Friday

Loji Nuklear: Begitu Terdesak kah Bolehland???

Petikan dari Web Harun Yahya 
Hari Kiamat tak terhindarkan lagi akan pasti terjadi sebagaimana diberitakan dalam Al Qur’an dalam salah satu ayat: “Dan sesungguhnya hari kiamat itu pastilah datang, tak ada keraguan padanya...” (QS. Al Hajj, 22:7). Meski merahasiakan waktu datangnya Hari Kiamat, Allah mewahyukan kepada Nabi Muhammad sejumlah peristiwa dan pertanda tertentu yang menunjukkan datangnya Hari Kiamat. Dalam film ini, akan Anda saksikan sejumlah pertanda yang mengisyaratkan sangat dekatnya Hari Kiamat itu: dari peperangan dan kekacauan yang jumlahnya semakin meningkat hingga penghancuran kota-kota besar, dari gempa bumi hingga perkembangan ilmu pengetahuan dan teknologi.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
 Loji Nuklear? Secara Peribadi Saya Tidak Setuju.
TPM pula menyatakan hasrat untuk meneruskan projek loji nuklear....

Mungkin suatu hari nanti sumber arang batu Malaysia akan habis dan kita pada hari ini perlu mencari sumber baru untuk menampungnya. Tapi bagi saya bukan dengan nuklear. Memang Malaysia bebas dari bencana tapi kuasa Allah siapa tahu. Musibah dan bala, Allah boleh beri bila-bila masa. Siapa sangka Jepun sebuah negara yang sedia bersiap dengan bencana yang sentiasa menimpa mereka, HARI INI terpaksa akur dan tunduk dengan kuasa Allah yang menghantar tsunami dan gempa yang mereka dan teknologi yang telah mereka sediakan untuk menghadapi tidak mampu menahannya. Subhanallah!! Bukan kali pertama Jepun berdepan dengan tsunami dan mereka pastinya sudah tahu apa yang harus mereka bina dan langkah untuk menghadapi. Tapi hakikat pada hari ini???

Persoalannya apabila bencana ini terjadi dihadapan mata kenapa ada cakap-cakap yang TEGAR untuk meneruskan juga projek loji nuklear. Terdesakkah kita?? Takda alternatif lainkah untuk menampung tenaga yang bakal habis.Adakah dengan kepakaran yang ada kita mampu untuk membinanya. Ia bakal mengambil masa yang lama untuk mengkajinya dan MEMBAIKI setiap produk dan apa jua teknologi yang ada Malaysia. Yup, pencapaian Malaysia memang membanggakan. Tapi jika kita mampu untuk membinanya adakah kita boleh menghadapinya jika Allah hantar tentera ghaibnya dan tentera Allah seperti tanah runtuh, petir yang membelah dan masakan Allah tidak boleh hantar gempa atau tsunami ke Malaysia. Nahhh, ketika itu mampukah kita mengawal kerosakkan yang bakal diakibatkan oleh radiasi nuklear.

Iktibar dari Chernobyl sendiri dengan hanya terlebih kuasa, loji nuklear meletup dan natijah memang sukar dikawal.Kekuatan letupan dan radiasi dikatakan 400 kali ganda bom yang meledak Hiroshima. Luas kawasan yang terkesan dengan radiasi sangat luas seperti gambar. Kesan daripada ledakan ramai perkerja terkena penyakit kulit yang teruk, kematian, air tecemar, pokok2 menjadi mati, wujud penyakit kanser, janin menjadi cacat, binatang terbantut dan tidak berkembang biak, ikan, bahan makanan, susu dan banyak benda tercemar dengan radiasi dan hingga kini chenobyl masih menjadi kubur yang sunyi.



Klik
Pendapat Tun M terhadap Arang batu yang dieksport.

Banyak alternatif lain yang boleh kita lakukan untuk jana kuasa untuk hasilkan elektrik. Kincir angin, dandang pembakaran sampah, solar, hidro dan sumber ini insyaallah takkan habis.Bukan ke first lady kita tu suka pembangunan yang GREEN dan MESRA ALAM..???

Tapi kenapa mesti nak teruskan jugak. Thailand pun telah ambil keputusan nak timbang semula. Ini Bolehland siap TEGAR cakap nak teruskan. Adakah sebab bila kita ada loji nuklear walaupun hanya untuk jana kuasa elektrik Bolehland akan NAMPAK BERKUASA dan ditakuti atau EGO nak teruskan juga sebab taknak menjatuhkan air muka. Terdesak sangat ke bolehland? 

Agaknya keamanan, kebaikkan, ketaatan dan kepatuhan kepada yang Esa , kesenangan dan kekayaan  sejagat benar-benar hanya akan wujud setelah turunnya Nabi ISA memerintah bumi nanti. :( 

No comments:

Post a Comment