Thursday

Indeks Prestasi Keluarga

Salam. Semoga hari ni semua orang dalam keadaan ceria dan bahagia. Alhamdulillah saya sihat, tapi hati tak berapa best sebab tengahari tadi lepas lunch dirumah, tinggalkan anak-anak,mereka menangis di depan muka pintu nak ikut. Umar asik cakap 'nak duduk dalam car seat'.. Aduhai..Sebaknya tangisan tu buat saya gelisah. Kesian anak-anak. Seperti saya mendera emosi mereka pula. Mungkin mereka rasa sangat tak seronok bila umi pergi kerja sebab dah lama umi duduk di rumah dengan Umar dan Ammar. 

Walaupun saya tau tangisnya tak lama tapi kasihan. Anak-anak tinggal dengan maklang diorang dirumah. Maklangnya baru abih belajar dan nak lepaskan rindu kat Umar dan Ammar. Maklang lah yang kena pujuk. 

Sebelum balik ke rumah untuk lunch saya ke kedai buku di Parit Raja. Nak binding thesis untuk dihantar semula ke pusat siswazah. Dalam menunggu thesis dibind, saya belek-belek buku yang ada. Saya terjumpa satu buku yang harganya murah tapi isinya banyak dan padat. Buku tu seperti gambar iaitu buku yang bertajuk Indeks Prestasi Keluarga. Bukunya nipis sahaja tapi menyelak helaian demi helaian saya terpikat terus. Selalu kita dok sebok dengan KPI kerja, buku ni nak suruh kita nilai plak prestasi keluarga kita. Murah saja buku ni. Harga dia cuma RM8. Memang teruja nak baca. Cuba tengok isi kandungan dia dibawah ni. Banyak yang dikupas dan ditulis secara padat. Boleh dijadikan buku poket dan boleh dibaca dimana-mana...Cubalah beli, pasti menarik...:)

 BAHAGIAN 1 : MENGENALI KELUARGA & CABARANNYA

Bab 1 Mendirikan Masjid
Bab 2 Menyahut Cabaran
Bab 3 Mencari Pasangan
Bab 4 Hati adalah Raja Diri
Bab 5 Berfikir Sejenak
Bab 6 Rahmat dan Kasih Sayang
Bab 7 Kekal Intim
Bab 8 Titik Nyawa
Bab 9 Qawwam
Bab 10 Kayu dan Bayang-Bayang

BAHAGIAN 2: SENARAI SEMAK PRESTASI KELUARGA

Bab 11 Suami Contoh
Bab 12 Senarai Semak Prestasi Suami
Bab 13 Senarai Semak Prestasi Isteri
Bab 14 Senarai Semak Prestasi Ibu Bapa
Bab 15 Prestasi Anak-Anak
Bab 16 Melahirkan Generasi yang Baik
Bab 17 Senarai Semak Mendidik Anak
Bab 18 Senarai Semak dalam Berbelanja
Bab 19 Melahirkan Generasi Berkualiti

BAHAGIAN 3: KISAH-KISAH KELUARGA & PENGAJARAN

Bab 20 Mimpi
Bab 21 Siam
Bab 22 Kubis
Bab 23 Kerja Luar Kawasan
Bab 24 Tidak Jadi Mati
Bab 25 Perigi Buta
Bab 26 Janji Allah

1 comment: