Wednesday

Geram sangat dengan unit akaun Pelajar >:(

Sebelum saya me"NYACAD"kan aduan saya nak gak komen kat blog dan FB...patut ke tak saya memang tak seronok sebab bukan kali ni B buat hal dengan saya...Dah banyak kali..

Kecewa gila dengan perkhidmatan B..especially unit akaun pelajar...
Ya ya ya saya maklum sebagai student kami ni takda kepentingan kepada Uni..jadi tuntutan kami mungkin REMEH...Yalah..pelajar selalunya bukannya nak buat apa pun kot dengan duit2 tu..

Seriously, saya memang nak guna duit...saya ada tanggungan dan keperluan yang penting..Setaip hari saya semak akaun bank nak tengok dah ada duit belum...Saya sebenarnya taklah kisah sangat duit tak masuk lagi walaupun dah terdesak... TAPI KECEWA dengan cara unit akaun pelajar handle pertanyaan saya.
--Kronologi----

1. Saya semak akaun pelajar untuk lihat baki hutang melalui SMAP. Saya masih berhutang yuran dengan Universiti. Saya belum buat pendaftaran subjek sebab malu nak jumpa pegawai kerana sebelum ni yuran saya bayar ansur2 dan pegawai pernah pesan "bayar tau yuran". Gladly, hutang saya bersih dan saya terus telefon B sebab hairan kenapa yuran langsai tapi elaun belum masuk.Mujurlah pihak PS bagi can buat pendaftaran subjek pada 27 feb nanti sama-sama dengan pelajar baru.

2. Pegawai beritahu tuntutan dan lulus pada 17 jan lagi. Jadi tarik dulu untuk bayar hutang2. Cek belum release ke bank..Okla..dia kata dah tak lama lagi..

3. Hari-hari pun cek akaun.

4. Semalam telefon semula B(unit akaun pelajar) dan pegawai lain pulak cakap cek dah bagi lama dah kat bank. SUSPICIOUS gila!!!....agaklah kalau nak CHONG dan bagi alasan pun...Bank ada polisi dia..takkan dia nak hold cek lama-lama. kawan cakap ada setengah bank 2 minggu sekali baru proses cek..oklah..nanti saya nak ke bank tanya..sebab semalam dah sepetang call bank, engage je..Siap call Operator universiti minta tolong sambungkan ke bank. Mana tau dia ada no lain..Tapi malangnya nombor sama je la dalam sistem dia..

5. Hari ni ke bank, dan tanya status akaun pelajar...Walaupun dah tau kena CHONG ngan B.
dan memang tepat sangat-sangat yang sebenarnya saya ditipu untuk sekian kalinya oleh B...

6. Kecewa..kecewa...

Sebab

1. Kenapa tak jawab saja dengan jujur yang cek tu belum release..kenapa taknak cakap yang bulan ni mungkin lambat sikit sebab proses yang macam-macam..malumlah baru je Disember kan.Kenapa tak bagi saja tarikh bila nak masukkan cek tersebut. Saya telefon sikit pun tak marah. Tak desak-desak..saya mula dengan tanya status tuntutan elaun saja..

2. Padahal di Unit yang lain di B tu, bahagian tuntutan pensyarah sambilan, dia boleh jawab je dengan jujur...yang elaun disember masuk awal feb nanti..Sebab terhold kerana proses penutupan akaun..

3. Unit akaun pelajar sejak dulu selalu spoiled...:(

Sejak 2007 saya kena buat tuntutan elaun. Saya ok je. takda masalah nak tuntut2..Buat kerja ada gaji..tak buat kerja sendiri pun malu kan nak tuntut elaun.

Tapi sejak tu banyak juga masalah yang saya kena dengan B...

---Masalah-masalahnya-

1. Masalah No KWSP. Saya menjadi RA sejak 2007-2009. Masa tu caruman saya ok je. tak ada masalah. Tapi 2009, bila jadi RA kepada pensyarah yang lain tiba-tiba timbul pulak masalah NO KWSP salah. Saya diminta telefon KWSP batu pahat untuk betulkan. Kali pertama dah betulkan. B masih cakap ada masalah. Kali ke2 buat lagi semakan. B masih kata ada masalah. Dan kali ke 3 B minta ke KWSP sendiri. Saya betulkan. Masih lagi ada masalah katanya....Sedangkan 3 kali berurusan dengan KWSP, mereka kata maklumat saya TIADA MASALAH. Dan terpaksa ke KWSP yang jaraknya 20 KM dr Uni untuk membuat perkara yang REMEH dan tak SALAH pun sebenarnya. Bayangkan 2007-2009 KWSP saya boleh dicarum dengan elok je, tetiba mereka kata maklumat ada masalah. Kebetulan ada seorang kawan saya juga kena benda yang sama. Saya agak pengurusan B yang bermasalah.

2. Elaun GRA saya masuk double pada satu bulan. Sebab saya agak ia bukan duit saya, saya terus telefon B untuk maklumkan masalah tu. Memang pun, lebihan RM1300 tu duit Pak ahmad. Oklah B suruh saya segera ambil duit tu dan pulangkan ke B. Masa tu saya pregnant. Dah sarat juga. Sebab nak ke bank dr ofis saya boleh sampai dengan berjalan saja, saya pun jalan ke bank untuk keluarkan duit. Tapi bila nak keluarkan baki pulak tak cukup.. Semak balik rupanya duit tu bendahari dah ambil balik. Saya ni mengandung!!..jalan pun dah mengah. Kenapa dari awal tak buat decision yang B sendiri keluarkan duit tu..Kan senang.

3. Bila ada geran selalunya, yuran balajar, geran yang bayarkan. Tapi masa mula-mula daftar, bayar sendiri. dalam RM2100 juga. Tapi boleh buat tunttutan semula kemudian. Oklah. Bila dah buat tuntutan duit pun masuk balik. Kemudian tetiba masuk lagi RM2100. Saya beritahu B. B minta datang jumpa pegawai untuk pulangkan duit. Saya ingat dengan 3-4 kali pergi B pun pegawai takda. Masa tu masih mengandung..Penatnya...Mujurlah saya bukan pemarah..kalau tak depan ke belakang ke mungkin kena maki je B nih...

4. Selalunya bila lambat elaun masuk, memang saya akan tanya B. Bila nak masuk. Untuk akaun pelajar mereka takda tarik yang tetap untuk masukkan elaun. Suka hatilah ikut keadaan diorang. B mungkin takda masa nak fikir keadaan kitaorang..

Alhamdulillah kalau unit tuntutan gaji pensyarah sambilan ok je. Tapi Akuan pelajar saya rasa dah sangat kecewa...Sikap mereka lansung tak profeisional. Saya selalunya yakin pihak ORRIC menyelesaikan proses tuntutan pelajar 1-8 hb setiap bulan. Tapi bila call B dia cakap tuntutan dari orric belum sampai ke pejabat mereka. Saya tanya lagi orric. Dan orric kata tuntutan dah pun dihantar. Masa tu saya pun konfius sebab yang mana satu pihak yang salah??? B masih cakap ORRIC belum hantar.
Saya panjangkan aduan ke pegawai di Orric. Dan habuanya...Keruhla kan sebab mereka memang dah hantar pun tuntutan ke B. Salah B tapi boleh nak boh jap salah diorang kat jabatan lain. Yang jadi macam BOLA kami nilah...

Suami saya adu ke sacad dan pegawai di bendahari membalasnya di emel peribadi...Katanya menyalah gunakan sacad...Tapi saya sendiri senaraikan masalah yang saya pernah hadapi dengan B. Saya harap sangat dia faham yang unit tersebut kurang pro la kot...

Tapi tolonglah faham..Yang kami ni walaupun student kami juga perlukan duit dan perlu duit tu dibayar dengan konsisten. Kami pun ada budget yang kena jaga. Kadang-kadang ada keperluan yang urgent. Macam bulan ni nak bersalin la apala...Kami ni bukan kaya-kaya..Dan tolonglah bila jawab pertanya jawab saja dengan jujur sebab kami pun sedia maklum untuk elaun pelajar memang tak pernah tetap sejak dari sulu lagi...

Boleh pulak bila ada duit dalam akaun pelajar dia potong untuk kesenangan pihak B dan U.17 hb dah selesai hutang..lambat betul bakinya nak sampai ke akuan saya. .Duit tu hak kami juga. kami sangat PERLU...

No comments:

Post a Comment