Monday

Ramadhan

Sekejap sahaja Ramadhan yang lalu telah berjumpa Ramadhan tahun ini.  Ramadhan memberi erti dan definisi yang tersendiri untuk diri masing-masing.  Ramai yang menanti-nanti kedatangan Ramadhan agar bulan ini menjadi satu medan berlumba-lumba untuk mengutip pahala ibadah. Ada yang menanti-menanti Ramadhan agar bulan ini menjadi satu 'turning point' diri untuk mengubah sifat-sifat mazmumah dan menanam mahmudah dalam diri. Tak kurang juga ada yang sudah berlumba-lumba memikirkan persiapan hari raya malah ada juga yang tidak beruntung bila mana Ramadhan lansung tak beri erti apa-apa. Malah ada yang merungut 'Alamak, Ramadhan dah datang'. Kesian.

Mungkin dalam Ramadhan yang tiba ini mungkin ada yang tidak sempat meraikan dan menghabiskan Ramadhan itu. Mungkin Allah menjemputnya terlebih dahulu. Mudah-mudahan Ramdhan kali ini bukanlah Ramdhan terakhir bagiku. Diri ini masih merasakan perjalanan yang masih lagi panjang. Tapi rencana Allah siapa yang tahu. 

Alhamdulilah, hari ni sudahpun 1 Ramadhan. Semoga saya betul betul kuat untuk mengekalkan momentum ibadah bukan setakat puasa dan bersemangat untuk melaksanakannya. Mudah-mudahan diberi kelapangan dan kerehatan supaya tenaga jugak cukup. Namun dalam berlumba-lumba mencari pahala dan memupuk amalan baik menjadi istiqamah dibulan yang berkat ini, saya tahu saya manusia biasa yang masih lagi ada orang marah atau terkecil hati dengan saya. Saya hanya mampu memohon maaf dan merayu agar ia di maafkan. Saya manusia biasa yang selalu berbuat dosa tanpa sedar. 

Alhamdulillah..Ahlan Wasahlan wa Marhaban Ya Ramadhan..


Alhamdulillah... Alhamdulillah
Ramadan kini tiba lagi
Alhamdulillah... Alhamdulillah
Syukur pada Yang Esa

Bulan Ramadan tiba lagi
Membawa hikmah dan pengajaran
Mendidik jiwa orang bertakwa
Menginsafkan diri siapa kita

Jagalah adab di bulan ini
Berbukalah dengan sezeki yang halal
Sediakan juadah yang berpatutan
Elakkan diri dari pemmbaziran

Berbagai hikmah dan baraqah
Terkandung di dalam bulan Ramadan
Dikurniakan juga Lailatulqadar
Malam terpilih sepuluh malam terakhir

Puasa bukan hanya berlapar
Tapi ia jalan menuju ketakwaan
Ibadat dibina dari hati maknawi
Redha lagi pasrah penuh kehambaan

Alhamdulillah... Alhamdulillah
Syukur pada Yang Esa

1 comment:

  1. semoga Allah permudahkan...

    selmat menyambut ramadhan al-mubarak..

    ReplyDelete