Saturday

Setahun Muhammad Ammar


Dari lahir hingga umurnya menginjak ke beberapa bulan, ekpresi dan emosi yang dapat lihat diwajah anak kecil yang bernama Muhammad Ammar cuma ketawa dan menangis. Seperti bayi yang lain hanya terbaring diatas tilam dan terkuek-kuek dalam kain bedung yang kecil kerana saiz Muhammad Ammar besar saat dilahirkan iaitu 3.85kg.

Namun sedikit demi sedikit usia anakanda kami meningkat hingga mencecah setahun, Muhammad Ammar sudah punya akal dan emosi yang tersendiri. Saya sendiri teruja dan suprise dengan setiap aksi yang Muhammad lakukan. Saya kira anak-anak lain juga begitu. Menggembirakan ibu dan ayahnya dengan keletah comel dan manja mereka.

Perkataan-Perkataan Pertama
Muhammad dah pandai panggil ayang dan ayah. Kadang-kadang dengar jelas Muhammad panggil Ayah dan Ayang..Kadang-kadang tak tahu mana satu dia tengah panggil. Muhammad Ammar bila bangun dari tidor saja mesti nangis panggil, Ayang...Ayang....Ayang.....

Bila nak sesuatu Muhammad dah pandai cakap nak, Bila dah sudah minum susu, dia akan hulurkan botol susu dan cakap nah.. nah.. ataupun cakap dah.

Aksi-Aksi
Aksi yang paling mendebarkan bila Muhammad dah pandai memanjat sana sini. Kemudian bila dia tak mahu sesuatu Muhammad mengeleng-gelengkan kepala sampai bergoyang-goyang badannya. 
Permainan yang paling disuakainya ialah menghempaskan badannya ke tilam. Suka sungguh sampai kadang-kdang dia ketawa melekek-lekek. Ayah, Ahmad Umar dan Muhammad Ammar bab ni memang perangainya sama! Macam abangnya juga tahun-tahun pertama ni dah pandai tiru gaya solat..tapi gayanya seperti menonggeng untuk lari pecut . Boleh baca disini. Yang suprisenya Muhammad Ammar dah boleh bermain bawak-bawak kereta dengan bunyi sekali. Jom tengok video dia..

video


Banyak lagi perkembangan Muhammad Ammar. Ada yang saya tidak sedar pun. Tapi pastinya saya seronok melihat anak kecil saya sudah mengerti banyak perkara dan punya emosinya sendiri. Dia menangis dan sedih, dia gembira dan ketawa, dia marah dan merengus. Berbanding ketika lahir hanya diam, ketawa dan menangis untuk perkara yang terhad. Syukur Alhamdulillah. Kenapa Ummi tulis ni..Bukan nak berbangga dengan orang, tapi untu kebanggaan dalam diri buat Muhammad Ammar dan pastinya untuk Tatapan buat anak-anak Ummi dan Ayah jika Ummi tiada. Ummi sayang kamu semua!!!

2 comments:

  1. Ammar ni macam Amir masa kecik...muka diorg lebih kurang jer...

    ReplyDelete
  2. Tapi kak long kalau tengok gambar ayah dia, sebijik macam muka ayah dia kecik2..:)

    ReplyDelete