Tuesday

Misi Bahtera Nabi Nuh : Halaqah TV9

Bak kata Ustaz Badlishah Alauddin Halaqah, Tak Tengok Rugi. Sejak terlepas siaran pertama Selasa yang lalu, saya memang tertunggu siaran ulangannya pada hari ini, Isnin. Topiknya juga menarik iaitu tentang Misi bahtera Nabi Nuh. Topik ini dikupas dengan begitu menarik yang mengaitkan misi bahtera nabi nuh dengan kehidupan kita kini. Malah banyak info yang direfresh semula dan tambahan-tambahan maklumat yang baru.

Seronoknya apabila mendengar sesuatu sampaian ilmu baik di media elektronik atau secara lansung ialah kita mula membuka tafsir dan turut menyemak, agar rujukan bukan hanya internet yang mungkin kita tertipu dari pihak yang ingin menyesatkan dan dapat memahami tafsir itu sendiri, malah akan lebih adventure bila kita sendiri dapat membacanya dengan satu persatu dimana satu cerita berkait dengan ayat2 dan surah-surah yang lain. Saya kongsikan kupasan Misi Bahtera Nabi Nuh di blog saya yang kerdil ini. Panelnya ialah Dr Danial Zainal Abidin. Semoga memperoleh manfaat.

Sebelum dimulakan dengan persoalan-persoalan yang akan dikupas oleh Dr Danial, Ustaz Tirdmizi membacakan Ayat 14 dan 15 dari Surah Al ankabut dengan maksudnya:

"Dan sesungguhnya Kami telah mengutuskan Nabi Nuh kepada Kaumnya, maka tinggallah ia dalam kalangan mereka selama sembilan ratus lima puluh tahun; Akhirnya mereka dibinasakan oleh taufan sedang mereka berkeadaan zalim (dengan kufur derhaka)
(14 Al Ankabut)

Maka dengan itu Kami selamatkan dia dan pengikut-pengikutnya yang turut bersama dalam bahtera dn kami jadikan bahtera itu satu tanda (yang membuktikan kekuasaan Kami dan memberi pengajaran insaf) kepada sekalian makluk (15 Al-Ankabut)


Siapakah Nabi Nuh 'Alaihiwassalam?

Dr Danial memulakan dengan menceritakan susur galur keluarga dari Nabi Adam yang diutus sebagai khalifah yang pertama dimuka bumi. Dengan Hawa, mereka dikurniakan anak secara berpasang-pasangan. Saya kurang dengar apa yang Dr Danial sebutkan mengenai susur galur keturunan Nabi hingga lahirnya Nuh jadi saya buka semula Diari Islam yang ada carta kerturunan nabi dan rasul. Keturunan Nabi Nuh bermula selepas Nabi Adam ialah Nabi Syisy, Anwas, Qinan, Mahkail, Yarid, Yardukil, Mahnaukh, Matusalkh, dan Lamik. Dari Yardukil lahirlah Nabi Idris dan Nabi Nuh dari Lamik.

Ulama mengatakan dari zaman Nabi Adam hingga Nabi Idris amnya umatnya baik namun ketika sampai di zaman Nabi Nuh mula ada pancaroba.

Ketika Zaman Nabi Nuh mereka mula menyembah berhala. Seperti dinyatakan dalam Alquran suran Annuh Ayat  23 iaitu :

"Dan (ketua-ketua) mereka (menghasut dengan) berkata: 'Jangan kamu meninggalkan (penyembahan) tuhan-tuhan kamu, terutama (penyembahan) Wadd, dan Suwaa', dan Yaghuth, dan Ya'uuq, serta Nasr'. (23 Annuh)

Dr Danial menerangkan asalnya sembahan mereka itu adalah orang-orang baik. Tetapi kerana terlalu diidolkan mereka dipuja dan dijadikan sembahan oleh orang-orang yang sesat.   Sejak itulah bermula kesyirikkan terhadap Allah. Nabi Nuh berdakwah, ada yang terima tetapi terlampau sedikit. Dalam hidupnya 950 tahun berdakwah hanya 80 orang saja yang terima. Mungkin ada yang bertanya masuk akal ke hidup sampai 950 tahun?? Dr Danial menjawab dalam mengkaji alquran bukan sekadar akal walaupun akal itu penting. Tidak mustahil disisi Allah untuk menjadikan hidup selama 950 tahun. Selain akal, IMAN membenarkan apa saja yang datang dari Allah. 

Ada satu pengkaji yang bernama Leonard  Wooleys seorang arkeologis mengkaji di lembah mesopotamia menyatakan memang ada banjir besar berlaku 3000 tahun dahulu. Disitu nampak ada isyarat dan membuktikan Alquran itu benar.

Banjir besar itu berlaku kerana masyarakat ketika zaman itu menentang mesej kebenaran daripada Allah iaitu disebut dalam surah Annuh ayat 3 seperti maksudnya:

"Iaitu sembahlah kamu akan Allah dan bertaqwalah kepadaNya, serta taatlah kamu kepadaKu;" 
(3 Annuh)
Nabi Muhammad juga menyampaikan mesej yang sama. Kesungguhan Nabi Nuh pula dinyatakan didalam alquran seperti Ayat 5 Surah Annuh iaitu seperti maksudnya: 

"Setelah puas menyeru mereka), Nabi Nuh berdoa dengan berkata: "Wahai Tuhanku, sesungguhnya aku telah menyeru kaumku siang dan malam (supaya mereka beriman);" 
(5 Annuh)

Disni Dr Danial menyatakan nak sampaikan Islam ni kena ada sabar dan kegigihan. MAlah ketika 950 tahu berdakwah cuma 80 orang sahaja menerima memberi isyarat bahawa MAJORITI tak semestinya betul. Teringat pesan suami kepada saya, jika kita berlainan dari orang lain tak semestinya kita salah dan mereka betul.

Selain Suran Annuh yang menceritakan kisah banjir besar Nabi Nuh, terdapat juga kisah-kisahnya dalam surah Hud ayat 25-49.

Penemuan Bahtera Nabi Nuh??

Belum ada penemuan yang putus mengenai Bahtera Nabi Nuh, tetapi Dr Danial Mengupas dengan membuat perbandingan begini:

Di dalam Bible dikatakan bahtera Nabi Nuh terdampar di Gunung Ararat tetapi dalam Alquran mengatakan dalam surah Hud ayat 44 dimana dengan maksudnya:

"Dan (setelah binasanya kaum kafir itu) diperitahkan kepada bumi dan langit dengan berkata: "Wahai bumi telanlah airmu, dan wahai langit berhentilah dari curahan hujanmu". Dan (ketika itu) surutlah air, serta terlaksanalah perintah (Allah) itu. Dan bahtera  Nabi Nuh itupun berhenti di atas Gunung Judi, serta diingatkan (kepada kaum kafir umumnya bahawa): "Kebinasaanlah bagi orang-ornag yang zalim"
(44 Hud)

Pada 16 Januari 1964 akhbar The Observer mencatatkan satu penemuan yang menarik dimana ia mengukirkan penemuan bahtera Nabi Nuh di Gunung Judi. Seperti dicatatkan dalam catatan yang berwarna Cyan dibawah.

The Qur.aan and Noah's Ark
Martin Wroe, LONDON - Noah's Ark has been found on the Turkish-Iranian border, 32 kilometres from Mount Ararat, according to the leader of a team of scientists that has been investigating the site for six years. The Turkish government is so convinced by the findings that, after years of intransigence, it has designated the site one of special archaeological interest and agreed to its excavation next summer. The remote site contains a buried, ship-like object, resting an altitude of 2,300 metres. At 170 metres long and 45 metres wide, it conforms almost exactly to the 300 cubit by 50 cubit boat that God told Noah to build, according to Genesis 6 in the Bible. On surrounding terrain, the American and Middle Eastern scientists have identified huge stones with holes carved at one end, which they believe are "drogue-stones," dragged behind ships in the ancient world to stabilise them. Radar soundings indicate unusual levels of iron-oxide distribution. Salih Bayraktutan, head of geology at Turkey's Ataturk University, estimates the age of the 'vessel' at more than 100,000 years. "It is a man-made structure and for sure it is Noah's Ark." The site is directly below the mountain of Al Judi, named in the Koran as the Ark's resting place. David Fasold, an American shipwreck specialist with no religious affiliation, has led the investigation. He says subsurface radar surveys of the site have produced "very good pictures." "The radar imagery at about 25 metres down from the stern is so clear that you can count the floorboards between the walls." He believes the team has found the fossilised remains of the upper deck and that the original reed substructure has disappeared. But the findings have infuriated the scores of Christian Ark-hunters who travel to Turkey, convinced the Ark will only be found on Mount Ararat. Fasold, who calls himself an "Arkologist," also argues that it was not a great flood that pushed the Ark into the mountains. He says it was "an astronomical event causing a tectonic upheaval, a tidal bore causing gravitational pull in the ocean waters that forced the boat into the mountains." Some of Fasold's team of geophysicists and geologists are reserving final judgement until the excavation and carbon-dating. But in a British TV series on the environment next month, team member Vendyl Jones, a Middle East archaeologist and inspiration for film character Indiana Jones, says it is "between maybe and probably" that they have found Noah's Ark.
The Observer newspaper, 16 January 1994

Dr kata ini MUNGKIN pentanda itu dalah bahtera nabi Nuh. Wallahualam.

Ketika akhabar The Observer melaporkan berita ini ramai Kristian terkejut sebab dalam Bible kata mendarat digunung ararat tapi akbar melaporkan di Gunung Judi. Jika benar itu adalah bahtera Nabi Nuh, jadi nampak kebenaran Al Quran disitu.

Pembuatan kapal itu adalah wahyu dari Allah. Masa Nabi Nuh buat kapal tu orang yang kufur mengejek-ngejek perbuatan Nabi Nuh. Baginda dikatakan gila dan berdusta seperti ayat 38 Surah Hud:

"Dan Nabi Nuh pun membuat bahtera itu, dan tiap-tiap kali sepuak dari kaumnya melalui tempat ia membina bahteranya, mereka mengejek-ngejeknya. Nabi Nuh pun menjawab: " Jika kamu memandang kami bodoh (kerana membuat bahtera ini), maka sesungguhnya kami juga memandang kamu bodoh (kerana keingkaran kamu), sebagai (balasan) ejekan kamu"
(38 Hud)

Dr Danial mengatakan asalnya jika difikirkan dengan akal semata, ia seperti mustahil untuk membina bahtera yang sangat besar dan luas. Tapi sebab ia adalah wahyu Allah sebab tu bahtera dapat di bina. Dr kaitkan dengan kehidupan hari ni. Jika kita ikut apa yang Allah suruh insyaallah pasti jadi. Sebab tu buatlah apa yang telah terkandung dalam Alquran, Insyaallah jadi.

Kaitan Antara Nabi Nuh, Bahtera dan Misinya

Nabi Nuh Contoh Pemimpin
Nabi Nuh ialah contoh yang bagus dimana pemimpin harus ada sifat-sifat nabi iaitu Amanah, Sidiq, Fatanah dan menyampai kebenaran. Dr Danial beri contoh budget baru-baru ni. Budget sudah bagus tapi kalau tak amanah ada ketirisan sebab tu tak sampai kepada orang miskin. Sebab tu pemimpin dan diri kita perlu jadi sabar, gigih, menjadi yang sebaik mungkin.
Bahtera
Bahtera pula dianalogi sebagai alat. Contoh zaman ini, banyak teknologi tapi kemana teknologi tu nak bawa kita. Contoh internet, kalau tengok porno ia bawa kita kemana tapi kalau internet tu digunakan untuk cari ilmu agama, baca benda elok dan positif, guna sebagai medium sebaran ilmu ia nak bawa kita kemana pula.

Misi
Misi pastilah kerana Allah, demi keselamatan dan kesejahteraan untuk Allah.

IKTIBAR

Dari sirah-sirah yang tertulis dalam alquran, ia boleh membawa kepada kajian yang banyak. Saya suka Dr Danial menegaskan kita perlu melahirkan graduan-graduan yang berbentuk saintis, mengkaji apa yang ada di dalam alquran untuk membuktikan kebenaran Alquran. Dr Danial kata apa guna dan kita tak mahu graduan yang mengkaji hantu, jembalang potianak Tapi kita nak graduan yang boleh kaji al quran.

Ini adalah catitan ringkas saya dari halaqah tv9. Boleh juga dengan mp3 rancangan tersebut di link ini :  http://www.4shared.com/audio/vmay3rMr/Ustaz__Dr_Danial_Zainal_Abidin.html

No comments:

Post a Comment