Wednesday

Kerinduan yang Amat - Part 2

Bila terjumpa surat Inah tulis 7 tahun dulu, teringat sangat kisah2 masa kecil2 dulu...kadang2 andai dapat diputarkan masa nak sangat kembali ke masa dulu dan merubah kesalahan pilihan diri...

wah rindu sangat kat mak, ayah, inah, ida, ati, syikin dan uddin...

masa kecik2 dulu inah adalah kawan yang paling rapat...masa mak dan ayah berkonflik kami berdua dihantar ke rumah tok...masa tu cabarannya sangat besar,,kami kena menjaga sesama sendiri...

banyak perkara gembira, dan sedih....

aku lahir pada tahun 1983 dan inah lahir setahun lepas tu...jarak umur cumur setahun saja...inah lebih matang dan lebih "kakak" dr aku...

aku yang memang kuat menangis dan inah yang ganas......dia lebih menjaga aku...

tu cerita kena gigit lintah dan pasal rubber dan pembaris yang hilang....
banyak lagi cerita dalam hidupni yang membuatkan aku sangat berat hati untuk berjauhan dengan mereka semua....

salah satu perkara yang paling aku kesal adalah masa adik teh terapik pintu...masa tu dia tuduh inah yang jadi penyebab adik dia kena pintu..teh belasah inah..dia tarik rambut inah...kejadian tu jadi kat rumah sanihah...masa inah kena belasah ngan teh aku tergamam..dengan sifat penakut aku, lansung aku tak dapat tolong inah..kami balik rumah dan ngadu kat mak...

aku cakap ngan mak..

" mak td teh pukul inah, di pukul sebab dia kata inah buat adik dia terapik pintu"

mak tanya aku, aku wat apa lepas tu, aku jawab tak buat apa2 pun"

mak jawab " tengok teh, dia bela adik dia, kakak tak buat apa2"

wah masa tu sedih sangat...sampai hari ni aku menyesal sangat sebab kenapala aku tak bantai teh gak masa tu...

Ingat lagi masa berkelah kat lubuk semilang...masa tu toklang, paklong dan semua keluarga dia datang..biasala kat air terjun mesti ada punya slider semula jadi...inah bukan main syok lagi main..mengelongsor sambil gelak terkekek..aku belum apa-apa dah melalak tak tentu pasal...sekali inah tempik lagi.."woii kakak diamlah!"..hihi aku terus diam..dia suh aku pi masuk gak...last2 rasa seronok plak...kiki..

huhu..banyak nka cerita pasal the sweetest memory of my childhood....tunggu part 3..:)

No comments:

Post a Comment