Monday

Nak beli ikan pun susah

Dah dekat dua minggu tak beli lauk di kedai. Sejak beli ikan di kedai Ikan Bagus rasanya sudah tak lalu malah takut nak beli ikan di mana-mana kedai. Di Kedai Ikan bagus, ikan ikannya di gred mengikut kawasan tangkapan dan harga juga berbeza mengikut hari tangkapan dan kandungan pengawet. Ikan rengit takde pengawet dan lazimnya lebih mahal. Ikan dari kawasan laut endau mersing mempunyai 10% pengawet dan hari tangkapan dalam 4 hari dan ikan dari kawasan thailand dan indonesia kandungan pengawet adalah100%. Mula2 ikan rengit banayak lah juga tapi lama-lama hasil jualan ikan rengit makin kurang.

Saya memang tak amik ikan yang dilabel mempunyai pengawet. Aghh pening. akhirnya sudah dua minggu tak beli ikan. Taktahu nak beli dimana. Semestinya kalau ikan bagus pun letak pengawet tentu saja kedai lain pun sama. Susah hendak dipastikan.

Saya tidak cerewet tetapi saya sendiri takut untuk membelinya. Kita sekarang terdedah dengan banyak benda bahaya. Bukan saja ikan yang mempunyai pengawet yang tentu saja mendedahkan kita kepada kanser. Hal lembu, ayam, buahan-buahan dan sayuran yang diubah secara genetik juga mendedahkan kita kepada kanser. Belum lagi pendedahan kepada fertelizer dan pestesid. Belum lagi hal ada benda terlarang seperti bangkai dan lemak babi.

Amat meyedihkan keadaan hidup di zaman ini. sudahlah semuanya menekan..nak cari makan pun amat menyedihkan. Tanam sendiri. ada yang tak mau hidup. kena ada ilmu dan kesungguhan yang tinggi...

Tapi masih pening..takkan nak makan ayan Radix HPA setiap hari. Jemu jugak nih..nak tukar jadi Vegeterian ke??? Kena tambah skill memasak lah macam ni..

http://www.prn.usm.my/bulletin_articles_racun.php?Id=432

No comments:

Post a Comment