Sunday

Kesian Bumi. Rehat 1 jam je....

Kempen earth hour tu sangat tidak sesuai nak disertai oleh saya. Kerana, jenuhla pulak semata-mata nak GIVE TIME EARTH TO REST saya terpaksa berkalut-kalut dengan anak-anak kecil. Dalam bergelap pulak tu. Mana nak susu, manan nak berak, mana nak apa2 jelah yang bersesuaian dengan anak kecil. Sejam tu lama tau. KESIAN BUMI. dapat rehat sejam je. Pastu terpaksa menerima lagi kesan pemanasan bumi dan pencemaran yang tetap bertambah setiap hari. Boleh ke menimbulkan kesedaran terhadap pemanasan global dengan hanya sejam? Kenapa tidak gunakan media elektronik dengan pesanan2 sivik yang menarik untuk terus menerus mendapatkan perhatian dan kesedaran terhadap pemanasan global. Dan menerapkan ia dari rumah dan sekolah. Kenapa kita tak amalkan Everyday is Earth hour. Ia lebih berkesan untuk menjimatkan semua tenaga dan mengurangkan polusi daripada sejam kita bagi BUMI REHAT tapi 23 jam lagi kita hentam bumi habis habisan.

SIAPA YANG BERTUAH KERANA EARTH HOUR?
Gelap-gelap ni memang susah nak wat kerja tapi ada orang yang memang suka wat kerja dalam gelap. Tentulah gelap ni perkara paling best bagi penzina, perompak, dan semua kategori pemaksiat yang suka dan senang buat kerja dalam gelap. Betul ke tak? Mustahil atau tak 9 bulan lagi berlambak lah juga anak zina yang tak berdosa terbunuh dalam longkang, digigit anjing atau terjumpa dalam semak. Ada tak orang keluarkan statistik peningkatan jenayah ketika earth hour?  Bayangkan juga apabila earth hour dijalankan lampu-lampu di taman ditutup?

JOM SELAMATKAN BUMI
Setiap bulan bil elektrik rumah kami ialah RM35-40 dan bil air kurang RM10. Sebab kami memang mengamalkan apa saja yang boleh untuk berjimat. Benda yang saya dan suami lakukan ialah tidak kira apa perkakasan elektrik, selepas habis guna tutup suisnya. Jangan biarkan suis on walaupun sudah siap guna. Contohnya heater dan cooker. Walaupun sekiranya saya tidak menutup suis, air takkan terdidih kembali tapi arus elektrik tetap mengalir. Sekiranya ada kerja di komputer yang ambil masa lama tapi kita tak duduk depan kompter contoh proses defragmentasi off kan monitor/skrin laptop supaya jimat elektrik. Lampu dan kipas pula buka di tempat yang diduduki sahaja. Basuh baju ketika mesin basuh ketika benar2 penuh. Basuh kereta guna air yang ditadah, bukan air paip yang mencurah-curah. Dan beruntung juga sebab tekanan air di kawasan taman permai sedikit rendah jadi memang bercinta juga nak guna air. Suami saya dapat melakukannya dengan istiqamah. Atas dorongan dan kesungguhan beliau saya juga mengikut untuk sama-sama menjimatkan elektrik.

KAMI RECYCLE
Sebenarnya sebelum bergiat aktif dengan kitar semula saya menganggap orang yang takda duit saja yang kita semula. Sorry ya. Persekitaran yang membuat saya fikir begitu . Saya mula kitar semula semasa parit raja mengalami krisis air yang teruk dan saya belum mempunyai penapis air. Setiap minggu akan beli sekotak air mineral 1500ml. Setiap kotak ada 12 botol. Sebab botol2 tu bersih dan saya sendiri yang menggunanya saya cuba2 untuk simpan dan kitar semula. Sehinggakan bila saya pergi menjualnya kami dapat RM 4-5. Botol2 banyak gila tapi sikit je dapat. Tetapi pada masa tu timbul satu perasaan KAMI SEDANG MENYELAMATKAN BUMI...Hihi. Sejak hari tu kami amalkan kitar semula. kami asingkan botol, tin dan kertas. Setiap 2-3 bulan kami hantar ke pusat kitar semula. Memang hasilnya sedikit saja tapi berasa seronok pula mengitar semula. Tak silap saya resit dibawah ni adalah hasil ke 4 kami kitar semula.


CLOTH DIAPER & CLOTH PAD.
Hasil buangan paling banyak dibumi ini ialah lampin pakai buang dan pad wanita. Cuba bayangkan berapa ramai orang bayi dan wanita dalam dunia ni dan berapa banyak lampin dan pad yang dipakai setiap bulan. Memang banyak betul!! Sudah lebih 10 bulan saya BERcloth diaper dan Bercloth pad. Setiap kali membasuh cloth diaper anak-anak saya rasa bangga sebab saya juga sedang mebantu bumi bernafas.Klik untuk saya dan Pengalaman awal dengan cloth diaper.

VIVA DAN RUMAH BERWARNA PUTIH
 
Dulu sembang sembang dengan kawan dia juga cakap jika kita semua mengecat rumah dan memakai kereta yang berwarna putih kita akan menyelamatkan usia bumi untuk beberapa tahun. NASIB BAIK KAMI BELI KERETA KALER PUTIH..kiki kebetulan..tapi OKLA. Pasni second car akan berwarna putih dan cerah..



Oiii, Bad manners you throw away rubbish on the road!!!
Kadang sesetengah orang main baling je non-biodegradable sampah ke luar kereta. Kalau jumpa orang macam ni hon satu kali dan tunjukkan sign thumbs down kat dia. Ia adalah perlakuan yang sangat memalukan.

Satu lagi yang saya tak faham di sekitar tempat tinggal saya iaitu parit raja yang disayangi ini ialah ada orang yang membuang bungkusan sampah rumahnya di jalan yang mana majlis pembandaran tak kutip sampah. Sampah tu dari gemuk hingga larva berjaya bertukar menjadi lalat dan kempis tinggal sisa yang tak mereput. Kalau setahun, setahunlah dok kat situ. Takkan kami nak kutip dan siapa nak kutip. Orang yang buang sampah tula patut tahu kat mana dia patut buang sampah. Saya masih tak faham sebab bukan satu lokasi tapi ada beberapa lokasi yang orang letak je sampah rumah mereka di tepi jalan. Masalahnya di jalan yang takda rumah. Tepi semak dan tepi ladang kelapa sawit..Kenapa ye????

Apapun biarlah kempen Earth Hour ni betul2 berkesan. Jangan pula niat kita untuk menyelamatkan bumi dan memberi kesedaran, tetapi apa yang sebenarnya berlaku adalah perkara yang memusnahkan dan mengundang petaka kepada bumi kerana kemaksiatan yang berlaku. Ia sepatutnya adalah satu usaha berterusan supaya persekitaran kita kekal bersih dan aman.

No comments:

Post a Comment