Tuesday

Salam Aidilfitri Buat Semua Yang Tersayang


Salam Aidilfitri buat semua yang tersayang di alam maya dan alam realiti ini. Semoga ceria-ceria di Hari Raya ini Walaupun dan 6 hari berlalu. Dah start puasa 6 ka..? Kami baru nak mula..Dugaan juga bila puasa di bulan bukan ramadhan ni. Tambah2 ada kuih raya yang sedap-sedap dalam balang. Terasa hasutan syaitan semakin dasyat..Tapi yang lebih beratnya bila air hidung meleleh dan tertelan K***** bila batuk tak lepas Ewwww...:)..Bila macam ni rasanya nak ramadhan tu sepanjang tahun. Sebab semangat ramadhan dari segi jasmani apatah lagi roh itu sangat jauh berbeza. Rindu..

Alhamdulillah dapat puasa penuh tahun..Mengandung ke? Takdelah tapi sebab Miss Depo yang diambil. Raya setiap tahun tetap meriah walaupun 3 tahun kebelakangan ini keutamaan berpihak pada suami. Jadi dimana-mana raya pun tetap seronok janji suami ada bersama. Tapi tak dinafikanlah sayu dan sebak jugak bila tak dapat masak, gosok baju raya untuk mak dan peluk cium mak di masjid selepas solat raya bersama2 di masjid. Di sini kalau nak solat raya kena pi masjid besar. kalau setakat masjid kampung orang lelaki saja boleh sebab komform tak muat. Jadi solat dirumah sajalah. Tapi tahun ni tak sempat pun solat sebab kalut dengan anak2. Tahun ni masak untuk mak mertua pula. Kalau keluarga saya kami memang kaki makan. jadi sekejap saja habis. Tapi kat sini semua makan sikit2. Mula2 risau takut basi Tapi Alhamdulillah masak lodeh tahan juga 4 hari dan rendang akhirnya dijadikan serunding. Jadi takde sikitpun yang terbuang. Raya ke 4 masak bihun sup utara pula.

Ni nak masuk sesi mengondem.yela orang kata kerja saya mengondem je..Ye ke...bukan-bukan sesi menegur. Jika ada yang terasa minta maaf tapi ia adalah teguran ikhlas supaya kita tak terus dalam maksiat. Maksiat tu bukan takan zina arak saja. Apa-apa dosa un maksiatlah juga. Raya Melayu ni masih berbaki. Namun janganlah dibesarkan seperti raya pada hari pertama. Jangan silap konsep dikatakan raya sehingga sebulan. Namun tak salah nak sambung ziarah mana yang tidak sempat dengan cara yang berpada. Jangan beli baju sampai 30 pasang sudah!! Adeke???

Jangan salam yang bukan Muhrim
Ada setengah tempat especially selatan ni, yang saya perhatikan adat tu terlampau dipegang tanpa mengira hukum. Sampaikan asal raya salam asal salam raya lah tu (pinjam cakap ustaz kazim). Janganlah diambil ringgan hal ini. Walaupun ia boleh dibasuh dengan wudhu kerana ia dosa kecil. Mana kita tau dosa-dosa ni. Malah islam larang perbuatan yang boleh bawa kepada kejahatan. Aikk macam mana salam boleh jadi jahat pulak. Salam tu cuma nak tunjuk hormat, tanpa shahwat lagi..

Mana la kita tau pihak yang satu lagi. Bila kita salam dia pun terpikir "wah lembutnye tangan dia" atau pun "wah gagahnya tangan dia". Jadi tak mustahil boleh merebak jadi yang tak ketahuan hala. Bila balik rumah kita, kita boleh salam datuk, nenek, mak, ayah, adik beradik dan pakcik makcik belah datuk kita. sepupu yang dah baligh dah tak boleh. bila di rumah mertua kita boleh salam ibu dan ayah mertua kita saja. Kena ingat sangat. Anak saudara suami kita pun yang kecik-kecik saja. 

Aduh camana nak tolak bila depa dah hulur tangan? Pendekatan saya, saya akan cakap bila sepupu atau anak saudara sebelah suami hulur tangan especially yang dah baligh. "abang/kakak dah besar takyah salam ye". Kalau pakcik makcik yang dah terbiasa juga saya akan cakap "kita takyah salam ye cik, selamat hari raya". Kalau depa agak2 marah takpa nanti kita dengar ceramah ustaz kazim sama2. yela nanti jadi isu "saya ni pakcik suami awak". Yela pakcik tapi pakcik ni bukan pakcik saya...Kompleks kan?? tapi inilah ilmu yang perlu kita ada. Malah nak realisasikan dalam bentuk perbuatan juga. Kalau sebelah keluarga sendiri selalunya suami makcik kita yang kita rapat dan anggap seperti ayah dan kita juga faham dia anggap kita seperti itu rasanya mungkin berat sikit nak elak sebab memang rasa hormat terlalu tinggi. Apatah lagi keluarga yang sangat rapat. Memang dalam keluarga saya saya sendiri tak boleh elak bersalam dengan suami maklang saya. Sebab dia juga ibarat penggati ayah, dan adik sepupu2 semuanya tempat menumpang kasih. Tapi sepupu2 bila dan besar adalah batasnya. Cuma paklang jika saya berdosa saya minta allah ampunkan dosa. Cuma yang pelik dan masalah ntah sapa2 kita salam. Orang yang datang2 yang takde hubungan pun kita salam. Jadi camana tu??

Pakaian Jarang dan ketat
Ini paling sedih. Saya pun tak tahu kenapa nak pakai yang jarang. udahlah jarang tak de lining pulak malah tak pakai kain dalam. Inner tu tak boleh pakai tau sebab sama jugaklah kita dedah bentuk tubuh kita. Susahkah nak belajar tutup aurat dengan betul. Yang tukang buat baju pun kenalah alert jika kita buat baju yang tak tutup aurat mungkin kita juga akan tersangkut saham saham dosa si pemakai. Takpayah cakap banyaklah hal ini. Ini perintah Allah. Ustazah bahiyah kata kalau kita sayang dan cinta Allah pasti kita segera melakukannya. Malah islam dah mengankat martabat wanita dengan menyuruh menutup aurat. Seronokkah kita bila kita memeberi jamuan kepada mata-mata yang tidak sah dan suami atau bakal suami kita berkongsi sisa-sisa madu yang ada. Fikirkanlah.

Hidupkan ziarah yang berkesan
Kadang susur galur keluarga besar dan sekali datang berbelas kereta. Penuh satu rumah. Tapi pastikan ziarah ini ziarah yang berkesan. Apa guna ziarah bila yang tua2 saja yang bersembang dengan moyang dan anak-anak kuat bersembang sesama sendiri. Cubalah diam dan mendengar percakapan orang tua. Bila melihat anak-anak muda bersembang sesama sendiri tak hiraupun moyang, rasanya ziarah mereka cuma sebab seronok konvoi dan jalan jauh saja. Adat sahaja bila kita mengucap maaf ketika hari raya. Seharusnya kita menyebut semoga amalan-amalan saya dan kamu diterima Allah. Tapi tak salah nak cakap maaf tapi biarlah bersungguh. Minta dengan seihklas hati dan bukan berniat pasni boleh buat salah dan minta maaf lagi di raya akan datang. Kalau jumpa lagilah..kalau idak?? Amalan minta maaf seharusnya bukan di hari raya saja. Perlu pada bila-bila masa.

Apapun biarlah aktiviti di hari raya ni ibadah. Jangan belumba-lumba pada benda yang tak patut. Yang penting BETULKAN YANG BIASA DAN BIASAKAN YANG BETUL!!!

Sayang selalu
Rulza


No comments:

Post a Comment