu ingat kakak
kami semua selalu ingat kakak....


adik yang ikhlas
Nor Zakinah...

Thursday

My baby is a Boy..????

19/1/09 pergi amik ubat selsema kat PKU UTHM. kebetulan pulak dr Saidatun ada jadi terus minta nak scan baby..saja nak tengok jantina baby...

walapun sebenarnya tak kisah pun baby girl atau pompuan..

memang dari dulu teringin nak baby pompuan..tapi abang selalu pesan jangan dok excited sangat nak baby girl..kalau anak tu lelaki sian dia kecik hati..:) jadi tak kisah pun..

cuma bila kawan2 asik dok kata anak ko ni mesti pompuan ni, sebab tengok perut la...cara pembawaan la semua kata pompuan..cewwah hati ni macam yakin la pompuan kot....

alih2 pi scan lelaki..terkejut gak sebab dok rasa macam pompuan..dah siap dok panggil nama Fatini Radhiah lagi..huhu..sib baik baru start panggil..tapi sebenarnya bila panggil tu ada instict yang baby ni lelaki jadi stop la...

pergi scan hari tu, masa dia letak alat scan tu terus dr cakap.." eh baby awak ni hero lah.." dia tunjukkla sarung telur baby tu...

tapi dr kata percaya 70% dahla..kadang2 silap juga...dr cek beberapa kali still nampak sarung telur baby....jadi mungkin la kot baby boy ni...

jadi nama baby insyaallah Ahmad Umar..atau ada tambahan sikit Ahmad Umar Haikal...

kenapa pilih nama umar...sebab biar syaitan takut macam bila sebut nama saidina umar tu..jadi tak kena kacau..mudah-mudahan...biarlah dia jadi pengaman dalam keluarga..macam maksud nama dia yang memakmurkan...

hubby dah start dok panggil umar...

wah ummi tak sabar nak jumpa ......mudah-mudahan anak ummi dan ayah sihat dan sempurna saja....

biar kita melalui detik2 kelahiran dengan tenang dan senang saja....

ya allah mudahkanlah detik melahirkan tu...dub dub dub ...berdebarnya....:)