Tuesday

Halangan Perkahwinan???

Sebelum kahwin ramai pasangan bercinta dibebani dengan persoalan nafsu dan usaha untuk mengawalnya. Waktu-waktu itu sungguh memeritkan. Sehinggakan jikalau kehidupan ini seperti memori di dalam komputer waktu bercinta itu ingin dipadam dari simpanannya. Ramai yang tidak boleh menjadi diri sendiri ketika zaman bercinta. prinsip-prinsip yang dipegang kadangkala tergadai begitu saja.Alhamdulillah bagi2 pasangan2 yang telah berkahwin. Perkahwinan yang di capai itu seolah-olah melepaskan batu yang terbeban diatas bahu dan kepala.

Ramai diantara kita inginkan zaman pericintaan yang suci dan bersih dari dosa tapi ada juga yang mengambil enteng akan hal ini.Namun jika terlari dari prinsip2 suci dan bersih itu, amatlah menyedihkan.Namun ia adalah realiti. Walaupun beprinsip untuk tidak melakukan maksiat tapi
Semuanya berlaku tanpa kita sedari.

Pernikahan adalah penawar bagi dua orang yang sedang angau bercinta. Ada juga suara-suara yang melarang sekiranya masih belajar namun ingin bernikah. Realitinya remaja 12 tahun pun sudah pandai berbicara tentang perkahwinan dan seks. Malah kelakuan dan percakapan juga matang melebihi usinya yang sepatutnya bersifat keanakkan dan comel. Tak percaya cuba tengok rancangan Bintang Kecil. Rupa dan gaya mereka tak ubah seperti orang dewasa. Inikan pula mereka yang berusian awal 20 an itu.

Kadang-kadang memikirkan cakap-cakap orang memang dillema. Ada yang kata pernikahan adalah jalan singkat untuk menyelesaikan isu "angau" ini. Esok2 selepas kahwin akan timbul masalah lain pula.



PERKAHWINAN mana yang tiada masalah. Hatta perkahwinan yang tidak terlibat dengan maksiat pun didatangi masalah. Masalah kewangan, anak, suami dan isteri mertua dan banyak lagi akan datang tanpa kita pernah bayang pun semua masalah tu sebelum nikah. Tapi apa guna ada orang bijak disekeliling dan ibu bapa yang dapat mebantu. Mengakui diri daie tapi bila anak muda dilanda masalah perkahwinan disalahkan keranan terburu2 berkahwin kerana nak selesaikan masalah "angau" ketika bercinta dahulu.

Belum lagi halangan orang tua. Kadang2 kita faham, mak dan ayah inginkan yang terbaik untuk anak-anaknya. Namun melihat situasi kebejatan akhlak walaupun kadang-kadang mereka pun dari golongan keluarga beragama, ibu bapa patut bantu untuk anak-anak bernikah. Ketepikan pasal wang, pasal hantaran, pasal takut orang kata. Alah kalau buat majlis beribu2 pun ada gak orang kata.

Seronok mendengar keluhan adik angkatku.. Dia pun sedang menunggu saat disunting. Alhamdulillah ayahnya benar-benar berpegang untuk melaksanakan yang wajib dan membantu. Cuma pihak lelaki saja yang mungkin segan sedikit dan sedang berusaha mengumpul sekadar mampu. Ada lagi ke ayah yang macam ni? selalunya yang di tanya kerja apa? duit adake?..duit duit duit...kan bagus kalau ayah sporting macam ayah adik angkatku itu.

Cuba la tanya pandai solat? pandai ke ilmu rumahtangga, nak belajar pakcik leh tolong...
yang penting perkara pertama sekali fikir pada zaman yang canggih manggih ni zina tu sangat dekat ngan anak-anak bila dia telah bertemu ngan pasanagan. sekiranya nampak anak kita boleh membawa diri, mak ayah tolong bantu agar anak-anak dapat memulakan kehidupan berumahtangga, baik dari segi kewangan dan ilmu.

Namun paling menyedihkan bukan semua ibubapa berilmu dan beragama. Ramai yang jadi caca merba. Hasilnya anak-anak jadi lagi kacau bilau. Golongan ni bukan saja tak endah pasal zina, malah terang-terang berzina tanpa malu2..bagaimana pula nak menolong golongan ini?????

No comments:

Post a Comment