Friday

Langit Ilahi

Bila membaca komen dua-dua pihak saya lebih pro terhdap tulisan hilal kini dan insyaallah selamanya.Well written dan good job. Penulisan yang bagus dan berlemah lembut hinggakan saya sendiri berasa hendak menangis.

Subhanallah dan alhamdulillah sedetik ini saya masih percaya dan tidak menolak apa yang telah saya pelajari selama ini. Saya mohon pada Allah janganlah dia yang boleh membolak balikkan hati ini membuatkan saya terpesong. Kerana di saat ini saya juga ada persolan-persoalan dan kadang kala memikirkan kenapa, bagaimana, dll tentang zat allah yang maha luas tu. Namun bila saya melampaui batas diri dan akal, saya wajib berhenti dan berpegang bahawa Allah tetap ada dan semua yang diciptakan itu dibawah pengetahuannya yang KUKUH.

"Antara" jawapan mak kepada saya bila saya bertanya soalan-soalan seperti dimana Allah, bagaimana, kenapa begitu begini mak saya akan jawab "jangan fikir terlalu banyak nanti boleh jadi gila". Sebabnya Allah itu bukan seperti yang ada dalam setiap pemikiran manusia.

Untuk bercakap dan membahaskan tentang agama islam ini bukan boleh didasarkan dengan logik akal. Kerana jika difikirkan sesetengah perkara memang tak dapat dijawab dengan logik dan akhirnya iman juga kena membenarkan apa difikirkan. Bila iman cakap kerana itu hak allah, kerana allah lebih berkuasa, kerana allah lebih tahu, perasaan bolak balik akal lojik itu, sendiri akan hilang kerana hati INGAT dan SEDAR Allah itu lebih hebat dan dia tahu semuanya.

Begitulah hal hudud. Kalaulah hudud itu rekaan dan mengikut acuan dan kehendak politik, APA JADI DENGAN SILIBUS PENDIDIKAN ISLAM KITA??????

kenapa diletaknya HUDUD dalam silibus. KALAULAH IA REKAAAN, aduh rosaklah dan pincang sebenarnya sistem pendidikan...

TAPI ADAKAH BEGITU?? tentulah tidak.. 

Saya pun tak berani mengulas panjang. sebab saya bukan orang yang berhak. Malah ilmu saya amatlah sikit. cuma TOLONGLAH sesiapapun walaupun hati ada ragu-ragu janganlah dibiarkan ia melarat. tolong beri ia noktah. cukuplah dengan percaya bila ia ditulis dalam alquran ia adalah benar dan allah tetap maha benar. Dan Bukankah islam itu CARA HIDUP. Ia lengkap dari sekecil hal sperti makan atau ke tandas apatah lagi hal hukuman. Dalam perintah dari Allah dalam alquran, ia adalah well known facts untuk muslim, apa yang kita buat berdasarkan perintah allah dalam kitab sucinya bukan diambil secara literal. Ada panduan dr sunnah, ijmak dan qiyas. Sebab tu kena pandang tinggi alim ulama. Kalau kita rasa depa ni orang biasa, bila ada hujah tak berkenan dengan nafsu kita, kita nanti mudah pula nak perlekeh depa...Jangan..Jangan..jangan...Sebab tu juga asas ilmu agama ni penting...kalau asas tak kuat mudahla runtuh dan sukar nak terima benda yang betul..

Sedih bila ahli agama menerangkan dan tidak sebekas dengan pemikiran sesetengah mereka, dikutuk pulak mereka yang menyatakan hudud itu benar. Sudah-sudahla. Jangan bila ada orang bercakap bab agama dikatakan pulak "tengok bahasa kau ni dah tau dah kau parti mana"

jangan-jangan-jangan.....ini bukan sebab kepartian..jangan main hentam saja..dahlah tak tau pergi hentam2 dan carut2 lagi..nanti lebih nampak kebodohan diri sendiri...
Dan PENTING sekali untuk luaskan ilmu agama kita. BUAT DENGAN CARA yang BETUL..BERUSAHA dan terus BERUSAHA buat dengan betul contohnya pakai tudung, alasan pakai tudung, kesungguhan dll. Kena FAHAM CARA BETUL baru boleh buat dengan BETUL..kalau tak faham jadilah macam pakai tudung tapi tayang dada, nampak bentuk telinga dan over fesyen...
begitulah hudud ni..tentulah ada mereka yang arif tentang perlaksanaan hudud.

semoga ada lagi anak muda seperti hilal dan allah terus membuka hati dan memberi hidayah kepada kita semua..

Tolong doakan "Jiran k f r saya" agar mereka juga allah beri hidayah...saya sayang mereka sebagai jiran yang baik tapi kasihan dalam kebaikkan mereka itu, mereka bukan ahli kita...semoga mereka beroleh hidayah ..:) Amin


boleh lihat lihat link ini:

3. http://www.youtube.com/watch?v=2fEZNoDKez8 Kenyataan Che Det tentang Hudud di UNIMAS
4. http://www.youtube.com/watch?v=uzBK1rmJhSs Komen UFB




1 comment:

  1. salam hi.. tq sudi follow blog kak t ye?

    keep blogging yeah!

    ReplyDelete