Friday

Sekejap sudah Jumaat

Masa semakin pantas bergerak. Sejak masuk tahun 2012 masa berlalu laju. Terasa tak terkejar dan rasa macam tak cukup masa sebab cepatnya masa. Bila kita dalam kesibukkan dunia lagilah rasa tak sempat-sempat nak buat hal akhirat. Hingga bila disemak kembali ibadah, hanya ibadah wajib saja dibuat dan dalam sehari cuma ada sedikit-sedikit saja ibadah sunat dilakukan.

Sebentar tadi saya ke bangunan fakulti untuk berjumpa dengan seorang pensyarah. Melintas taman kenanga mata saya terpana melihat seorang anak muda duduk di pondok memegang sebuah quran kecil. Dia benar-benar mengunakan masa lapangnya. Subhanallah.

Sebenarnya saya pernah bertanyakan kepada suami hakikat kenapa saya diciptakan sebagai manusia. Memang jelas disebut dalam kitab suci alquran yang manusia dan jin diciptakan semata untuk menyembah Allah. Tapi persoalan saya amat berbaur cemburu dimana saya tanya suami apa lagi rahsia Allah?? Dia yang maha hebat perciptaannya kenapa tidak saja diciptakan kita seperti malaikat yang sangat patuh dan taat dengan segala arahan Allah. Hati saya terus menjadi sedih kerana saya amat merasakan ibadah saya amat sedikit dan tidak layak masuk ke syurga. Hati saya bersoal jawab lagi, zaman ini fikiran begitu sibuk dan sesak dengan masalah dunia seperti hal anak, wang, kerja tenaga tubuh badan yang semuanya kadang kala tidak seimbang dan konsisten menjadikan ada sifat tak larat, malas dan lalai dalam ibadah. Kenapa Allah jadikan kita dengan begitu banyak masalah dan dalam pada yang sama tugas manusia hanyalah untuk menyembah Allah.

Saya tanya suami adakah kerungsingan saya ini sesuatu yang sesat? Suami berkata kepada saya ibadah khusus juga mendatangkan pahala. Menambah ibadah kepada Allah bukan hanya dengan solat sunat tapi hati kita juga. Dengan ikhlas menjaga anak, menjaga suami, melemparkan senyuman, memberi salam, berbelas kasihan kepada makhluk allah yang lain, menjaga amanah, buat kerja di pejabat semuanya yang lain-lain juga pahala. Cuma hati kena ingat dan ikhlas kerana Allah.

Selalu merasakan cinta kepada yang maha mulia tapi ada kadangkala kelakuan saya adalah dusta..kenapa?? Astagfirullah..

Seorang ustaz pernah cakap bahawa gurunya berkata sekecil-kecil dosa ialah duduk saja tanpa emikirkan apa-apa. Terkejut saya. tak buat apa pun dosa kecil. Apatah lagi kelalaian menonton tv, berseronok tak tentu hala, cakap kosong mungkinkah itu juga dosa-dosa. Kalau dikoreksi diri banyak lagi belum baik dan lantas itu kerana hari-hari memikirkan mati, mati itu menjadi ketakutan dan bukan kesukaan untuk bertemu yang maha pencipta diri ini.

Sebenarnya dalam pantasnya masa berlalu berapa banyak masa yang telah dibazirkan?? Dalam pantasnya masa berapa kali kita tersedar itulah tanda hari perhitungan makin mampir dengan kita...

Takut kepada mati boleh jadi kayu ukur tahap cinta kepada Allah..Astagfirullah....Siapakah yang boleh menjadi seperti rabiatul adawiyah yang sangat rindu kepada kematian agar dapat bertemu dengan kekesihnya...Subhanallah...

No comments:

Post a Comment