Tuesday

Kejadian Buang Bayi Seri Mas Segar Ayer HItam


Perkara: Buang Bayi
Lokasi: Depan Seri Mas Segar Ayer Hitam
Tarikh: 29 Januari 2011
Sumber Gambar: Kak Dilla Omar

Perkara pertama yang selalu terlintas di hati apabila melihat gambar-gambar bayi yang dibuang ialah Umar dan Ammar ketika mereka lahir dan doktor meletakkan mereka diatas dada saya untuk saya sentuh anak-anak saya buat pertama kalinya. Anak-anak yang baru lahir itu bila disentuh, kulitnya masih berkedut, isi tubuh badanya masih lembik dan suara tangisnya deras. Bayi lebih selesa di dalam rahim ibunya yang gelap dan kadangkala samar-samar dibias cahaya. Apabila lahirnya dia kedunia, dunia ini adalah satu tempat asing dan besar baginya berbanding rahim ibu yang memeluknya walaupun di dalam kantung kasih itu teramat sempit. 

Bila anak lahir pastinya dia ingin dipeluk ibu sepanjang masa. Tapi kejadian ini??? Takdirmu wahai si anak kecil. Tapi kejahatan itu dipilih manusia sendiri. Kejamnya ibu dan bapamu wahai anak kecil. Kematian anak kecil bagi suami isteri yang sah nikahnya adalah satu syafaat bagi ibu bapanya yang mungkin kerana kesedihan yang Allah beri itu menarik ibu bapanya ke syurga. Tapi mungkihkah kematian anak kecil ini akan menarik ibu bapanya ke neraka jahannam. Dalam hati ini apabila melihat tubuh bayi ini terendam, saya benar-benar menyumpah ibu bapa mereka. Tapi apa daya juga saya perlu mengarapkan mereka bertemu dengan hidayah Allah dan menemui jalan keinsafan. 

Semakin hari semakin dekat kejadian seperti ini dengan kita. Tidak mustahil pada esok hari ada seorang bayi yang mungkin mati di depan semak rumah kita, atau dalam longkang rumah kita. Astagfirullah. Apa nak jadi dengan masyarakat kita sekarang. Ya Allah jauhkan zuriat dan keturunanku dari melakukan kejahatan padamu dan semua makhluk di dunia ini. Lindungilah anakku ya allah. Jadilah mereka pelindung bagi isteri mereka yang sah dan anak-anak yang bakal menyambung warisan. Bantulah aku Ya Allah agar aku menemui jalan-jalan ketaatan. Amin.

No comments:

Post a Comment