Monday

Kangkung oh kangkung

Kangkung goreng
Antara makan kegemaran saya dan suami ialah kangkung goreng. Kalau makan berlaukan kangkung dan ikan goreng pun dan cukup menyelerakan. Resepi saya mudah saja. Saya percaya rama diantara kita mneggemarkan kangkung goreng. Tambah-tambah lagi kalau kangkung goreng belacan. Kalaula saya tak alergik belacan, sudan tentu saya goreng dengan belacan. Wow, rasa terliur dan sungguh sedap..

KANGKUNG GORENG SAYA (2 orang)

Kangkung dalam anggaran 20 pokok
*4 ulas bawang merah
*2 ulas bawang putih
*sebiji cili padi/cili besar
*sedikit ikan bilis
minyak untuk menumis
garam

CARA MEMBUAT

Tumbuk semua bahan bertanda *. Panaskan kuali. Tumis semua bahan yang ditumbuk. Bila naik bau, masukkan kangkung. tumis hingga layu. Boleh masukan sedikit air jika nak berkuah. masukkan sedikit garam dan tutup api. Siap boleh dihidangkan.

Ekeke. saya percaya semua orang sudah tahu bagaimana menggoreng kangkung. Saja saya kongsi resepi saya. :)  sambil menunggu suami pulang untuk makan tengahari bersama. Lapar sudah ni..:)

Petang ni nak meneruskan aktiviti mengerat batang-batang kangkung yang masih di dalam peti ais untuk ditanam di laman rumah yang tanahnya seciput itu. Tiba-tiba terus bersemangat sebab kangkung yang ditanam melaui keratan batang dua tiga hari yang lalu sudah bertunas. Teruja sangat. Dalam rumah ada beberapa biji benih tumbuhan yang menunggu masa untuk ditanam. Tapi disebabkan tak cukup ruang dan kurang bajet nak beli pasu, benih-benih okra, tembikai betik, dan cili masih tersimpan tak terusik.

Seronok juga menanam ni. Pokok rosselle menunggu pasu yang baru. Pandan juga sudah membesar elok. Tapi seperti yang diberitahu, belum cukup bajet untuk membeli pasu. Pokok rossele perlukan pasu yang besar untuk ditanam. Teringat syifa yang suka air rossele asli yang dibuat. Benihnya kami beli dari pasar pagi khamis beberapa tahun dulu. Semasa kami sama-sama tinggal dirumah sewa.


Demi berjimat dan berusaha untuk menyimpan, aktiviti bercucuk tanam memang menyeronokkan. Teringat makcik cina dekat taman siswa. Ruang tanah rumahnya diguna sebaik mungkin. Malah dia menjaga tanamannya sebersih sebersihnya. :)

Tunggula beberapa minggu lagi. Bagaimana hasilnya tanaman kangkung saya ni. Harap2 menjadi. Dan yang penting jangan suka tanam je, sila jaga tanaman anda dengan baik ye nurul zakiah.

No comments:

Post a Comment