Thursday

My Homemade Sushi


Ini adalah sushi yang pernah dibuat. Alhamdulillah masa mengandungkan Umar, lidah saya menolak makanan kedai. Even KFC pun bila membaunya menjadi loya. Masa mengandung tu semua buat sendiri. Nak makan nasi ayam, kek batik, dll terus cari resepi diinternet dan buat sendiri. Masa ni jugaklah, berhenti makan di kedai mamak. Seingat saya ini sudah dekat 2 tahun lebih la tak makan di kedai mamak. Dan sampai sekarang lekat dalam kepala otak saya ni masak sendiri lagi bagus. dah lama lama lama sangat tak makan luar.
Sushi ni saya start buat masa mengandungkan Umar juga. Abang suka sangat makan sushi. Mula-mula pergi juga sushi king. Yala masu tu berdua, ada la duit2 lebih..Tapi bila memikirkan halal dan tidak halal, saya terus tekad untuk belajar dan buat sendiri. Dah banyak kali buat sushi. Seronok bila tengok abang dan adik adik suka makan. Jimat pun jimat.
Saya lansung tak guna bahan-bahan yang dari Japan. Semuanya yang insyaallah halal.
nak buat beras sushi perlukan 
beras sushi (saya pakai beras jamine atau cap kartun)
cuka ( pakai jalen je) kalau beli cuka ready made mahal tau. RM15. Yang ni pakai jalen 2.50 je. yakin halal sikit.
gula
garam

jadi insyaallah Halal. Kalau bahan-bahan inti (yeke depa panggil inti??) suka hatilah nak pakai apapun. :). sekarang ni dah ada macam2 jenis dah..ada yang bubuh rendang pun ada..

Last buat sushi masa balik perlis bulan 5 hari tu. Nyam nyam..bila nak buat lagi..

2 comments:

  1. akak pun suka sushi..zakiah nengok resipi dari mana buat sushi ni eh?

    ReplyDelete
  2. Rahasianya adalah youtube..:) kalau akak type je how to make sushi kat youtube.nanti banyak videonya..

    ReplyDelete