Tuesday

Dia Sudah Tidak Malu


Selepas masuk kerja sekejap, 8:30am terus gerak ke Pusat Servis PERODUA kat Jalan Zabedah. Appointment jam 9.00am. Sabtu yang lepas datang langsung tak dapat selit sebab memang penuh. Terpaksa tangguh ke isnin. Lain kali nak servis time peak (raya) macam ni kena booking dulu.

Pas serah kunci, duduk kat meja bulat dan terus baca jurnal..serba salah gak sebenarnya..dahla bos takda, leh siap pi servis keta lak..sebab kerja flexible bawakla jurnal untuk dibaca kat sana.. Dapat gak la baca beberapa jurnal..

Fuhh memang lama la servis kali ni...pukul 8 masuk pukul 11 lom siap lagi..nasib baik ada tv kat situ..leh la lepak tengok tv ...jadi saya pun beralih ke sofa...tengok cerita PERTAMA RAMaDHAN.syokla jugak dapat tengok...tapi lama-lama jadi tak best lak..kurang selesa jadinya bila tengok gelagat seorang gadis ni...
mula-mula ada pakcik duduk kat bahagian sofa ni. tapi bangun pindah tempat lain. mungkin kurang selesa dengan keadaan ...Gadis tu lebih kurang umurnya 20++ tahun. bertudung, ber t shirt dan seluar panjang.

Saya pulak jadi malu. Wajarke seorang gadis berbaring di atas sofa macam kat rumah sendiri sedangkan sah-sah Pusat servis perodua tu tempat awam. Kebetulan hari tu ramai gak orang. kalau tak ramai orang pun Wajar ke?

Dalam hati saya asik cakap dia tak malu ke..? ish patutla pakcik tu pindah tempat. mesti dia pun tak selesa.

Dulu sebelum saya bersuami, saya ni memang naif pasal lelaki, fizikal. perasaan, nafsu nafsi mereka langsung saya tak tahu. Tapi bila berkahwin saya lebih berhati2 bila berdepan dengan seorang lelaki..

kadang-kadang bila kawan lelaki cakap sesuatu yang kurang manis, saya rasa macam nak bagi pelempang pun ada. Sebabnya rasa maruah tercabar dan malu sendiri..

dari kecil lagi mak pesan, kalau bercakap dengan lelaki perlu ada boundary. mak pesan bila bercakap perlu ada jarak..paling tidak 1 meter..kalau dekat akan membawa maksud yang lain...baik pada mata orang dan hati kita sendiri..kalau duduk, duduk yang paling biasa, jangan bersilang kaki apatah lagi mengankat kaki ke atas sofa..

hatta di dalam rumah pun ayah larang kami berbaring di depan tv kalau ayah ada...Inikan pula kalau kat tempat awam macam perodua tu...

bila sudah bersuami saya faham maksud mak..kenapa mak selalu pesan begitu...

ish kenapa ramai gadis melayu makin tak malu...

satu kejadian lagi yang sebenarnya dah lama belaku, budak -budak perempuan berbairing kat masjid, bersilang kaki macam layak untuk suami dia sedangkan sedangkan ada orang lelaki sedang buat renovation duduk diatas tangga dan boleh nampak seluruh susuk badan dia...

astagfirullah...

ni cerita bab budak bertudung dan perasaan malu....tak masuk bab perempuan yang dedah2 tak ketahuan hala tu lagi la tak malu....
hai..entahla...kenapa jadi begitu...

saya pun bukanlah orang yang memakai tudung labuh, berjubah bagai..tapi tolongla ada sifat malu...

sebab mereka saya yang berasa malu..saya yang rasa maruah tercabar...
ish mudah-mudahan mereka mendapat pentunjuk dan saya juga kekal untuk berasa malu...

2 comments:

  1. ida nak share leh tak heheh nak letak kat wall fb

    ReplyDelete
  2. sila2 boleh ja..hari jadi benda yang baik!! :)

    ReplyDelete