Friday

Kalau Kehidupan Diibaratkan Sebuah Komputer

Jika ada musibah terutamanya kematian sudah tentu berkalau-kalau itu diibaratkan seperti tidak meredhai ketentuan Allah. Tapi ini hanyalah imiginasi saya yang saya fikirkan tatkala saya mempunyai perasaan sedih, membuat kesilapan dan semua perkara negatif yang telah berlaku dalam hidup.

Sebuah komputer pastinya mempunyai memori yang boleh disemak history dan memadam recycle bin  secara kekal. Kalau kehidupan adalah begitu pastinya saya ingin memilih sesetengah perkara untuk dilupakan terus. Senang, jika saya boleh melihat sejarah yang telah dilakukan dalam hidup dan menilai2 yang mana saya telah berlaku salah. Saya seorang pelupa terhadap sesetengah perkara. Sampaikan kalau ada yang bercerita mereka terpaksa mengulang cerita. Senang juga jika saya boleh semak keadaan yang saya mengasari sesiapa secara tanpa sedar dan terus membuat penjelasan tanpa terlebih dulu sesiapa terus menjauhkan diri dengan tiba-tiba tanpa saya sendiri pun tidak tahu dimana silapnya. Pastinya, jika mudah untuk melupakan seperti memadam sampah-sampah didalam recycle bin. Bolehkah hidup saya tanpa gundah gulana. 

Bagaimana saya boleh meneliti balik kehidupan saya sedangkan saya pelupa. Bagaimana orang lain boleh mencerminkan diri saya sedangkan orang lain hanya "singgah-singgah saja, Bagaimana untuk memadamkan kesedihan apabila saya sememangnya seorang yang amat sensitif. Jika kehidupan sama seperti komputer. 

Siapa manusia yang boleh tahu kesilapannya dan terus membetulkan keadaan yang telah tersilap. Kebanyakkannya pun sama, pasti tak sedar dengan kesalahan diri sendiri dan kita sering berburuk sangka. Kita boleh saja menila A menjadi B. Kita senang saja berkecil hati tanpa kita mengetahui apa yang orang lain ingin lakukan.

Eloklah mulai hari ini saya buang perasaan buruk sangka. Biarpun pelaku maksiat di hadapan mata, jangan berburuk sangka padanya. Malah jangan sekali-sekali memadan muka mereka kerana kelak akan terpadan ke muka sendiri. Payah hidup menjaga hati orang. Payah menilai perasaan orang. Payah apabila perasaan sendiri menajadi beracampur baur dengan kata-kata orang. Ini adalah kesedihan yang melampau. Cubalah mengatasinya. Buat seperti yang saya mahu pasti kelak akan menjadi biasa.

Tips Bermuhasabah

No comments:

Post a Comment