Monday

Rempit Moto! Basikal! Kereta!

Berita TV 9. Soal jawab polis dan Mat rempit Basikal (Budak Sekolah). Dicekup kerana berbasikal (konvoi) bersama rokok Gudang Garam. Ia satu kesalahan. Jika terjumpa gerombolan ini boleh di lapor kepada polis. Jangan RAGU!!! Sila buat terus.

Polis: Mak bapak tahu adik naik basikal ni?
Perempit : Tahu
Polis: Mak bapak tahu adik hisap rokok ni?
Perempit: Tahu
Polis: Abis tu Mak bapak tak marah ke adik hisap rokok?
Perempit: Bising la jugak, tapi nak buat camana. Ketagih..


Budak tu cakap seolah-olah, dah mak bapak dia tahu, lu polis apa kisah. Mak bapak aku pun tak larang jadi semua boleh la. Bila mak bapak OK, lu takda hak nak soal-soal. Sabtu lepas keluar nak beli burger lori kat depan Wellward. Sekali tutup pula. Entah macam mana kami sekeluarga memandu sehingga ke batu pahat. Jam sudah menginjak ke pukul 12 pagi. Tapi suasana malam di bandar separa ini masih hidup dan hidup. Di satu tempat ada hiruk pikuk segerombolan mat rempit basikal. Di satu sudut dunia lain pula 3 4 biji kereta berlumba mencari gelaran raja pecut JALAN BATU PAHAT KLUANG. Pada satu detik pula mat rempit MOTO pula "mengetest" bunyi ekzos yang bunyinya macam motobot rosak yang memasukkan asap-asap penuh ke dalam VIVA yang kecil ini. HOI!!! rasa maca nak turun dan lempang saja kebiadapan mereka. 
Di saat jam sudah 12 pagi. Hari ni takdak pula polis buat roadblock. Dalam hati, laratla polis dan penguatkuasa asik nak tangkap samseng jalanan ni. Tapi selagi ia menyakitkan mata dan menganggu ketenteraman alam itulah tugas yang harus diteruskan. Tapi dimana pula tugas ulung Mak dan Ayah. Kenapa biar anak hingusan yang hingusnya ini bila dilap sendiri pun masih bersememeh, keluar rumah dan berpeleseran membuang masa. Kalau cara lembut tak jalan. Biar guna cara kasar. Yang penting jangan sampai Allah persoal kealpaan terhadap anak-anak. Mencabarnya dunia keibu bapaan ini. Rasa perit memandang cabaran demi cabaran untuk membesarkan anak dengan ilmu dan punya prinsip untuk menjadi hamba Allah yang taat. 

Pandai budak rempit tu menjawab kepada polis. Kedengaran angkuh di telinga saya. Bila di tanya mak bapa tahu dia jawab tahu. Seolah olah bila mak bapak tahu ia membenarkan semua hal yang dia lakukan. Yang tu dia angkuh tapi budak mat rempit tu gamaknya dia tunduk tak, bila mak dan ayahnya melarang????? Semoga allah titipkan keinsafan di hatimu wahai budak...

No comments:

Post a Comment