Monday

JKU 2129 dah balik rumah.

Sebenarnya, masa orang Aliran tu mesej harga kereta, memang berderau gak darah melihat harga yang patut dibayar. Al maklumla, saya dan suami ni sangat kurang pengetahuan dalam bab bab ni. Mula-mula macam geram gak dan cuak sebab aliran gagal maklumkan dari awal yang kos baiki kereta adalah 535.00. Mula-mula ada salah sorang yang bagitau kemungkinan harga dalam 190.

Kerosakkan kereta ialah headlamp tertanggal, bumper tercabut dan tercalar. pintu bahagian pemandu ada sedikit calar dan kemek. 

Bila dah macam ni, dengan kebluran itu dan ini, mula la tanya kawan-kawan . "Betul ke, kalau bumper rosak sikit, bila nak cat kena cat semua?". Kemudian telefon plak KPDNKK tanya "betul ke harga rosak camni kena sekian sekian?" dan akhirnya telefon perodua pun tanya juga betul ke? Nasib baiklah betul..kalau tak memang terus wat aduan KPDNKK. Sebelum ni ada gak berurusan dengan KPDNKK. Alhamdulillah Encik Megat di sana sangat membantu.

Tapi kali ni, masa telefon KPDNKK, telefon dijawab oleh seorang wanita. Yang kurang sopannya, Bila saya cakap saya nak tanya pasal hal baiki kereta. Kemudian dia terus tanya "Nak buat Aduan ke apa" saya cakap la bukan aduan, tapi nak tanya dulu. Kemuadian saya pun ceritalah. Tak abis cakap dia terus potong dia cakap "ni nak buat aduan la ni" jap saya panggil orang berkenaan. Saya pun tak tau dia cakap kasar ke apa. Saya cuba elak dari prangsaka sebab kelemahan saya itu harus diatasi. Kemudian, dia panggil orang yang bertanggunjawab. Terkejut gak dia panggil ketika ganggang masih di mulut dia. Agak pekak jugak telinga saya ni. Tapi Orang berkenaan agak lambat menjawab pastu wanita tu boleh kata " Dia ni pegi berak lagi ke?". Kot ye pun takyah la bagi saya dengar. Saya melihat kepada beberapa keadaan.

  1. Perkhidmatan kauter yang kurang mesra
  2. Kalau lah  orang berkenaan tu tahu yang kakak tu cakap dia pegi berak ke apa, mungkin dia malu kalau dia tahu...cakap pasal berak-berak pula. 
  3. Walaupun jika hal itu biasa bukankah kurang manis cakap hal berak dan didengari oleh klien. Dahla jabatan kerajaan. lagi nampak tak pro..
Huhu..kalau orang tu tak tahu dia kurang sopan, biar kita saja yang ambil pengajaran. 

Bila dah konfirm kami tak ditipu. Kami pun bercadangla nak pi bank islam keluarkan duit simpanan yang sudah semakin susut. Tapi alhamdulillah sejak 6 bulan tak pi McD, KFC BPMall DLL, boleh la kami menyimpan. Nasib baik ada sikit duit. kalau tak lagi haru. Dahla mula-mula dapat tahu kononnya nak kena 190 tu dah pinjam mak. Memangla mak banyak duit tapi segan sangat sebab faham-faham sendirila bila dah kahwin ni. Tapi dah terdesak sangat terpaksala juga. Lagipun hal eksiden tu pun tak terjangka nak jadi. Tapi kali ni cuba tambah duit sendiri.

Untuk tambahan bayar kereta keluar duit dari bank islam (amanah bagi anak2 lak tu walaupun duit ayah dia simpan tiap2 bulan), Selebihnya adalah duit syiling dari tabung kaca yang dismpan setiap hari. Duit simpan di bank pun dah tak banyak. Pergi Aliran, pekerja tu melangut jugakla tengok kami kira duit syiling atas meja. Saya tanya adik tu "ada tak orang buat macam kami ni?" hihi..Tapi Alhamdulillah diorang bagi diskaun. Kalau tak jenuh juga. Alhamdulillah semua boleh settle sendiri.

Alhamdulillah, JKU 2129 kesayangan kami ni dah balik rumah. Bukan hantu mak limah balik rumah ye. Lega dapat pakai kereta sendiri. BUkan apa, cuak juga guna kereta orang lama-lama..hihi..Tapi apapun terima kasih semua yang membantu. Alhamdulillah. Allah beri jalan pada setiap kesusahan dan kebuntuan fikiran.

2 comments:

  1. alhamdulillah zakiah..bagus cam gitu. Kadang akak pun cam gitu gak..setiap orang ada masalah kan..tapi keta dah baik ni kira ok lah yea..senang nak bergerak..

    ReplyDelete
  2. haah kak, alhamdulillah semua dah ok..legaaaaa..hihi:)

    ReplyDelete