Tuesday

Toilet Training Hampir Success!!!

Semalam Isnin try lagi sekali buat toilet training dengan Ahmad Umar.  Tapi kali ni buat 2 pendekatan. Huhu, macam reseach plak dah, bila cakap pendekatan pendekatan ni..

Sebelum ni cara saya ialah tak pakaikan CD untuk Umar dan pesan pada dia kalau nak kencing bagitau Ummi tau, kita pergi ke toilet. Tapi cara tu tak berkesan pun. Bila sembang-sembang dengan Maklang saya, dia kata kitalah kena atur masa kencing anak kita. Jadi saya buatlah jadual untuk ke toilet..hihi. 

Bila ada jadual, saya kena alert sikit dengan masa agar Umar ke toilet ikut jadual. Kalau lambat-lambat nanti, mana-mana tempatlah jadi toilet dia.

So, semalam kali pertama terkucil...Dah kencing dah baru bagitau. Kemudian kali ke dua saya tengah nak masak di dapur. Tiba-tiba Umar belari dengan kalutnya dan sebut "saya nak pergi toilet! saya nak pergi toilet!" Saya pun apa lagi dengan kuali dah panas, saya pun kelam kabut juga tutup api sebab takut Umar terkucil..:) Tapi nasib baik, sempat juga pi kencing di tandas. Masa tu dah pukul 11 lebih. 

Kemudian sebelah petang sikit dalam pukul 2 lebih Umar mita lagi nak ke toilet. Jadi kencing di toilet lagi...Tapi kali ke 4 Umar terkucil dalam bilik iron. Agaknya teralit main mainan, dia terkucil kat situ..

Umar pun dah makin besar..kalau dia nak buang hajat besar, dah malu-malu taknak bagi orang tengok. Ada port khas dia. Dia mesti duduk kat pintu bilik depan bila sampai masa dia..Bila kita tengok nanti dia cakap "janganla ummi"

Saya happy sebab Umar dah pandai minta nak ke toilet..
Hari ni saya di UTHM, esok buat toilet trainning lagi..Harap lepas ni maintain je dan tak berterabur lagi..:)

No comments:

Post a Comment