Monday

Kanak-kanak pastinya suka bermain...

Kalau di rumah yang ada kanak-kanak pasti susun atur dan tata hiasnya adalah yang paling minimal. Hendak meletakkan pasu kaca pun akan berfikir berpuluh kali samada nak letak atau tidak.

Entry ni berbaur ketidakpuasan hati sebenarnya. Hanyalah luahan bodoh saya yang mungkin saya sahaja berpendapat begitu. Mungkin orang lain-lain anak-anaknya bijak dan tahu apa yang sepatutnya boleh dimain atau tidak.

Saya memang seorang yang tak cepat melenting dengan anak-anak. Kalau nak kata barang dirosakkan anak, saya memang orang yang bersikap bersahaja dan takkan marah sebab saya dengan adik-adik juga begitu. Dalam hati saya selalu ada perasaan apalah nilai barang dengan perasaan terguris itu sebab kadang mereka bukan sengaja. Bila rosak benda dah jadi dan takkan dapat di ubah kepada bentuk asal. Saya sayang barang tapi sayang saya mengatasi sayang kepada anak-anak, adik-adik dan mereka yang menyayangi saya...Hset saya tu dah banyak kali terjatuh, tersompek dll. Tapi ht ni tak mampu marah sebab mereka bukan sengaja. kalau mereka betul betul baling memang saya marahla sebab perangai tu unacceptable. Tapi jarang sangatlah mereka begitu.

Bila ke rumah orang, saya selalunya positif pada semua anak-anak..tak kira anak saya atau anak orang lain. atau kalau ada orang yang bawak anak-anak mereka ke rumah saya, saya tidak kisah kalau anak-anak mereka macam mana pun..Dan saya seronok kalau orang lain berfikiran yang sama. Anak-anak ni yang penting cara kita handle mereka.

Titik mula kejadian di kota tinggi tulah permulaan saya cepat makan hati bila Umar dan Ammar asik ditegur-tegur bila menyentuh dan bermain barang dirumah mereka.

Saya memang terasa sebab saya adalah orang yang tidak kisah dengan kanak-kanak. Biarlah mereka nak melompat atau nak makan apa yang terhidang sebab mereka adalah kanak-kanak. Saya takkan halang atau sembunyi-sembunyi makanan.

Cerita hari tu begini;
Masa hari kejadian, semua makanan dah dihidangkan ke depan. Kebetulan ada saudara yang bawa muffin coklat dan puding roti. Mereka hidangkan dalam pinggan dan letak dulu dilantai sebelum nak dibawakan ke depan sebab semua orang tengah baca yasin. Saya pun turut baca yasin masa tu, tapi di bahagian dapur. Umar biasalah..dia ada dekat2 saya sambil main permainan. Bila dah nampak muffin coklat tu Umar terus amik, saya pula biarkan saja sebab saya fikir inikan kenduri takpa kot Umar ambil satu. Tapi sedih terus bila ada satu orang yang rapat dengan saya cakap

 " Eh, tengok tu, dah ambil-ambil dah tu, ni orang nak bawak ke depan ni" dia cakap kat satu orang lain supaya cepat-cepat larang Umar. Lebih kurang ayatnya begitu tapi dia buat dengan nada cemas seolah-olah tindakan Umar tu salah.

Saya terus panggil Umar dan pukul tangannya depan orang yang rapat dengan saya tu. Memang sangat kuat pukulan tu. Dalam hati masa tu marah..bukan marahkan Umar tapi marahkan sipolanah tu sebab kata-katanya..Tuan rumah plak terus cakap "eh takpalah ambil saja, itu memang nak buat makan"

Saya marah Umar..saya cubit Umar suruh dia diam dan Umar macam biasa dia akan terus behave yang amat sangat sebab Umar jarang kena marah atau pukul dengan saya. Saya lihat "Dia" bangun ke tempat lain. Saya tahu dia menangis sebab saya kenal dia. Hati dia memang cepat tersntuh dan selalu cakap sayang Umar..Saya tahu..Tapi tindakan kadang-kadang membuatkan saya terasa dan menyakinkan saya jika saya mati hanyalah adik-adik saya dan mak saya di perlis yang mampu menjaga anak-anak saya seperti saya menyayangi mereka. Sebab mereka tak pernah berkira dengan saya..especially ida yang Umar dan Ammar ni dia yang jaga semasa saya dalam pantang..apatah lagi ida memang kerap datang ke taman permai.

Saya tahu syaitan itu selalunya dekat dengan kita. Dia takkan putus asa menghasut hati kita yang sedang marah dan terasa.
Tapi  sebab saya memang fikiran saya lain dari mereka saya terus akan cepat terasa bila mereka berkira2 dan asik tegur2 bila anak-anak main barang di rumah mereka. 

Contohnya di rumah mereka ada satu tempat yang satu orang tu letak barangan dan perkakasan baiki motor di depan rumah. Budak kecil kalau dah nampak benda pelik depan mata dia mulalah nak main. Umar dan Ammar pulak asik ulang main benda-benda kat situ. Dan mereka asiklah bercakap nanti si polan marah, nanti itu ini..Saya faham mereka tidak kenal anak-anak saya, dan mereka takut benda tu mungkin mencederakan anak-anak. Tapi cara mereka...:(

saya pula, saya tahu benda cam spanar tu tak mudah rosak dan kenal anak saya takkan abuse benda tu sewenangnya, jadi saya cuma tenggokkan saja mereka bermain dan pantau kalau2 mungkin ada adegan gaduh2 je..

Hari tu saya dah bengang sangat sebab Umar dan Amar asik kena tegur. Ammar plak main jam yang diletakkan di tepi TV..Malam tu memang saya "meroyan"..Tak pernah-pernah saya marah anak2 sampai macam tu sekali. Umar dan Ammar kena tengking dan dicubit..Suara memang naik..(penat gila naikkan suara)..kalau dalam sebulan belemu tentu saya bebel dan marah anak-anak dengan teruk. Saya tahu tindakkan saya, dia terasa tapi saya dah simpan terasa tu lama sangat jadi saya dah marah sangat..Dalam hati saya yang tengah jahat tu terus berbisik " nak terasa apa, ni la yang ko nak kan..kalau tak kenapa asik tegur Umar dan Ammar 24 jam"

saya marah anak-anak yang kononnya mereka itu terlampau tak pernah jumpa barang...semua benda nak main sedangkan saya marah kenapa orang lain tak boleh faham yang mereka hanyalah kanak-kanak.. dan mereka selalu salah anggap anak-anak saya. Anak saya tak nakal, tak cakap benda kotor tak jahat..anak-anak saya tak seteruk itu seperti mereka tegurkan selalu.

Saya kenal anak-anak saya. Mereka tak nakal dan bukan jenis baling2 barang. Kadang sedih dengar nada cemas mereka melarang Umar dan Ammar memegang cawan atau pinggan..sedangkan dirumah Umar dan Ammarlah yang tolong angkat pinggan ke sinki dan hidang walaupun umur mereka masing cuma 2 dan 3 tahun...Saya kenal anak-anak saya..mereka bukan orang yang baling2 barang.

Haritu suami gagal layan kerenah anak. Dia tak faham apa yang Ammar nak. Dia terus cakap. Jangan marah anak. kena redha dapat anak macam ni. Saya cuba buang fikiran jahat tapi saya termakan lagi hasutan syaitan..Benci sebab fikiran saya dipengaruh kata-katanya yang selalu cakap Umar selalu dengki adik. Adik tu macam terejal sikit....Cuba kalau saya cakap anak-anaknya bodoh tentu dia juga melenting..
biasalah kadang-kadang anak buat perangai sebab kita ni orang tua gagal memahami kehendak mereka. Dan saya pantang kalaupun saya lihat Umar ada buat adik atau adik ada buat Umar saya takkan terdetik yang anak saya dengki demdam atau apa saja yang jahat. Apatah lagi nak keluarkan perkataan tu dengan verbal. Nak cakap anak degil pun saya tak boleh cakap. paling tidak saya cakap..
"tengok tu Umar/Ammar tak dengar cakap Ummi ni"..Masakan saya tak cepat terasa bila orang yang tak kenal pun anak kita boleh judge anak kita yang kita dok perati setiap masa..

Saya rindu pengasuh saya. Wachah namanya. Dialah insan yang paling cool dan paling berlapang dada. Bila kami ke rumahnya dia tak kisah nak masak dan biarkan anak-anak bermain. Dia selalu kata kalau dah pecah biaqpila..dah nak pecah..nanti beli lain..Sungguh dia tak buat-buat...BUkanlah maksud nanti kita biarkan anak-anak pecahkan barang sebab kita sebagai ibu bapa tahu had dan perangai anak..tentu saja kita akan ambil tindakan yang patut.

Saya masih menyesal tindakan saya menegking Umar dan Ammar. Saya yang tak patut buat begitu tapi saya dah tak tahan sebab Umar dan Ammar asik kena tegur-tegur.

adoi mungkin meleret-leret luahan yang ntah apa-apa ni..tapi hati saya masih sakit..sakit sebab saya buat tidakkan yang tak sepatutnya pada Umar dan Ammar..

Hati anak-anak tu suci..Masa di kota tinggi tu, lepas kena pukul tangan dan cubit Umar duduk diriba saya. Apabila doa dibaca dan diaminkan dia juga aminkan doa dengan kuat tanpa disuruh..

Biarpun buas macam mana anak-anak..hati mereka tetap suci. Mereka tidak akan menjadi jahat dengan tiba-tiba kecuali kita sebagai orang tua yang mengajarnya dengan kata-kata, hati dan perlakuan kita..

cuba baca link ni..ia satu ilmu yang berguna insyaallah : http://drmuna.wordpress.com/2012/07/02/tip-of-the-iceberg-cara-pandang-dan-nilai-anak-anak

3 comments:

  1. Assalamualaikum Rulza

    Insyaallah
    kita niat untuk mengajar

    ReplyDelete
  2. Sy sgt fhm... hti seorg ibu. Kita mrh anak xpe, jgn org lain... hihu

    ReplyDelete
  3. Sy sgt fhm... hti seorg ibu. Kita mrh anak xpe, jgn org lain... hihu

    ReplyDelete