Wednesday

Kerinduan yang amat- Part 3

bila mengungkit kisah zaman kanak-kanak yang telah satu dekad berlalu rasa sangat lucu....macam2 kisah yang terjadi.....

kisah dengan ida.....

aku taktau kenapa aku jadi marah dengan ida aritu...masa tu umur aku 12 tak silap dan ida 6 tahun rasanya....aku membebel macam mak nenek...dulu-dulu sampai ke zaman diploma kalau adik-adik kurang ajar memang sedas kena sepak atau hangar kat kat badan...... adik-adik memang takut ngan aku..cakap sekali saja terus buat...kadang-kadang mak pun kecik hati..ngan kakak takut kalau mak ni cakap 10 kali pun tak jalan mak kata....aku serba salah jugak tapi memang aku garangggg dulu..:) darah muda gamaknya...

aku memebebel2 kat ida hari tu...sekali dah penat aku pi buat benda lain..tinggal ida terkebil2 kena bebel...sekali nak suh dia makan kot, aku pi la panggil dia lam bilik, sekali ida dah ilang lak...aku carila merata sekeliling rumah..mana tau dia pegi lepak kat bawah pokok cempedak kat depan rumah tu ke...pun takda...

aku tanya arwah ayah...ayah nampak ida tak? ayah kata tak nampak....dia marah aku...tula sapa suh pi marah2 ida...pi cari lekas...!!!!

aku ni cari la merata dari rumah wachah(pengasuh kami)..pergi umah liza kat bukit seberang jalan nun....dimana tempat ida berkenalan ngan kawan imaginasi dia..ntah sapa2 ntah...sampaila ke kedai tokngah yang jauh mana hala tu....sampai tempat kami berkubang kalau kerbau tadak tu..( aku pernah kena tibai ngan mak sebab pi berkubang kat situ..hihi)..kena ngan batang buluh kot...inah pun kena...sian kami...

inah pun sama2 gak cari ida..aku ni tak sangga susah hati..nak teriak(nangis) dah..tapi tahan...sampai umah cari lagik....nak di jadikan cerita ida sebenarnya sembunyi bawah meja bulat tempat letak tipon...masa tu dia kecik saja..lepot ja..badan lembik..jalan macam arnab..dia leh dok bawah tu...siap makan nasik lemak ayah beli lagi...kuang asam punya budak!!..

inah kata dia dah jenguk banyak kali dah..tak nampak pun....rupanya dahla duduk sembunyi bawah tu..dia pegi tutup lagi badan dia ngan selimut...inah ingat bantal la agaknya...pandai sungguh ida wat comoflage....:)

yang tak tahan leh plak keluar dari tempat persembunyian dia pi amik nasi lemak dan makan bawah meja tu....

aku balik aku nangis puas-puas..sebab aku memang ingat ida dah ilanng sebab aku kata dia busuk cam kambing sebab dia malas mandi.....waaaaa.....

No comments:

Post a Comment