Friday

"Jangan berdebat dengan orang jahil/bodoh"


Sebenarnya tak sangka di india sudah ada perdebatan yang sebegini. Yala, saya juga stereotaip gak pada india dimana "mungkin" tidak ada berfikiran moden sebab bila menyebut india saya cuma membayangkan filem yang mengeksploit wanita dan ada rasuah dan terbayang kawasan industri yang boleh buat product elite tanpa kilang yang ada dinding..huh...

saya pun tak tahu camana boleh terjumpa video-video debat anatara zakir naik, shah rukh khan dll. Ini saya letak linknya satu sahaja dan yang lain lainnya boleh lihat di youtube.

Inilah dikatakan bila kita berdebat dengan orang yang bodoh lebih baik kita diam. Sebab mereka akan tetap merasakan pendapat mereka yang berdasarkan lojik dan nafsu itu adalah betul, hak asasi dan lebih humanity...

bayangkan bila mereka yang ISLAM berkata adalah hak asasi manusia untuk memilih untuk tutup aurat atau tidak..sedangkan Allah sudah berkata yang tutup aurat itu wajib. dan aurat itu pula ada peneranganan dari hadis dan mazhab-mazhab.

Dan mungkin setengah kita nampak menutup aurat itu stereotaip, kolot dll, tapi bila Allah dah suruh, tentu itulah yang terbaik. Lojik akal boleh menjawab. Bagi yang berkahwin tentulah tubuh badan masing2 itu adalah tarikan kepada nafsu dan hubungan seks dengan pasangannya yang sah. Adakah bernilai lagi kalau didedahkan untuk tatapan orang lain. Bagi yang bujang samalah juga. Yang pasti hikmah tutup aurat itu bukan sekadar kerana seks tapi amatlah luas dan baik.Kalau kerana untuk keyakinan kononnya adakah bernilai apabila aurat kita dirogol tanpa sedar.

Mungkin mereka tetap akan berkata ini adalah hak asasi manusia, mereka tetap berhak memilih yang mana mereka suka..

Pelik juga bila mereka bercakap Tak mengapa Allah akan faham kerana mereka begitu begini, Takkan Allah nak kompromi kot kita berkahwin dengan kafir, membiarkan anak-anak kita sembah berhala dan kita biarkan isteri sembah berhala. Tak Pelik ke...? Bukankan allah melarang dan jika kita muslim ia dinamakan dayus..

lihat atau taknak lihat video ini, ada iktibar untuk kita semak hati dan iman kita..perlukah kita menjadi moderate atau liberal hanya semata-mata nak elak pandangan serong orang.. nak cakap allah akan faham atau nak pilih untuk mengamalkan islam, kena faham dulu apakah itu islam yang sebenarnya.

Tak boleh cakap bila kita ikut alquran, sunnah ,hadis dan ulama kita dikira islam ortodoks dan kuno. Islam tak boleh di moderate atau diliberalkan mengikut hawa nafsu kita. sebab kita sebagai hamba tertakluk kepada perintah Allah jua...itu sudah tetap..

6 comments:

  1. surah alQasas ayat 55 ,"& apabila mereka mendengar perbualan yg sia2, mereka berpaling drpnya sambil berkata,"bagi kami amal kami & bagi kamu pula amal kamu, selamat tinggal, kami tidak ingin berdamping dgn org yg jahil".

    (berdakwah le kpd mereka, mudah2an mereka faham & dibuka hati utk lebih memahami & tertarik pada Islam, tapi yg sengaja menutup hatinya, malah ajak berdebat yg sia2 pula... tinggalkan)

    Klu lepas tu mereka timbul kesedaran & nakkan ilmu & kefahaman lanjut, mereka lah yg bertindak spr berjumpa guru dsbnya, bukan sebaliknya.

    Antara yg mempengaruhi kefahaman seseorg ialh siapa teman2 rapatnya.

    ReplyDelete
  2. tq kak masitah..
    dakwah tetap diteruskan cuma itulah kalau berdebat dengan orang jahil lebih baik diam dan cr ruang lain untuk sampaikan apa yang benar..

    contohnya kalau 1+1=2 tapi orang jahil tetap nak cakap 1+1=4, sampai bila pun tak selesai.

    macam debat dalam video tu..zakir naik lansung tak da ruang bercakap. tapi alhamdulillah lepas debat dia sempat berbual dengan srk untuk 1 jam. harap ada input hidayah untuk srk dll...

    cuma geram bila orang tak faham islam bercakap ikut nafsu mereka..:( memang takleh salahkan mereka cuma mereka ni terus menerus dengan fahaman mereka dan takmau terima cakap zakir naik lantas cakap islam ortodok dan kini ni islam dah moderate..hmm..

    tapi itulah dakwah tetap terus...

    ReplyDelete
  3. ala tak nampak lak videotu...

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum,

    Brothers and Sisters,
    Watch this on You Tube please,

    search for ; Muslim Women Do That.

    ReplyDelete
  5. Sorry, forgot another one on You Tube as well,
    That one is called Mum, I am a muslim,(UK)

    ReplyDelete
  6. Aku mampu berhujah dengan 10 orang yang berilmu tetapi aku pasti kalah dengan seorang yang jahil,karena orang yang jahil itu tidak pernah faham landasan ilmu

    ( IMAM SYAFI'I )

    ReplyDelete