Thursday

Berfesyen, Telanjang dan Menutup Aurat

Sedang melihat rancangan Safiyya di TV9 sekarang. Topik fesyen oleh seorang pereka fesyen muda. Bagus apa yang dilakukan beliau tapi ada diantara fesyen islamnya yang "mengecewakan". Bagaimana bila bertudung tapi memakai legging ketat? Bagaimana bila bertudung memakai dress yang melekap pada tubuh badan pula. Saya amat berharap agar beliau meneliti semula dan menfesyenkan mengikut apa yang telah dituntut didalam islam. Jangan islam hanya pada tudung tetapi aspek lain diabaikan. Katanya, beliau baru memeluk islam. usahanya sangat bagus tapi perlu dimurnikan.Bagaimana saya boleh menyampaikan pandangan saya terhadap kekaguman wajahnya yang cantik, menyetujui usahanya namun berharap agar dia memperbaiki mengikut landas2 islam?

Saya rasa fesyen itu tidak salah jika ia tetap menutup aurat sepenuhnya. Ustaz Kazim kata pakailah warna apapun, macam manapun JANJI TUTUP AURAT DENGAN BETUL.Sememangnya wanita adalah fitnah dunia. Kemana pun pergi walaupun berhijap, berjubah, menutup semua pun ia tidak akan lari dari fitnah dunia ini. Tapi ia bukan bermaksud, "alah kalau macamtu baik kita pakai lebih kurang saja". Tutup-tutup pun nanti orang kata juga. Orang fikir macam-macam juga. Saya sendiri sedang mecari kekuatan untuk menutup aurat dengan betul. Tambah-tambah badan saya besar dan kurang selesa memakai stokin kaki. Nak cari baju kena saiz besar, Nak cari tudung pun kena besar juga, nak pakai kasut pun kena yang tutup sikit sebab tak reti pakai stokin nipis yang licin itu. Dalam berusaha menutup aurat dengan betul saya pun keculasan juga. Tapi saya benar-benar tidak setuju dengan gaya fesyen yang kononya islamik tapi sebenarnya jauh sungguh erti islam itu.  Pada pendapat saya ia memberi persepsi yang salah terhadap kewajiban dan keperluan menutup aurat dan memberi tanggapan yang salah kepada non-muslim.

Menutup aurat adalah wajib. Ia bukan satu pilihan untuk kita samada nak tunggu seru atau tidak. Untuk menutup aurat dengan betul perlu kepada ilmu-ilmunya. Jika kita gagal memahami, sebab tula kita melakukan dengan cara yang salah. Tidaklah sampai kita menutup habis tubuh badan kita, tapi biarlah ia betul dan selari dengan niat berfesyen dan menutup aurat yang bukan untuk menunjuk-nunjuk dan menarik hati kaum lelaki dll. Bila menutup aurat pula elakkan perkara-perkara yang melampaui batas seperti berjalan dengan lenggok, dengan sombong dan melabuh-labuhkan pakaian dan menghiasinya secara berlebihan. Jika niat kita betul pasti berfesyen dan menutup aurat itu tetap manis dengan kesederhanaannya. 

Secara kesimpulanya jauhkanlah pakaian yang terlampau ketat, jarang, terlampau labuh menyapu lantai, terlampau singkat nampak aurat, tudung jarang dan singkat..Malah niat memakai juga harus dibetulkan. Jangan seperti gambar-gambar dibawah.  Jomlah, sama-sama mencari keredhaanNYA...




4 comments:

  1. Assalamualaiku

    Minta izin buat salinan imej di atas. Saya cadang nak gunakan untuk kempen menutup aurat di khairiah saya.

    terima kasih

    ReplyDelete
  2. silakan..imej tersebut adalah flyers tak silap saya..edaran di kelantan..

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum, saya nak minta izin gunakan imej di atas untuk letak di facebook saya. Boleh ke ? Terima kasih :)

    ReplyDelete