Friday

Takut Takut Takut

Oh alahai diri sendiri. Saya tidak tahu orang lain tapi saya punya kelemahan yang saya patut atasi. Kelemahan saya ini seolah-olah memakan diri sendiri sedikit demi sedikit. 

Saya sentiasa takut dengan sesuatu yang saya tidak tahu dan pandai. Misalnya dalam hal mencari kerja ini. Membaca kelayakkan yang dikehendaki oleh majikan dan sambil saya menilai diri sendiri saya rasa saya tidak akan mampu melakukan. Saya tak pasti. Melihat senarai kerja dengan kelayakkan tahun pengalaman, saya nilai diri saya sendiri apalah sangat kelayakkan saya sebagai research assistant selama beberapa tahun itu sebab mereka perlukan lebih dari itu.

Saya memang boleh belajar dengan cepat namun adakah majikan mahu terima kesungguhan saya ini bahawa saya akan belajar untuk meemahami kerja dengan pantas dan dapat bekerja dengan produktif.
Adakah orang lain mempunyai kegusaan seperti saya. Takut pada sesuatu yang kita tidak tahu dan tidak pasti. Bagaimana masalah itu diatasi.??

2 comments:

  1. salam,
    yup faham mmg perit dlm keadaan ni klu takde kerja..ape tah lg dgn sedikit pengalaman sbg RA.. ape yg ak leh bg tips adalah.. isi aje semua borg jgn putus asa klu tak ade ape2 feed back just buat muka tak malu utk follow up..buat sedikit investment utk pergi ke setiap job fair yg di anjurkan tak kira ar dlm johor atau luar (sbb ak dpt kerja dr job fair) ..cuba jelaskan dgn detail skop kerja RA yg kita buat utk setiap grant dlm CV.. kemudian sekiranya berpeluang di panggil interview.. buat pengenalan diri semasa sesi interview secara sederhana dan meyakinkan bkn terlalu kerek atau terlalu menunjuk kita tahu ttg sesuatu sbb selebihnya penemuduga tu akn refer pd CV..dan akn bertanya kita klu dia berminat..ak pernah tnya boss ak kriteria ape yg dia tgk semasa nak pilih candidate dia kata
    1.keyakinan
    2.cara mock lecture (klu minta bidang education)-sbb sesetengah org kelulusan mmg tinggi tp takde kaedah pengajaran..
    3.attitude dan penampilan
    4.dan tak terlalu becok masa berckp atau memotong ape yg penemuduga ckp..
    5. utk kilang plak antara soalan yg di tanya boleh tak kerja lebih masa, kemahiran yg kita ada, klu org bwh kita buat hal dan lebih lama kerja kita mcm mana kita nak handle (jwpn nyer just keluar warning letter jer klu dah 2 kali teguran dibuat dan penalti terus kuar warning letter klu kesalahan adalah mandatori selalunya melibatkn isu safety dsb)

    another tips yg ak boleh bg..klu mintak kilang jgn ckp kita ade master just ckp kita RA n degree jer.. tp klu mintak bidang education mmg kene bgtau kita ade master

    letak starting gaji yg agak relevan.. utk kilang dlm range rm2300 klu education rm2800-rm3000 its ok for starting..selebihnya akn di topup oleh HR berpandukan dgn kelayakan dan pengalaman kita..

    sekiranya kita di interview utk mengajar diploma..so semasa mock lecture jgn bg lecture ttg research atau pengetahuan kita ttg sesuatu topik tu berpandukan level degree atau master..tp search sket ttg course yg kolej tu offer dan bg lecture berpandukn silibus kolej tu mengikut level diploma..

    utk bidang education, amik tau gak sket ttg management, MQA, kaedah pengajaran..

    sebagai cth baru2 ni kat tmpt ak ade interview sorg lecture math..dia dpt bg mock lecture ttg persamaan garis lurus dgn kaedah dia sendiri yg lebih mudah dan sng difahami oleh student diploma..calon tu dpt compete dgn calon yg ade master sdgkn dia just ade degree jer..

    selebihnya lebih kepada tawakal, doa dan buat lah sedikit nazar yg termampu nak ditunaikan sekiranya permohonan kerja kita diterima..

    ReplyDelete
  2. terima kasih..sangat saya hargai saranan yang diberikan..

    dah banyak permohonan saya hantar..kebanyakkan melalui jobstreet,email dan surat.

    masalah lokasi pun ya juga..pemilihan tempat kerja saya terhad..Tapi takpa saya berusaha untuk sabar sebab Allah menetapkan berlakunya sesuatu dengan kadar yang dia tetapkan..

    tapi those tips sangat2 membantu..jazakallah..mungkin masa senggang(senggang tak senggang sangatlah :)) saya kena study apa yang kurang2 tu...

    ReplyDelete