Monday

Macam Perang atau Marathon??

Kalau saya letak pinggan dan makanan dahulu ke atas meja dan masih ada kerja di dapur Ahmad Umarlah yang akan tolong letakkan makanan ke dalam pinggan. Yang kelakarnya dicuma letak sedikit saja. Kalau makan lekat celah gigi . Tapi bila dia siap hidang dia akan cakap terima kasih kemudian sama-sama. Aikk bukan Ummi ke yang kena cakap terima kasih kat Ahmad Umar. Kadang-kadang Ahmad Umar tolong susun pinggan kat atas meja. Tapi time ni kalau ada garpu sudu, siap semuanya bersepah dilantai. Dah kena basuh balik..
Makanan feveret Ahmad Umar ialah mee goreng. Janganlah ternampak iklan di TV mesti dia minta punya. Dahtu boleh ingat hingga ke beberapa jam kemudian yang dia teringin nak makan mee goreng. Kalau takda stok mee cintan kering atau mee basah kenalah keluar pergi beli. Tapi penat lelah tu di balas dengan ucapan Umar;

"Sedap nya..Terima kasih Ayang/Umi"

Jadi seronokla hati saya ni sebab apa saja yang saya masak sentiasa sedap pada Umar.  Kadang-kadang bila makanan dah siap hidang atas meja Umar akan buat-buat gaya mencium makanan dan berkata "mmmm sedapnya"..:)

Ammar pulak dah pandai makan sendiri. Pandai la jugak..hihi. tapi kalau biarkan dia makan sorang-sorang, habis belemoih la orang kedah kata.


Masa anak kecil ni waktu makan tu dah macam waktu perang pun ada. Bukan apa dari makanan tersusun kemas atas meja sampai terpaksa dialih letak hujung meja atau dibawah meja. Dari meja bersih sampai meja bersepah. Dari Ammar comel jadi comot apabila dia menyapu pinggan ke muka, dari Ammar duduk makan elok-elok kemudian boring dia pergi baling mee sampai naik atas kepala dan macam-macamlah. Umar dulu pun macam ni. Tapi just nak train anak-anak makan sendiri dan cakap pasal adab di meja. Susah juga sebenarnya tapi insyaallah Umar dan Ammar pasti lebih behave nanti.

Kalau anak tidur masa kami tengah makan seronok juga, ibarat kata SV saya macam pengantin makan berdua..Tapi Umar dan Ammar ni tak boleh percaya, telinga macam telinga lintah..pantang berbunyi sikit terjagalah nanti..Jadi waktu makan dah jadi macam marathon pulak. Bila Umar terjaga mungkin umi yang akan pergi kepadanya untuk mengusap2 belakangnya. Kalau Ammar terbangun pulak mungkin ayah la pulak yang kena berhenti makan dan tangguk Ammar dalam bilik. Last-last jadi pengantin la jugak bila sesi makan jadi suap menyuap di dalam bilik sambil salah seorang menidurkan kembali anak-anak yang terbangun..:)


4 comments:

  1. biasalah tu zakiah, akak pun sama..dari dulu sampai sekarang, tapi sekarang waktu makan memang sama-sama, zarif dah boleh behave sikit, zara je masih buat sepah, mmg kena sabar banyak la..

    ReplyDelete
  2. huhu,,, xm na bila L kawen nt.. huuhu
    sy syg awak?
    http://lolz-l.blogspot.com/2011/08/kasih-sayang.html

    ReplyDelete
  3. Kak Missbby: betul-betul. Mesti makan sama-sama. Umar Alhamdulillah dah okay. Ammar insyaallah soon. Sabar tu satu tapi rajin pun ye jugak.. Hihi. Kadang-kadang malasnya nak kemas nasi/mee/makanan yang bersepah kat lantai dan baju diorang.:)

    ReplyDelete
  4. L: terima kasih sudi singgah. Insyaallah bila L dah kahwin nanti pasti ada adventure yang tersendiri.

    Terima kasih juga sebab kongsi artikel. :)

    ReplyDelete