Wednesday

Guru-guru

Adab dengan gurunya sangat tinggi...

Assalamualaikum lagi..Hari ni cam banyak pulak nak tulis..:)

Kalau saya beritahu siapa yang saya pernah nampak tinggi adabnya dengan guru, saya akan sebut Ustaz Don...Walaupun hanya melihat dalam rancangan tv tapi saya percaya akhlak itu bukan dibuat-buat.... Video di atas adalah antara adab dengan guru yang sebaiknya ditunjukkan oleh ustaz don BUkan mudah nak dibuat....Yala kadang2 kita terlupa bila kita dah mejawat jawatan tinggi kita mungkin DIHINGGAPI rasa sombong pula...Ustaz kazim kata kenapa sombong tu disebut dihinggapi?? Sebab..kadang2 orang yang rendah diri pun boleh berasa sombong....dihinggap-hinggap perasaan sombong..sekejap datang, sekejap pergi...

Cuba tengok ustaz buat apa..Bila guru dia datang, dia segera bangun..bila duduk dia segera rendahkan badannya..cakapnya lemah lembut, duduk rapat2 dengan guru..dan banyak lagi ustaz don buat...saya tengok ustaz don buat saya menangis..sebab adab tu selalu disebut tapi saya belum nampak orang membuatnya dengan baik termasuk diri saya sendiri....

Adab dengan guru....

Alhamdulillah sejak sambung belajar ni, supervisor saya beri peluang untuk bersama-sama serta dalam  mesyuarat yang melibatkan kajian. Antara yang terlibat kadang-kadang organisasi luar dan pensyarah yang lain..yakni mereka adalah guru-guru saya...

Saya pernah cakap dengan seorang adik di sini yang sebenarnya saya memang nak kerja di sini tapi sebenarnya kalau dapat jawatan tu akan ada perasaan 'akward' sebab saya akan bekerja dengan guru-guru saya...Mungkin kita terpaksa berada lebih atas atau bercanggah sesuatu pandangan..Ha, itulah yang akward....

Semalam dalam meeting, begitulah bila dengan guru-guru saya..Kami berkongsi idea dan membetulkan pandangan antara satu sama lain...Tapi bukan mudah bila kita nak beritahu satu fakta yang mungkin kita rasa kita ni betul dari guru...Macam dok cakap pandai pula....
Hinggakan rasa malu dan terpaksa mohon maaf sebab cakap lebih dari guru...Tapi kadang-kadang sesuatu perlu disebut untuk betulkan fahaman....

Itulah yang akwardnya....saya alami perasaan itu semalam...

Saya kalau berdepan dengan guru-guru, saya takkan pernah duduk bila bercakap dengan mereka melainkan mereka juga duduk...Adab melawak pun kena jaga walaupun kita dah lama kenal..Guru tetap guru...Tarafnya takkan berubah walaupun tinggi mana kita berada...

Ustaz don kata ada 5 orang yang kena layan seperti melayan ibu bapa kita..

1.ibu bapa
2 ibu bapa angkat
3(tak ingat)
4(Tak ingat)
5 Guru

Hihi..tengok video..ada 4 part semuanya..Ustaz ada sebut...

Insya allah kalau ada rezeki adalah kerja di sini, minta-minta allah jaga diri saya supaya dapat jaga hubungan dengan ramai orang..Lebih-lebih lagi guru.....

2 comments:

  1. assalamualaikum...

    akak, boleh tak saya nak contact akak via email?

    Ada hal nak ditanyakan...

    boleh tak bagi adress email?

    T.kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam...

      boleh..
      Ni emel ekak

      nurulzakiah@gmail.com

      Delete