Saturday

Jalan Ke Pagoh Nak beli GORA!!

Hari ni kami semua  ke Pagoh. nak beli Teh GORA. Bagus tau teh ni. Untuk bekal perjalanan jauh minggu depan. Insyaallah kalau takda aral nak balik Perlis dan Langkawi. Kali pertama minum GORA dah lama sangat dah. Masa tu kami sekeluarga nak dalam perjalanan nak balik perlis. Makan nasi beriani dan minum teh herba. Abang minum GORA dan saya minum Teh Kulit Kayu Manis. Kedua-duanya tanpa gula. Antara khasiat teh GORA tu adalah untuk menghilangkan kelesuan dan penat. Masa abang minum di Pagoh, abang dapat memandu terus menerus ke Perlis tanpa rasa letih dan mengantuk.. Subhanallah. Masa tu kami beli juga satu bekas GORA dan Kulit Kayu Manis. Dalam satu bekas ada 5 uncang teh. Harganya RM 25 sebekas. Satu uncang teh dapat buat 2 liter teh. Kalau minum  jimat-jimat, tahanlah satu uncang teh selamat 3 hari. Kalau 2 orang minum la.:P



Perjalanan agak jauh hari ini. banyak benda gak dapat dibincang bersama suami. Pasal Istidraj, pasal kisah-kisah Nabi Muhammad yang diceritakan oleh Ustaz kazim, Pasal hal masa depan anak-anak. Kadang-kadang hal kahwin anak-anak pun dah cerita. Contohnya biarlah mereka dapat jodoh dan keluarga mertua yang baik akhlak dan agama, tanggungjawab mengahwinkan adalah urusan ibu bapa dan kena mula awal buat tabung kahwin untuk anak-anak. Insyaallah jika Allah izinla.Tapi hari ni tak cakapla. Takda cerita orang lain tapi hanya berkisar kami skarang dan masa depan. Dan hal-hal yang terjumpa dijalanan. Memang kalau boleh selalunya elak cakap hal orang lain masa jalan ni sebab dah nama pun family time.

Abang sempat suruh saya membuat satu perkara yang melucukan kami anak beranak. Cuba sebut "BUAYA BIAWAK" dengan laju. Hmm, tak boleh maaaa...Terkehel lidah saya ni..:p Ia mengimbau kenangan-kenangan bersama mak dan adik-adik pula bila mak pernah suruh kami menyebut "TALL TREE", RULER dengan laju. Pecah perut kami menyebutnya.

Agaknya hari ni hari JPJ sedunia..:) Sejak akhir2 ni dan agak lama, dah tak pernah jumpa sekatan jalan raya di sekitar Batu Pahat, Pagoh dan Muar tapi hari ni kami jumpa 3 sekatan jalan raya sepanjang jalan Pagoh dan Muar-Batu Pahat. Mungkin ada kes. 

Semata-mata nak beli GORA!! Pastu terus balik rumah. :) Seronok riadah camni. Almaklumlah ongkosnya budget2. Banyak hal boleh bincang dan kongsi bersama suami dan anak-anak. Tapi kurang sihatla. Duduk dalam kereta je. No sweat at all!! Dah dekat setengah tahun tak ke BPMALL, Carrefour dan Parkson. Kalau pi takut nafsu tak sabar, nanti terguna duit belanja..Adeih!!!

No comments:

Post a Comment