Friday

Sos Lada Hitam




Sesekali teringi jugak nak makan ala-ala western sebab dah lama sangat tak makan luar. setahun amat lama..huhu Jadi saya digging la kat internet macam mana nak buat sos lada hitam..
Rupanya senang saja..Alhamdulillah boleh makan spesel sikit. Saya telah merenovasi resepi tersebut mengikut bahan2 yang ada di dalam dapur saya.

Sos Lada Hitam
Bahan-Bahan

2 susu marjerin
1 1/2 sudu tepung gandum
3 cawan air
Kicap
4 sudu sos cili
4 sudu sos tiram
Sebiji tomato dipotong dadu
Sedikit daging ayam dipotong dadu
1 sudu lada hitam (kisar/tumbuk)
garam dan gula secukup rasa

Cara membuat

mula cairkan marjerin

kemudian masukkan tepung gandum. kacau sampai keperangan
pastu masukkan air
pastu sos cili dan sos tiram. boleh terus masukkan tomato dan ayam. Kemudian masukkan kicap. masukkan sampai warna sos jadi coklat-coklat. jangan sampai hitam. nanti tak menarik. :)
masukkan gula dan garam secukup rasa. dan akhir sekali masukkan lada hitam.

biar didih dan kacau. jika tercair masukkan sedikit tepung jagung.
Bila dah siap boleh makan bersama roti/nasi dan ayam goreng. Saya buat ayam goreng sendiri. Caranya buat, bancuhan tepung macam nak goreng pisang. Iaitu secawan tepung gandum, secawan air dan kapur 2 calit. kamudian lumur ayam dengan garam dan rempah daging. bila nak goreng masukkan ayam dalam bancuhan tepung dan goreng sampai masak.

roti saya guna roti perancis Daily. RM 1.60 sahaja..

Alhamdulillah buat lagi untuk abang makan dengan oat untuk bekfast

No comments:

Post a Comment