Monday

Salah Faham???

Pelik dan Ajaib? Kadang-kadang apa yang hendak disampaikan membuatkan orang lain salah faham? Adakah mereka tidak kenal diriku atau silap menilai siapa diriku yang sebenar.

Tapi pepatah ada juga menyebut:

"Never explain yourself. Your friends don’t need it and your enemies won’t believe it."

Dalam menulis atau bercakap, boleh jadi apa yang dilontarkan menjadi sesuatu salah sangka. Mereka mungkin berfikir yang kita bercakap kerana:

  1. ingin menunjuk pandai
  2. ingin memberitahu mereka salah
  3. ingin menyanggah pendapat mereka
  4. ingin mengumpat
  5. ingin mencerita masalah rumah tangga

Dan apa jua fikiran mereka ia adalah lansung tidak benar. Apa yang dilontarkan hanyalah perkongsian secebis ilmu yang amat sedikit ini. Jauh sekali ingin menghentam atau mendabik dada dengannya. Jauh sekali ingin mengumpat dan menyatakan kesalahan. Luahan hati yang tertulis bukan untuk sesiapa tetatpi kerana khilaf yang ada pada diri. Jika tersentuh di hati sesiapa lansung tidak bermaksud. Jika kita berasa melakukannya pada sesiapa jua jalan pulang yang benar adalah sebaikkanya. Dan diri ini juga begitu. Kita tahu siapa salah pada diri kita. Malah kita tahu siapa yang telah kita berbuat salah. Hanya tindakan diri saja yang mampu menjadikan keadaan jernih semula.

"A true friend is someone you can disagree with and still remain friends.If not, they weren’t true friends in the first place."

No comments:

Post a Comment