Thursday

Sayangi Alam

"Baru-baru dalam radio IKIM disebut jika kita sayang Allah kita juga kena sayang apa saja yang allah telah ciptakan.kena sayang sungai, kena sayang laut, kena sayang alam ini."

Terus saya teingat sikap setengah orang yang membuang sampah merata-rata..yang menyedihkan juga kita ambil enteng hal pasal sampah ni sebab kita rasa ada orang yang membuat kerja mengutipnya. 

Situasi berlainan pula di taman kami, ada monyet yang terlebih bijak menyelongkar tong sampah. Jadi sampah-sampah akan berterabur. Tapi malangnya sampah yang bertebangan tersangkut di celah2 pokok dihadapan rumah. Di kawasan rumah pasangan kelamin semuanya agak berjaga sebab kebanyakkan pun rumah sendiri tapi sedihnya kawasan rumah bujang pula sampah dibiarkan berterabur. Lansung tak teringin atau tak sempat nak kutip.

Pakcik dumpster tu cuma akan kutip sampah yang ada dalam tong. Tobat lahum diorang nak kutip sampah kat bawah2. Sebab diorang perlu buat kerja dengan cepat. Banyak tempat lain nak pergi dan mereka banyak kali terpaksa kerja sampai ke malam. Apasalah kalau dikutip sampah yang ringan yang melekat bawah pokok hiasan yang macam pagar tu?

Pokoknya, kawasan rumah kita, sewa atau kita punya kita jagalah dengan baik supaya kelihaan kemas. 

Samalah juga halnya diminyak beku, pantai punggur, sungai lurus seperti yang pernah saya tulis. Dan kenapa nak buang sampah merata-rata? 

Allah sebut dalam kalamnya yang suci: 

Dan janganlah kamu berbuat kerosakan di bumi sesudah Allah menyediakan segala yang membawa kebaikkan padanya, dan berdoalah kepadaNYA dengan perasaan bimbang(kalau-kalau tidak diterima) dan juga dengan perasaan berharap-harap (supaya makbul). Sesungguhnya rahmat Allah itu dekat kepada orang-orang yang memperbaiki amalannya (56) Al- A'raaf.




No comments:

Post a Comment