Wednesday

JOM Bergaduh..

Sesekali membaca ada suami isteri veteran yang tidak pernah bergaduh sepanjang usia rumahtangga mereka yang sudah 30,40,atau 50 tahun saya kagum!! Saya percaya mereka tidak pernah bergaduh dan hebatnya sikap positif mereka dalam melayari rumahtangga. Dalam kecil hati mereka posotif mememdam apa yang mereka tidak perlu cakap dan berusaha memberi dan menunaikan hak pasangan. Tentu mereka super psoitif!! Kerana apa? Tentulah mereka amat menyayangi antara satu sama lain dan taat pada perintah Allah. 

Jika suami faham untuk mengauli isteri dengan cara baik itu adalah mereka yang paling baik dan isteri pula faham bahawa bagaimanapun suami kena wajib taat pasti kedua-duanya akan sentiasa menjaga hati masing-masing agar tidak menyakiti hati yang lain.

Cinta kekasih itu, bila kita tidak minta pun pasangan akan sedaya upaya membuatkan hati kita gembira. Contohnya suami, isteri kadangkala tak minta suami masak tapi sebab nak gembirakan isteri suami belajar masak dan masak untuk isteri. Isteri pula sanggup tolong suami dengan bekerja semata-mata nak suaminya tidak terbeban dengan keperluan kewangan yang pelbagai. Malah kadangkala bila ingin ungkapkan cinta, kita mungkin beli hadiah, smskan kata cinta, dan banyak lagi perkara romantis yang kita perlu buat untuk suburkan kasih sayang. Ini memang for sure kena buatlah. Kalau kita dah mula ambil lewa pasti kasih sayang hilang serinya. Tapi bukan satu kemestian sebab hakikat suami isteri bahasanya dalam lagi halus. Kasih sayang boleh terungkap dengan pelbagai cara. Malah bagi suami isteri yang soleh dan solehah memahami bahasa memberi dan menerima hak yang masing-masing itulah bahasa kasih sayang mereka. Namun kita tetap kena jretaif untuk ungkapkan kasih sayang pada pasangan kita.

Kalau diibaratkan sebuah keluarga itu adalah sebuah pokok rendang dimana ayah adalah batangnya, ibu adalah pohon dan anak-anak adalah buahnya, pasti sebuah pokok itu memerlukan baja. Jangan Lupa!!

Tapi kadang-kala bergaduh juga ada kuasa nak mangkinkan kasih sayang. Tapi dalam rumah tangga kena bergaduh TANPA EGO. Kalau DENGAN EGO, alamatnya boleh berantakkan. Cuba sekali-sekali bergaduh dalam erti kata bergaduh hal rumahtanggala. maksudnya dalam menyuarakan apa yang kita mahu, kita tidak mahu, kita terasa dan seumpanya. Kadang-kadang lepas bergaduh tentu kita rasa kita bersalah sangat walaupun kita cakap tu betul. Kadang-kala selepas begaduh kita akan berpeluk-pelukkan dan yang paling manis masing-masing mengucapkan maaf. Malah kerana rasa bersalah itu kita akan terfikir sebenarnya kita ada kelemahan-kelamahan dan sebenarnya pasangan kita tidaklah 100% seperti apa yang difikirkan negatif dan mungkin satu persatu kebaikkannya akan muncul kembali dan menghangatkan cinta. Betul tak?

P/S: Jangan bergaduh baling-baling pinggan atau pisau
Jangan bergaduh jerit-jerit
Jangan begaduh tampar-tampar
Jangan gaduh lebih sehari

Gaduh-gaduh jangan lari rumah
Gaduh-gaduh kena masak gak kat suami
 
Gaduh-gaduh sayang sudahla...:)


2 comments:

  1. Akak kan, kalau keadaan baik je ngan suami, akak macam rasa tak best tau, sesekali memang cari pasal dengan dia, hehe, saja untuk cari keserasian..

    ReplyDelete
  2. sedangkan lidah lagi tergigit..betul kata huda tu..sesekali best gak cari pasal hehe

    ReplyDelete