Thursday

Homemade Nugget untuk Umar & Ammar

Masa balik Perlis haritu, adik inah ada pesan supaya buat je nugget sendiri. Nugget beli sememangnya kurang sihat melalui pengalaman dan pengajiannya ketika ambil kursus teknologi makanan dulu. Saya pun sebenarnya teruja juga nak wat sendiri. Tambah-tambah bila gorang nugget ayam tempura kraft tu, Umar tahu itu adalah nugget. Saya jarangcbagi anak makan nugget sebab saya rasa kurang sihat tapi bila Umar kenal nugget tu maksudnya kat taska mesti selalu makan. Pastu dia sua sangat makan. Tapi takpe saya percaya ibu yamah, Insyaallah dia akan beri yang tarbaik. Tapi pasni saya rasa saya nak bekalkan nugget homemade je untuk Umar ke Taska. :) Tengahari tadi, inilah percubaan pertama saya. Abang kata macam dikeluarkan dari kilang. Haha. Dia kata rasa pun enak. Satu pujian!! Saya cari gak resepi-resepi diinternet. Tapi takda barang itu dan ini akhirnya saya main buat suka hati saja je. Untuk enhancement, next time kena nipiskan lagi nugget nih. Ini saya tengok ada macam cucur pun ada. :p

Bahan-bahan
Beberapa potong isi ayam
Secawan oat
Sebiji telur
Sedikit oregano
1 sudu kecil garam
2 camca tepung gandum
Sedikit air

Cara-cara membuat
Blend semua bahan. 
Kemudian bentukkan bulat2 dan leper. Guna tepung untuk mudahkan kerja
Nak makan goreng deep fry. :) 

TADAAAA!!!!!!

1 comment:

  1. wah terernya zakiah..lepas ni akak pun nak cuba la, mesti seronok dapat buat sendiri kan..cuma kadang-kadang penat tu pasal beli je yang segera punya.

    ReplyDelete