Monday

ENDNOTE: Mudahkan Penulisan Tesis

Alhamdulillah, rasanya dah tak banyak lagi pembetulan terhadap tesis. Insyaallah dalam minggu ni boleh masuk mesyuarat siswazah untuk dinilai dan sebagainya. Nasib baik juga saya mulakan penulisan thesis dari awal, malah sebab prosedur PS sendiri dengan penilaian hasil kerja pada setiap hujung semester, kebanyakkan bahan penulisan sudah tersedia. Malah Dr Yusri sendiri telah mengalakkan saya untuk menulis bab 1 2 dan 3 dari awal pengajian master. 

Alhamdulillah kerana banyak diberi peluang oleh Dr Yusri dalam menimba ilmu untuk mengaplikasikan Endnote dalam penulisan tesis. Berbanding semasa peringkat Ijazah Sarjana Muda dulu, penulisan rujukan dan citation ketika ini dalam peringkat sarjana, saya rasa Endnote berganda-ganda mudah dan cepat. Malah Dr Yusri bagi peluang untuk sama-sama menghasilkan modul pembelajaran mengenai Endnote. Jadi bertambah senanglah untuk saya explore dan mempelajarinya.

Semasa di peringkat Sarjana Muda dulu, penulisan rujukan sangatlah leceh dilakukan secara manual. Bayangkalah jika ada 20-30 rujukan. Setiap rujukan harus dinomborkan terlebih dahulu. Kemudian semasa menulis kena rujuk dan semak satu persatu nombor yang mana citation tersebut. kadang-kadang penat mata mencari satu persatu. Apatah lagi kalau citation itu ditulis last minute (biasa la: budak baru belajar nak menulis dan buat research.) Dalam peringkat sarjana pula reference mungkin lebih 50 hinga 100 atau 200..tidakkan ia lebih melecehkan jika dilakukan secara manual.

Dalam Endnote, kita hanya perlu menghasilkan satu library references dan ketika penulisan kita cuma pilih dan masukkan kedalam Words dan Reference akan terhasil secara automatik.

mudah saja nak belajar endnote. Insyaalah ia bukan satu software yang Kompleks. Saya amat menyarankan kepada mereka yang sedang menulis disertasi untuk memanfaatkan Endnote.


Alhamdulillah, sepanjang berada dibawah didikan PM Adnan Husain dan Dr Yusri Yusof banyak perkara berkaitan penyelidikan dan pengurusan kerja di perlajari.  Saya takkan lupa jasa-jasa mereka dan semua guru dan pensyara yang pernah mengajar saya..insyaallah hanya allah saja yang dapat membalas jasa-jasa kalian dengan setimpal. Amin.

3 comments:

  1. salam....
    sgt tertarik dengan endnote tu...macamana nak gune...cari kat mane ye software tu....(saya x pernah buat tesis masa ijazah....), saya nak amik master bulan sept. nih...

    ReplyDelete
  2. terima kasih sebab AYP sudi baca dan singgah di blog yang tak sberapa ni.;)

    selalunya kalau nak dapatkan endnote secara legal boleh order ngan kedai2 komputer atau dirsct terus terus dengan asian dealer..

    kalau tak downlod kat tenet saja yang p***te version.

    selalunya bersama-sama software tu ada dia punya guideline untuk guna endnote..

    tahniah sebab dah nak amik master..

    mmm, kalau nanti AYP sambung master dan ada pertanyaan mengenai endnote insyaallah saya tak keberatan untuk membantu..mesejla saya disini..:)

    ReplyDelete
  3. cane nak guna end note? tanak buat tutorial kat blog ke? huhu

    ReplyDelete