Wednesday

Asam Jawa - Sentimental Gift from Langkawi

Mengingatkan zaman kecilku bermain di rumah Wacah dan Pakman sangatla menyeronokkkan. Aku inah, ida, ati, kin dan uddin semuanya membesar di depan mata wacah dan pakman.
Wacah dan Pakman lansung tiada talian darah tapi hubungan dengan mereka amatla besar dan sukar digambarkan dengan kata-kata.

halaman umah wacahla tempat kami bermain. main kejar2, polis entry, jengket2. dan macam2 lagi. kat beranda lak kami main batu seremban. kalau pakman dok atas buaian dia, kami sibukla berebut cari uban pastu dapat upah sorang seringgit. Yeeayyy!!! bayangkan tahun 1997 tu nilai RM 1. Besar woooo.....

wacah ada banyak pokok asam. Pastu ada pokok bacang. Dalam kebun getah Wacah ada pokok setoi. Kat pokok asam tula kami main panjat2. ..

Wacah & Pakman adalah pengasuh kami adik beradik. Dibaratkan seperti ahli keluarga sendiri sebab mereka tidak mempunyai zuriat. Siang Wacah jaga kami, malam pergi mengaji plak. Antara rumah kami dan wacah ada 2 pokok bacang besar dan tinggi. Nak pergi mengaji ok lagi sebab masih cerah2. tapi bila kul 9 dah gelap, kami kalau nak balik rumah lari tak cukup tanah.

Teringat masa nak sambung diploma kat UTHM. Masa tu dah pindah kompleks guru, jadi ayah bawak jumpa wacah dan pakman. Wacah menangis mengenangkan aku terpaksa mengaji jauh2.

Masa ayah ada, tiap 2 minggu ayah akan bawak jumpa wacah dan pakman. Bila kami nak balik Pakman mesti nangis sebab pakman sunyi. Sian Pakman. sampai sekarang pun begitu.

Pas ayah meninggal, lagilah jarang jumpa wacah dan pakman. Lagila wacah dan pakman sunyi.

Tapi bila ada kesempatan ke sana, Wacah dan pakman akan masak gulai, ikan bakar dan bila pokok bacang berbuah mesti wacah buat sambal belacan buah bacang. makan bertambah2 sampai kenyang sangat.

alih2 mak dapat pindah ke perlis. Kadang-kadang dek kesibukkan terlupa nak tanyakan khabar wacah yang kalut suh zuraida tipon tanya kami semua sihat ke tidak.

Walaupun dah berkahwin aku mesti dpat duit raya juga dari pakman..Mmmm, rindunya gulai ayam wacah.

Masa aku nikah wacah buat 2 balang asam jawa dan belimbing untuk aku. Asam jawa tu tak abih guna pun lagi. Masa balik langkawi masa raya, wacah bagi lagi 2 pek kecil, baru guna setengah pek, alih2 masa mak balik langkawi hari tu wacah kirim lagi asam jawa tu. Mmm, bila terpikirkan ada orang yang dekat ngan aku di parit raja ni kalau balik, lansung tak layan pun. payah benar nak rasa air tangannya, apatah lagi buah tangan. lagila duit raya kalau bukan untuk aku tapi umar..huhuhu...

walaupun asam jawa tu lekeh nilainya tapi ia penuh dengan kasih sayang dari wacah dan pakman. Ingatannya untuk kami sangat besar nilainya. Harap2 niat untuk bertemu bulan 6 nanti kesampaian.

jasanya untuk keluarga kami sangat besar. Ayah pernah pesan apa yang kami adik beradik buat jangan buat jahat ngan mak dan jangan lupa pada wacah dan pakman.

No comments:

Post a Comment