Friday

ISTIDRAJ

Di TV 9 saya terdengar ustaz bercerita tentang istidraj. Tapi malangnya saya cuma sempat melihat sedikit sahaja. Saya pun tak tahu apa itu istidraj. Saya menyelongkar Youtube mencari video-video ceramah dan mencari bacaan di internet. Apa itu istidraj??

Ada bab dalam agama ini dinamakan Istidraj.Ia benda-benda luar biasa, bukan sihir tapi selalu jadi berjaya ditangan orang jahat. Tapi jangan kita sangka yang kita hebat tapi ada tanda Allah taala tak suka/benci pada kita. Tapi bila kita buat sesuatu jahat tersangkut, ada tanda tanda Allah taala sayang kat kita. Allah mahu kita beringat dia tak mahu kita terlajak. (ceramah Dr MAZA)

Tanda-tanda Istidraj (sempat catit sedikit saja) (Utz Syed Abdul Kadir Aljoofre ~~ Tanyalah Ustaz TV9)
  1. Makin terus menerus membuat maksiat. dapat harta/ilmu makin jauh dari Allah. Sepatutnya lebih dekat dengan Allah dan jalan Allah
  2. Bila dapat harta dia makin bergembira dan berlagak dengan harta. Makin banyak kekayaan /ilmu/pangkat makin bermegah-megah
  3. Hilang ketenangan. Waktu miskin tenang. Waktu kaya makin tak tenang.
Mudah-mudahan semua nikmat yang bukan istidraj tapi sebab nikmat yang sebenarnya nikmat yang memberi kesejahteraan kepada kita.


Istidraj 1 di Saifulislam.com

Istidraj 2  di http://muzakarah.tripod.com/istidraj.html

Selain jumpa pasal istidraj (kemurkaan Allah ni) jumpa gak satu band black metal nama istidraj. Elok le kome...



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Istidraj adalah satu tanda kemurkaan Allah dan Dia benci kepada kita. Tapi istidraj tidak berlaku dengan turunnya bala, bencana, dan kesusahan yang mungkin menjadi kifarah kepada dosa, tetapi ia terjadi dengan nikmat dan keluarbiasaan yang Allah beri kepada hambanya tetapi nikmat dan keluarbiasaan itu tidak membawa manfaat, malah membawa kerosakkan bagi diri atau sesiapa yang mengikutnya. 

Boleh jadi Allah kenakan istidraj dalam bentuk harta bila mana kita mendapat kesenangan dan kekayaan tetapi harta-harta kita tidak pun diinfakkan ke jalan Allah. Kita senang dengan banyak duit tapi duit itu terus-menerus digunakan di jalan yang Allah murka. Malah kita menjadi tak tenang kerana banyaknya harta.

Boleh jadi Allah beri kelebihan dari segi bijaksana. Tapi bijaksana itu menimbulkan kekacauan dan kebinasaan.

Boleh jadi Allah kenakan istidraj itu dalam bentuk anak-anak tapi anak-anak itu membawa kita kepada cinta dunia bila kita terlampau bermegah, bebangga-bangga serta menunjuk-nunjuk kejayaan dan kelebihan anak.

Dan banyak lagi perkara nikmat yang mungkin ia adalah istidraj. Kita rasa seronok dengan nikmat tapi sebenarnya Allah sedang membinasakan kita kerana dosa-dosa yang kita lakukan .

Astagfirullah. Apakah aku ni terkena istidraj. Aku pun tidak tahu. Aku menilik nilik kehidupanku sendiri. Adakah aku terkena istidraj? Ya Allah jangan kau membenci aku. Aku malu. Ya Allah berilah pentunjukmu dan kuatkan iltizamku. Ku berharap setiap nikmat yang engkau beri bukan istidraj kepada kehidupan dunia dan akhiratku.

No comments:

Post a Comment