Friday

Hikmah sebuah Bencana

Bencana-bencana dasyat yang Allah telah turunkan

Muktahir ini, banyak bencana dan ujian berlaku. gempa bumi, tsunami, tanah runtuh, ribut salji, banjir, di kala bumi semakin tua ini, cakaplah apa, pasti semuanya ada. Apabila bencana alam menimpa, pasti terjadi banyaknya kematian, kehilangan, kemusnahan malah kesugulan. Tapi hikmah Allah tu maha besar dan luas. Tak tercapai akal bila bencana besar terjadi. Kita mungkin nampak Allah datangkan kesedihan tapi kita mungkin tidak sedar mungkin Allah sedang menitipkan kesedaran, kebaikkan, kasih sayang atau apa saja yang kita tidak jangka. 

Kenapa Berlaku Bencana

Kenapa berlakunya bencana, kita sebagai manusia sukar untuk menelah. Hanya Allah yang tahu hakikat sesuatu perkara kerana Allah maha mengetahui. Dari sirah lampau, terjadinya sesuatu bencana kerana allah ingin menghapuskan kaum yang ingkar, Ingin memberi ujian untuk melihat iman hambanya, sebagai peringatan kepada manusia dan banyak lagi sebab musabab yang hanya Allah yang tahu.Dan kini manusia melakukan semua dosa yang telah dilakukan oleh kaum yang lampau. Hanya tunggu masa atau allah sedang beri masa untuk hamba-hambanya sedar dan bertaubat.

Pengajaran Dalam Hidup

Dalam hidup juga begitu. Allah akan timpakan ujian demi ujian dalam pelbagai bentuk. Mungkin kita menghadapi kematian. kemuflisan, kesugulan, keresahan hati, datangnya penyakit dan lain-lain. Pastinya allah turunkan ujian dengan hikmah yang pebagai. Sukar untuk menelah tetapi sebagai manusia yang tidak buruk sangka pada Allah kita harus percaya semua ini kerana Allah sayang. Allah sayang sebab Allah nak tengok tahap iman kita, Allah sayang sebab Allah nak letak kita dikalangan orang yang sabar, Allah sayang sebab Allah nak ajar kita supaya kita insaf, Allah tetap sayang.

Dulu masa ayah baru meninggal, saya sering berkalau-kalau. Astagfirullah, bila ada yang menegur berkalau-kalau itu maksudnya kita tidak redha.

Dalam menghadapi ujian dan kesedihan, tidak salah kita menangis dan bersedih. Macam Dr Tuah cakap "Frust boleh tapi sikit-sikit saja"

Tapi yang paling penting bila kita terkena ujian nilailah diri dan cuba kembali kepada Allah dengan seikhlas hati. Saya sendiri bukan seorang yang sabar. Apabila dihimpit sesuatu perkara saya boleh berdiam tapi bila diasak saya sendiri akan melakukan sesuatu yang tidak wajar. Walaupun ia nampak seperti betul tapi sperti kata Dr 'Aidh  kita mungkin terluka dengan persoalan-persoalan yang kita hadapi tapi perbaikilah diri dan allah akan redha.

Mudahan allah beri rasa rendah diri dan lebih takut menghadapi azabnya. Mudah-mudahan suatu hari nanti akan lahir sifat ikhlas dan kasih yang mendalam.  

No comments:

Post a Comment