Tuesday

Umar meniru Gaya Solat Ummi dan Ayah

Dari http://asrulhadiabdulrahman.blogspot.com/
Lazimnya bila solat, saya akan biarkan Ahmad Umar nampak apa yang saya tengah buat. Mula-mula Umar tidak faham, ada saja gangguan yang dia buat. Tepuk kepala la, tarik telekung la. Tapi lama-lama Umar meniru gaya solat tanpa sedar. Sejak umur Umar masuk setahun Umar buat gaya orang sujud. Bila saya dan suami cakap "Macamana Allahuakbar" dia akan sujud gayanya seperti orang tengah bersedia untuk lari pecut. Hmmm, sayangnya tak dapat ambil gambar. Saya amik gambar dr  http://asrulhadiabdulrahman.blogspot.com. Begitulah gayanya. Sama!! Sebab baru boleh nak menapak takut juga terjatuh. Umar faham bila sebut Ummi/Ayah nak Allahuakbar maksudnya Ummi nak solat.

Bila dah besar Umar meniru pula gaya membaca surah. Selalunya dia akan solat di sejadah yang lain. Kadang-kadang bila tak sediakan sejadah dia solat saja di hujung sejadah saya. Terkumat kamit mulutnya membaca surah. Nak tergelak pun ada. Tapi kalau Umar ikut solat saya tak pandang dia la. Ada sekali di Lobi Hotel, Umar duduk diantara dua sujud. Tetiba pula nak solat kat situ. Mulut dia terkumat kamit seperti membaca surah. Haii macam-macam. Semua yang ada kat situ tersenyum. Ada yang gelak pun ada dengan keletah Umar. 

Sekarang lagi macam2 gaya. Dulu boleh tahan sujud macam orang nak lari pecut tu, sekarang dia meniarap terus konon2 nak sujud. Mukanya ditekap ke sejadah. Mmm, lagi macam2.

Sekarang Umar pun dah pandai ikut baca fatihah dan zikir ringkas. Alhamdulillah. Masa umur dia bayi lagi kadang-kadang frust juga. Yala, apa kita ajar semua dia takmau sebut. Tapi saya ni pun satu Yala, Umarkan baby lagi masa tu.  Tapi saya sebut juga dan ajar apa saja walaupun seolah-olah cakap ngan batu. :). Tapi Alhamdulillah lekat pula. Saya terbaca satu artikel di Buletin INTEK UTHM yang mana ajaran pada anak semasa dia berumur 0-3 tahun adalah bersifat kekal. Rasa rugi pula bila saya tak ajar banyak benda. Tapi takpe ada lagi masa lagi. Harapnya saya tak culas la. Bukan hanya umur 0-3 tahun tapi sampai saya dan suami menghembus nafas terakhir.

Ammar pula dan pandai meniru sesetengah aksi yang di buat. Biasalah mula-mula Ammar cuma pandang tapi lama-lama dah boleh ikut. Sekarang dia tengah sibuk mengemop lantai dan menghisap jari kaki. Dia dah pandai Hi-5, membuat bunyi Ba Ba Ba dan WAU WAU WAU bulan. Ammar paling suka melihat Umar bermain. Umar plak akan frust bila Ammar diangkat dari walker dan Umar terpaksa bermain seorang. Macam-macam keletah anak-anak ni. Yang buat kita hilang sabar pun ada tapi most of the time adalah perkara-perkara yang memberi ketenangan. Malah perasaan bersalah pun ada. Yala dunia makin sempit dengan masa..:)

Kalau nak marah, memang marah kat budak yang dok merempit kat taman permai ni. Aikk....tetiba je masuk cerita mat rempit.:) Nak marah, tapi nak cakap sangat-sangat, bila mengingatkan anak-anak, ish esok takut kena muka kita pula. Hai macam mana nak tingkatkan jati diri muslim anak-anak ni bila dunia luar kini yang salah sudah menjadi biasa??? Dan saya sendiri bukan Ibu Bapa Kelas 1 mengikut piawaian agama. Sungguh banyak sangat yang perlu dipelajari dan ditingkatkan lagi. Tapi yang penting jangan putus asa mendoakan kebaikkan dan kesejahteraan untuk anak. Mudahan2 doa ini makbul. Mudahan2 saya diberi kelancaran dan kelapangan dalam setiap urusan mendidik dan mengajar anak-anak. 

No comments:

Post a Comment