Wednesday

Protokol Minum Sup..Sebab kena cedok ke depan..:)

Macam biasalah, sambil wat kerja research, telinga mendengar apa yang di sebut di TV dan mata kadang kala menjeling bila tiba part yang menarik. Sekarang ni cerita Gadis Melayu Ulangan dimana gadis -gadis melayu  tu diuji dengan protocol dan table manner. Sekarang ni depa tengah makan sup. Jadi saya teringatlah satu kisah lawak yang saya tak ingat siapa yang sampaikan pada saya.

Kenapa protokol minum sup kena cedok dari bahagian mangkuk di bahagian depan kita dan menolak sudu ke depan untuk mencedoknya?? Contohnya macam gambar ni..Ha, cuba agak kenapa..:) Dapat agak tak kenapa??

Sebab, kadang-kadang sup terlampau sedap jadi ada kemungkinan kita makan hingga tak sedar orang atau laju..jadi bila sudu di tolak ke depan, jika kita tersalah etika, sup tu kena kat orang depan kita la..tak kena kat kita..huhuhu..:) "Ha padan muka kau" !! penyampai cerita ini berseloroh!!

Ya, etika dan table manner ni memang membantu untuk kita berkelakuan OK..Tapi apapun just be diri kita. Kadang-kadang etika ni buat kita kekok. Tapi with some help from table manner and etiquette kita just berkelakuan sesopan diri kita..pasti lebih selesa. :) 

Namun kadang-kadang etika di meja makan yang berpaksikan barat ini mungkin tidak sesuai dengan kita. Contoh pegang garpu, dan sudu menggunakan tangan kiri. Jadi sebab tulah beretikalah sesopan yang boleh mengikut gaya sendiri dimana mungkin kita boleh memotong dengan pisau menggunakan tangan kanan, namun letakkan kembali pisau dan guna garpu untuk suap makanan dengan tangan kanan.

Ya mungkin nampak ganjil tetapi, teringat pesanan suami saya..yang mana Jika kita berlainan dari orang lain tak semestinya kita salah dan jika orang lain semua melakukan benda yang sama tak semestinya mereka betul..JUST BELIEVE YOURSELF!!!

No comments:

Post a Comment