Friday

CUN!!

Beberapa malam yang lepas tengok cerita CUN. Anak-anak dah tidor awal. Leh tengok sama-sama dengan abang. BEST cerita CUN ni sebab depa menggunakan loghat kedah dengan betul dan ORI. MANIS!! saya minat ngan ang. Tak kisahla ang senget ka apa. Memang real dan menjadi. Yang lain pun jadi gak tapi sebab MANIS lagi best sebab dia cute!!

Sebenarnya tak abis pun tengok cerita tu. Kat part MANIS balik dari pondok dan si CANDY datang saya sudah pun terlena. Ntah belum sempat tengok balik.

Suasana Kampung
Paling menarik bila tengok cerita ni ialah saya begitu teruja untuk hidup dalam suasana kampung yang bersawah padi. Ada tali air yang bersih. Bestnya. Takpala rumah tak besar, tapi tanah keliling mesti besar supaya leh bela ayam dan itik sendiri. Tanam pokok sayur sendiri. Nanti nak makan, tinggal kutip dan masak je.KAlau buat bendang pun takpa. Buat bendang moden la..panjang kalau berangan-angan. Tapi dengan taraf hidup dan desakkan kewangan zaman sekarang mungkin tunggu pencen dan ada bisnes kecil yang lain baru boleh dok kampung gamaknya. Memang negara kita makin gah dan maju tapi cuba fikir keadaan hidup kita pula..SIBUK, TERTEKAN, TERDESAK, dan seangkatan dengannya demi untuk memenuhi kehendak perubahan taraf hidup dari masa ke masa.

Dari FB Wardina dia menyatakan;

"you know studying traditional societies made me wish i lived in the era...makan grow sendiri, semua barang2 share...duit tak ada..simple2 life. YES we think life is easier NOW when in reality its so much more complex and screwed up... smarter are we? Kononnya...But we cant challenge the wisdom of traditional societies. What we have now is superficial knowledge. The End. You may disagree."

Yang Tak Syok!!
Tapi takbestla, ada ka plak ada BEDAH BISTRO dan depa tu jadi ROSALINDA kampung. Hmm, tak berkenan. Nauzubillah.

Tapi memang depa semua bawak suasana kampung dan kekedahan itu, sangat menjadi :) Nantilah baru sambung nak tengok ending.

CUN memang BEST!!!  Memang ada part yang negative dan buruk tapi dalam cerita ni memang takleh lari dari perasan sentimental hidup berkampung. Perasaan disapa angin bila duduk ditengah sawah, Perasaan main di tali air, Perasan tangkap ikan puyu guna serkap dan pelompat. Hidup berkampung memang tenang dan MANIS!!!

Ps~~Semalam dah tengok cerita CUN sampai habis. Sentimental hidup berkampung bila mak dan tok belah nyoq pastu berebut "tumboq"  dengan adik2. Kalau kecik tumboq tu paling sedap. Kalau besar dan rasa hampas sikit2. Tapi jenuh gakla nak belah tumboq tu nak bahagi bagi cukup kami 6 beradik..huhu!!! Seronok bila teringat tolong mak kupas nyoq bila mak nak wat gulai. Buah nyok kat rumah besar2. Masa kali pertama tolong kupas nyoq pakai parang masa darjah enam. Penat betoi..Terjun lam selut jumpa lintah. Pastu terjun lam selut terpijak tempurung kelapa tapi kami ingat tengkorak manusia, kiki. Pastu nak masuk bendang pakai but, tapi nak jalan kaki melekat dalam selut. huh penat betoi.

Memang nostalgia hidup kat kampung.:) Sentimental habis.

1 comment:

  1. ya betul tu, tekanan dan desakan hidup di bandar menyebabkan ramai org stress dan akhirnya byk yg dah sakit mental tanpa disedari

    hehehheee

    ReplyDelete