Tuesday

Nak berpisah dengan BF

Ammar hari ni dah 1 tahun 9 bulan. Dah besar, dah tinggi, dah boleh bercakap beberapa patah perkataan, dah boleh lompat-lompat dan macam-macam lah....

Dah pandai merajuk, dah pandai marah itu ini, semua dah la kot..:)

Cumanya masih terhad dengan kapasiti Ammar sebagai seornag bayi..

Artwork Umar dan Ammar
Lately susu badan dah kurang. Since Ammar pun dah nak masuk 2 tahun ingat nak stop BF. Lagipun Ammar dah mula seronok makan solid foods. Makanan feveret Ammar ialah Ayam goreng tepung, Suun, dan Mee....Selalunya Ammar tak memilih. Dia boleh makan pisang dan bawang...Berbanding Umar yang semua benda basah dia geli nak makan. Selalunya Umar bila bau masakan Umi dia akan puji "Mmmm, sedapnya Ummi masak"..Tapi bila tak kena dengan selera dia, spontan dia keluarkan bunyi "Ueeek"

Pasni kalau ada pisang atau buah-buahan, saya nak blend dan masukkan dalam susu. Sekarang dah nak hadkan juga pengambilan FM untuk Umar. Setiap hari saya pesan dengan Umar, "Sehari boleh minum susu 3 kali je tau"..

Umar dan Ammar menyepahkan Rumah Atuk
Lepas ni juga nak beli kurma kemudian masak dan kisar siap-siap. Bila buat susu saya nak masukkan kurma dalam susu. Risau, Umar dan Ammar bila ke taska taknak hilang selsemanya...Harap-harap petua ni boleh tingkatkan imun badan anak-anak..

Sekarang bila saya buat susu botol, lepas masukkan air panas saya masukkan habattus sauda dalam susu Umar dan Ammar. Biarkan sekejap kemudian masukkan air sejuk dan susu. Selalunya kena buat sorok2 sebab kalau Umar nampak dia suruh buang habattus sauda tu..:). Tapi Alhamdulillah dah dekat 2 minggu buat macam tu, selepas sahabat saya Nurul Huda beri Petua masukkan kurma dan habattus sauda..:) TQ..

Tapi bila cakap pasal nak pisahkan BF ni, saya rasa macam kehilangan sangat. Macam ada suatu yang tak kena pula. Rasa sedih pun ada. Macam nak pergi jauh....Tapi itulah susu dah sikit...Bila Ammar BF ambil masa lama untuk siap. Jadi banyak kerja saya tertangguh. Tambah-tambah sebab susu sikit Ammar rasa tak puas minum dan dia akan minum dengan kerap. Kesian juga nak pisahkan BF sebab Umar dan Ammar masih suka dan mereka rasa dimanja dan secure bila BF...

Huh..tengah buat secara beperingkat..Harap2 perpisahan ni berlaku dengan baik..Hihi..:)

2 comments:

  1. nak berpisah bf memang sedih...rasa seronok bf tu kan..

    ReplyDelete