Thursday

Macam ayat-ayat cinta

Alhamdulillah, sem ni selesai mengajar lab untuk programming C...Satu perkataan yang saya dapat gambarkan ialah SERONOK...

Saya memang seronok mengajar..Mungkin sebab mak saya cikgu jadi passion untuk mengajar memang tinggi..

Saya selalu dengar rungutan sesetangah pensyarah yang student tak hormat, tak dengar kata, takmau buat kerja..Dan rungutan tu selalu menakutkan saya. Lagi pula anak-anak zaman sekarang tindakan dan bicaranya selalu awal dari akal..Risau bagimana nak berdepan dengan pelajar-pelajar pada mulanya..

Tapi alhamdulillah pengalaman yang pertama kali ni, semuanya seronok..saya gembira mengajar mereka dan sebenarnya bila dah habis sem ni, saya mula rindu pada pelajar saya..sebab alhamdulillah saya dapat pelajar yang excellent, mahu belajar dan hormat pada gurunya..Seriusly saya takda isu pun dengan mereka..

Macam biasa, setiap sem ada penilaian pesyarah..Bila baca beberapa komen tergelak saya dibuatnya..Macam baca surat cinta pula...

Senarai ulasan yang diterima daripada pelajar

# Ulasan Pelajar

1. baik.

2. tiada ulasan yang dapat diberikan..terlalu susah untuk ditulis,dan berat untuk diucapkan dengan kata-kata...kerana semuanya OK...


3.seorang yang mempunyai semanagat yang tinggi dan mesra dalam menyampaikan pembelajaran serta bertanggungjawab di dalam tugasan yang dilakukan


Dulu saya pernah minta jawatan pensyarah kontrak diinstitusi yang sama..tempat saya berkerja..Masa tu mereka nak cari pensyarah untuk C programming juga untuk diploma mekanikal..Masa sesi temuduga, mereka argue result C saya..katanya teruk..Saya pun taktau yang mereka nak ambil pensyarah untuk C jadi saya pun tak tengok result saya masa diploma dulu..Saya ingat bila dia kata teruk pada mulanya tu, mungkin saya dapat c kot..Tapi bila saya tanya rupanya B+..Selain isu tu mereka cakap sebagai alumni saya tak boleh menyumbang apa2..apa guna saya belajar disini dan kemudian hanya guna apa yang dipelajari disini untuk mendidik disini..Kemudian mempersoalkan pula program yang mereka sendiri bina dulu sebab saya batch pertama program tersebut..Saya heran kenapa mereka meletakkan pandangan yang rendah untuk pelajar dan program mereka sendiri.. .Jadinya temuduga tak berjaya..hihi..Yang make worst tu, CPA degree memang tak berapa bagus..CPA saya cuma 2.74..Walaupun ada master, master saya lansung tak bantu untuk support result saya tu..Tula dulu sibuk beraktiviti dan tak bahagi masa dengan betul..:P padan muka sendiri..:)

Yang dikatakan rezeki, bila saya gagal menempatkan diri kat centre tu, saya diberi peluang untuk jadi pensyarah sambilan untuk ajar degree dan saya mengajar programming C untuk fakulti mekanikal..Apa lagi pucuk dicita ulam mendatang lah...Alhamdulillah ia pengalaman yang baik untuk diri saya..Saya bersyukur..Bila dah nak abis sem, saya daftar Phd pula..Kalau ikutkan hati saya nak mengajar lagi tapi PhD ni berat bila kita mengajar dan tentu tak kena time sebab sem depan pelajar masuk, saya pula bersalin....

Saya faham benchmark kebanyakkan organisasi adalah pointer yang bagus tapi pengalaman saya mereka yang bagus belum tentu boleh buat kerja..Kadang-kadang mereka menyusahkan kami yang tak bagus-bagus ni..:)

Tapi takpa its life..Mungkin susahnya nak dapat kerja,,tapi Allah bagi rezeki saya sambung belajar, dapat pembiayaan untuk belajar..(kalau tak biaya, tak belajar juga)..hihi..dan saya pegang kata-kata tok guru saya...

"Ada orang, mudah memperolehi kerja yang dia hajati,
dan ada orang melalui jalan yang sukar untuk kerja yang dia ingini,
Yang membezakan keduanya adalah penglaman.
Sudah tentu Pengalam sukar dibeli.."- Adnan Husain....



No comments:

Post a Comment