Tuesday

Kalaulah ada oven...

Saya memang suka memasak di rumah untuk anak-anak dan suami. Memang susah nak makan di luar..Suami saya cakap saya ni terlebih paranoid...kadang-kadang dia bengang kalau saya tak bagi beli sebab saya lihat orang yang jual tu terlebih rugged..tak tutup aurat atau sedang buat aksi tak sepatutnya macam baru baru ni ada orang jual air tapi sambil tunggu pelanggan dia usap perut dia sambil baju dia nagkat ke dada..belum masuk paranoid bab pelaris dll..huhu teruk gak..tanggung sendiri le..masak semua kat rumah..

Nak sangat ada oven tapi tak cukup duit lagi. Sejak pengukus telah dipecahkan tudungnya oleh seekor kucing dah banyak bulan tak buat kek coklat untuk Umar dan Ammar.  Nak makan pulut kukus ngan durian pun tak boleh..waaaa..dah le musim durian ni...kat parit raja ni mana nak jumpa pengukus rega 16 ringgit macam yang kat wang kelian tu..:)

Kalaulah ada oven..saya nak buat biskut untuk anak-anak..nak buat pizza..nak buat roti burger..banyaknya benda nak buat..:)

Tentu anak-anak suka..:)

Sekarang ni buat biskut goreng je..resepi mak..mak ajar sejak saya kecil lagi..masa tu darjah 3 kot..darjah 4 buat sendiri dan bawa ke kelas untuk jamuan akhir tahun kot..kawan-kawan suka sampai saya pun tak sempat nak amik sikit....

Cakap pasal biskut dan kek..ayah memang encourage anak-anaknya memasak. Dulu ayah selalu belikan tepung kek yang ready made..cuma tambah telur saja..mula-mula ayah buatkan..kemudian kami plak buat. Ingat lagi masa saya buat tu, kurang masak..Ayah tetap kata sedap dan ulang makan sampai habis..huhu itulah ayah tak sedap pun dia kata sedap...nak encourage anak-anak..

Hmm..bila leh beli oven ni..kena tunggu kerja gaji ok sikit kot...ade sesapa nak bagi oven?? hihihi

5 comments:

  1. Oven akak pun hari tu last masak, tiba2 dia shot pulak. Macam ada something wrong je...

    macam mana buat biskut goreng tu, cer tunjuk resepi...

    ReplyDelete
  2. Kakcik ada oven dapat cabutan bertuah. yang gunanya bukan kakcik, tapi bangcik (anak kakcik).

    Microvawe lak dah rosak. :(

    ReplyDelete
  3. ahhlah mcm mana buat biskut goreng tu?

    sy pun tak ada oven, -(

    ReplyDelete
  4. saya ada oven tapi buruk sbb tak guna.... suami tak kasi saya buat biskut raya satu jenis pun.... dia kata beli je lebih senang tak bersepah dapur.... huahuahua...betapa tak retinya saya ni bab2 buat kuih.

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum Rulza

    Insyaallah
    tak lama lagi dapat la oven tu...

    ReplyDelete