Friday

Kepok & Nisan

Rabu hari tu tengok cerita Kepok & Nisan lakonan Saiful Apek, Maya Matahari dan Zul Yahya. Rasa janggal terbit dihati. Kenapa ya? Sebab di kampung saya memang bukan ADAT meletak kepok di kubur.Teringat pula mak saya selalu pesan dari kecil. HARAM buat binaan dikubur sebab ia menimbulkan sifat riak dan meniru amalan sesetengah orang bukan islam. Ia diperjelas lagi dengan Jabir berkata :"Rasulullah saw melarang mengapur kuburan dan duduk di atasnya atau membangunnya ( meninggikan tanah atau binaan) atau menulis di atasnya." ( HR Muslim,abu daud dan an-nasaie ).

perkuburan baqi Mekah
 Namun begitu dalam bab membina kepok ni ia harus tapi kena pastikan tujuannya tidak lain nak elak tanah runtuh dan hakisan tanah. Tapi kebiasaannya jarang tejadi hakisan. Sunat menabur batu kecil di atas kubur (Ust Kazim). Cuma janganlah membina dengan niat bermegah-megah keranan pangkat dll.

Yang janggalnya dalam cerita tu apabila urusan jual beli kepok tu dijadikan punca keuntungan BESAR. Usaha mencari pelanggan pula dibuat sebelum mati dan berlebih lebihan. Bukan ini sama seperti orang menjual keranda. Cara pemasangan kepok nampak ringkas dan boleh dibuka. Itu oklah, sebab KUBUR BUKAN HAK PERIBADI, esok dah cukup masa, bila tanah perkuburan penuh, kubur-kubur akan digali semula dan diguna untuk kematian yang baru.
Saya search di internet harga-harga kepuk yang ditawarkan dan cara binaan. Bukan harga murah nak pasang kepok dan binaan di kubur tu. Saya lihat paling murah harganya RM 300++ dan paling mahal hampir cecah RM6000.

Berdasarkan hadis rasulullah yang diriwayatkan oleh Jabir, memang tak sepatutnya kubur dibina dengan megah-megah dan mahal. Esok kalau nak gali semula tanah pekuburan jenuh nak pecahkan batu2 ni. Kena ingat KUBUR BUKAN HAK PERIBADI. Apapun kita tahu niat kita. yang penting janganlah sampai ia menjadi ADAT. Contohnya di sesetengah kawasan pemasangan kepok ni dah macam WAJIB. Pelik la kan kalau tetiba kita seorang yang tak mau pasang. Tapi jangan peduli semua itu. Biarlah orang nak kata. Tapi takut sampai menjadi kebiasaan, kita menyusahkan simati untuk mengeluarkan duit semata2 nak bina kepuk. sedangkan simati tinggal berderet anak yatim dan ada hutang nak dibayar. Nauzubillah janganlah sampai diperdagangkan hingga boleh dapat keuntungan besar. Kalau tak, jadila macam Orang **** terpaksa beli tanah kubur sendiri dan keranda sebelum mati. kalau tak mampu masuk dandang dan bakar sajalah.

Mungkin juga ada orang kata, ikut suka akula duit aku. aku banyak duit. Tapi ingat ya jangan sampai buat binaan atas kubur dan kita boleh duduk duduk kat situ. Tanah tu memang bukan hak kamu. WAKAF. Ramai lagi orang nak guna. Jenuh jugala kalau semua tanah WAKAF nak dijadikan kubur. Kalau nak pasang juga pasang yang boleh tanggal2 macam dalam cerita kepok & nisan tapi janganla pi simen lak kubur tu.

Kalau sesetengah orang lama, jangankan kepok, dia minta boh nisan kayu je. Ataupun batu sungai saja. Sebab apa saya sendiri pun tak pasti, tapi mak selalu cerita batu sungai batu hidup dia berzikir tidak henti. Wallahuaqlam.Doa anak-anak lebih sampai walaupun dimana saja. Takyah buat kubur cantik-cantik sebab nak boleh lawat selalu. Kalau pi kubur setakat baca fatihah saja, mm ok la tapi faham-faham sendirilah.Cerita pasal kepok, teringat ustaz selalu kata, Mati tak susah dan bukan ketakutan bila kita tahu apa makna mati. Hmmm, tapi saya masih takut lagi...sebabnya.......Hanya allah yang tahu dengan perasaan yang bercampur baur ini....

1 comment:

  1. Today is ethical poorly, isn't it?

    ReplyDelete