Wednesday

Wordless Wednesday 11



Surah Nuh

"Sehingga aku berkata (kepada mereka): `Pohonkanlah ampun kepada Tuhan kamu, sesungguhnya adalah Ia Maha Pengampun." 10



"(Sekiranya kamu berbuat demikian), Ia akan menghantarkan hujan lebat mencurah-curah, kepada kamu" 11


"Dan Ia akan memberikan kepada kamu dengan banyaknya harta kekayaan serta anak-pinak dan Ia akan mengadakan bagi kamu kebun-kebun tanaman, serta mengadakan bagi kamu sungai-sungai (yang mengalir di dalamnya). 12


Benarlah kata-kata Allah yang Maha Esa
Dalam tanyalah ustaz, ustaz kata inilah kata-kata allah yang memberitahu kepada manusia tentang kelebihan istigfar...

BITCH


Bayangkan anak kita yang berumur 12 tahun memakai baju yang ada tulisan Bitch ni. Dia keluar rumah ke kedai dan ada ribuan mata yang memandang perkataan apa yang tertulis dibajunya. Mungkin terpacul di mulut orang:

  1. Apa ni mak bapak dia tak kisah ke anak dia pakai baju tulisan bitch ni?
  2. Awatla budak ni pakai baju bitch ni dia tak tau maksud bitch tu ka?
  3. Mak ayah dia tak tau maksud Bitch ka?
Sekali terpandang budak lelaki yang berbasikal di kawasan Parit Raja beberapa hari yang lalu memakai baju bertulisan bitch itu terus saya melaung ke arah budak tu "adik kenapa adik pakai baju ada tulis bitch ni, tak elok"..Tapi mungkin hanya dibawa angin lalu bila kereta bergerak laju.

Dalam hati takkanlah mak ayah dia tak tahu maksud bitch itu. Siapa yang beli baju anak tu. Kalau anak yang beli takkan ibu bapa hilang kuasa nak buang baju dan larang pakai baju yang beri lambang buruk dan kotor. Takda maksud baik pun untuk perkataan Inggeris Bitch ni..

Bitch boleh membawa maksud kepada:

  1. A female dog, wolf, fox, or otter
  2. informal. A spiteful or unpleasant woman
  3. vulgar. A woman
  4. informal. A difficult or unpleasant situation or thing
  5. - the stove is a bitch to fix
  6.  informal. A complaint
  7. - my big bitch is that there's nothing new here
Begitulah kita semua, selalu berfantasi boleh masuk syurga, namun diakhirat kelak apabila kita berhimpun ditengah padang masyar dan di adili dihadapan Allah kita akan mengaitkan orang lain dengan dosa2 kita. Sesak nafas memikirkannya. Ia bukan satu yang mudah dengan amalan yang ada turun naiknya. :(

Wahai mak ayah jangan hilangkan kuasa untuk memastikan anakmu tidak memalitkan arang ke mukamu. Wahai diriku, kelak tegurlah dengan berdepan kerana mungkin anak kecil itu tidak tahu maksud perkataan buruk itu.

Yang sedih kenapalah yang buruk2 itu juga menjadi kebanggaan. Kalaupun  nabi pernah kata zaman remaja adalah zaman gila, KEGILAAN apakah yang kau bawa ini wahai anak muda????

Memang kamu lebih kenal ibumu.......

Beberapa hari lepas, setelah dapat gaji teruslah beli barang dan keperluan rumah. Memang terus beli sebab bila saya tak bergaji bila nak sampai lagi seminggu gaki pada 19 dec tu, duit memang kering lansung..huhu..tapi Alhamdulillah, masih ada baki-baki stok dirumah..Masih boleh makan dll...Dan syukur sangat pada suatu hari dalam minggu lepas ada 2 orang hamba Allah sedekahkan 50 dan 10 ringgit untuk kami..Jadi rezeki yang sedikit tu amatlah besar...dan Saya syukur dan Allah sajalah dapat membalas jasa baik mereka.

Realitinya saya memang susah hati bila tak dapat kerja lagi dan correction thesis masih belum siap sebab banyak nak kena tambah dan rombak. Tapi hakikatnya, saya perlu mencari semangat dengan cara tersendiri yang halal disisi Allah untuk kuatkan hati dan berpegang dengan yakin bahawa rezeki itu hak mutlak Allah. Dia akan beri selagi kita bertakwa kepadanya. Malah Allah tak pernah beri kesusahan yang bertimpa-timpa..Maha baik Allah..

Ok..berbalik kepada tajuk ni, masa hari berbelanja tu saya ke Baby Shop nak beli drypers dan mandian pureen untuk anak2. Walaupun pakai cloth diapers, waktu malam anak-anak pakai drypers sebab malas nak menyalin 2 kali sebab depa bnyak kencing..hihi..
Sebulan selalunya 1 pek drypers saiz L(72) untuk umar dan Ammar. Pakai Cloth diapers memang sangat jimat...Nasib baiklah juga harga drypers tu RM34

Bila dah selesai membeli saya nak keluarlah dari kedai. Sebelum tu, sekarang ni bila nak masuk Baby Shop kena tanggalkan kasut. Kebetulan masa nak keluar ada seorang nenek dok belek permainan kereta yang ada disebelah pintu kedai. Rasanya nak hadiahkan pada cucu la kot. Dan saya tak kisah pun tunggu nenek tu, tapi anak perempuan dia cakap, "mak tepilah sikit, orang nak lalu tu". dengan nada yang jengkel. Rasa naik darah jugak saya tapi simpan dalam hati.
Saya terus cakap "eh takpe takpe makcik"..

Bila dah pakai selipar saya terus ke kereta. Kebetulan Parit Raja dah dua hari hujan. Saya lihat nenek tadi payungkan anak perempuan dan cucunya. Tapi yala, bila berpayung ni yang depan kadang jalan laju, yang belakang plak kadang jalan lambat. Nak tau apa anak perempuan tu buat?? Dia tarik payung kat bahagian kembang tu ke depan sampai mak dia tersentak dan mak dia yang kena hujan..Saya nampak, lagilah saya marah dan sedih. Agak2 apa perasaan mak dia..malau tak..sedih tak..

Ya..memang dia lebih mengenali sifat mak dia..dia tau apa sifat buruk mak dia yang menjadi kebencian. Tapi kalau dah ada anak pun tak dapat rasa perasaan seorang ibu dan memahami ibu sendiri itulah yang buat saya bingung..

Apa hak anak nak buat mak macam tu...nak bentak-bentak mak DIDEPAN ORANG RAMAI..??

saya dulu bukan anak yang baik juga..Banyak hal yang saya buat mak saya sedih. Tapi selepas bersalin, saya dah tak cakap dengan suara tinggi dengan mak dan kalaupun mak salah dan leceh saya takkan tegur sewenangnya..Dan bila sembang2 dengan mak saya tak pernah malu mengaku jahatnya saya dulu dan cakap barulah kakak faham susahnya mak nak jaga kami, nak pantang, nak bersalin itu dan ini..

bila dah bersalin, pantang, jaga anak..takkanlah dihati anak tak hargai pengorbanan ibu..walaupun kita lebih tahu keburukkan mak kita..

My Lovely Mother


Thursday

Olley!!! Video bagus tentang hudud..

Olleey Matluthfi!!! saya suka!!! MENCURI GITAR ADALAH HARAM, CURI HATI TAKPE..girls, sila la curi hati matluthfi tu..woha!!

Tengok sendiri cara pas ngan sembang rakyat perjelas HUdud..Ada pas kutuk dan mengumpat...NILAI sendiri...


Allah dah janji dalam quran hudud BERKESAN...Hangpa sapa nak tibai hukum Allah?


Dont believe Quran which is Allah's word?? As a Muslim you have to believe it!!!!!




Wednesday

Tafakkur-Opick (Fall in love with this song)


Semoga Allah melimpahkan berkat dan pahala yang berterusan buat penulis dan penyampai lagu ini..Maha besar tuhan, Lagu ini membuatkan hatiku menangis semahunya.... 
Nak tulis lagu biarlah lagu yang buat kita rasa BESARNYA TUHAN--MasyaAllah..


 
Sejauh-jauh mata memandang
Sedalam-dalam hati merasakan
Hanya setitik debu yang tertuang
Dalam syair pujian

Lepas hati memandang lautmu
Terheran diri pada langitmu
Berjuta kata tak cukup untuk
Melukis indahmu

Melihat bintang alangkah jauhnya
Melihat biru alangkah dekatmu
Melihat hutan melihat gunung
Siapa menjagamu
Mendengar tangis dalam deritamu
Rasakan luka dihari-harimu
Pada siapa air mata ini 'kan mengadu

Bumi akan sepi
Bangga sementara
A...adakah tempat kembali
A...adakah selain Allah

Wordless Wednesday 10


Tuesday

Art work Umar & Ammar 2

Shaun the Sheep

Umar punya artwork dia yang buat..Umi adala tolong sapu gam sebab wool tu bila kena gam jadi messy sangat..Adik punya artwotk, adik cuma tampal 4 ketul wool je..selebihnya Umar dan Ummi punya bantuan..Ammar lebih tertarik nak main wool tu dari buat artwork sampai siap..:) pasni nak wat nemo plak..hihi..tunggu ye apa rupanya..:)

Monday

Nilai Sendiri


Membina Keharmonian RumahTangga

Nasihat yang baik dari Ustaz Agym dalam bukunya Menjadi Muslim Terbaik. Suka sangat membacanya dan rasanya ada beberapa perkara kena ubah dalam diri sendiri ni..

Untuk membina keharmonian rumahtangga nasihat Ustaz Agym ialah:

  1. Menjadikan pasangan kita sebagai tempat kita belajar supaya diri bertambah baik
  2. Sentiasa bersemangat untuk menuntut ilmu
  3. Mental mesti siap dan sedia untuk menghadapi kekurangan pasangan kita
  4. Bersyukur dengan kelebihan pasangan yang mencetus semangat kita untuk beribadah
  5. Bersabar atas kekurangan pasangan kita sehingga menjadi penggerak membuat ibadah dan kekusyukan doa
  6. Selalu berbincang untuk selesaikan masalah
  7. Membahagikan tugas dan bekerjasama dalam urusan rumahtanga
  8. Jangan meninggalkan rumah sebelum memberitahu pasangan kita

Kesimpulannya dari pandangan saya yang kerdil ini, seburuk mana pasangan kita  ia bukan titik tolak untuk mengubah pasangan mengikut acuan kita dengan drastik atau menjadi punca ketidaksefahaman. Kekurangan pasangan itu adalah titik tolaknya kita untuk lebih dekat dengan Allah lantas akhirnya dengan sifat sabar dan khusyuknya doa, Allah buka pintu hati pasangan untuk jadi lebih baik...(muhasabah diri sendiri dengan banyaknya)

cumanya kalau diri tak segagah ASIAH isteri firaun dan suami pun jahat dan mengabaikan hak secara total jangan nafikan HAK anda sebagai isteri..Islam tak menzalimi wanita. Namun jika mampu sabar, kelak dengan kesabaran terhadap pasangan kita boleh masuk syurga dengan Allah memadamkan dosa2 yang lain..


“Orang mukmin sama ada lelaki atau perempuan akan sentiasa diuji oleh Allah SWT sama ada dirinya, anaknya ataupun hartanya sehinggalah dia menghadap Allah SWT tanpa dia membawa dosa sedikit pun.” – Hadith Tirmizi. 


dan falsafah yang terbaik yang pernah saya baca sehingga kini tentang keharmonian rumah tangga ialah:
“Analoginya, perkahwinan atau rumah tangga ibarat membeli kereta. 
Bila rosak, kita akan baiki dan terus baiki menunjukkan diri kita tidak sempurna seperti kereta. 
Kita tidak akan tukar kereta baru dengan mudah, tetapi akan terus membaikinya samalah dalam perkahwinan.”


Kenapa saya letak diblog ini sedangkan ini adalah muhasabah diri sendiri, SEBABbbbb, ia juga adalah ilmu yang bermanfaat dan elok dikongsi..Insyaalllah..:)

Wednesday

Anak-anak itulah apa yang ditanam

Saya kira Umar tidak faham pun maksud bila dia berkata wah hebatnya tapi saya sentiasa menyambung apabila dia berkata hebat " Allah lagi Hebat". Kadang-kadang saya cuba menguji Umar bila saya puji Umar hebatnya dia. Dia akan menjawab "Bukan...Allah lagi Hebat"


Saya percaya dengan pendekatan Anak-anak itulah apa yang kita tanam dalam fikirannya. Daripada bacaan saya, masa anak-anak kecil kita patut masukkan semua perkara tentang Keesaan Allah walaupun dia mungkin sebenarnya tidak faham. Apabila dia sudah pandai bercakap pula terus menerus ajarkan kalimah Lailahaillah, Subhanallah, Astagfirullahal'azim, Alhamdulillah, Masyaallah, Allahuakbar dan ajarkan ayat alquran, doa-doa dan akhlak islam.

Pernah juga ada satu masa Umar tak boleh terima apa yang diajarkan "nanti Allah marah", "Dosa tau" dll. Dia akan akan cakap " Umi, salah..Allah takde kan". Sebab dia tak dapat cari Allah tu dimana. Sebagai umi kecewa dan takut juga. Tapi didikan agama ialah satu perkara yang terus terusan kena buat. Begitu juga dengan hal-hal lain. Allahamdulillah kini dia dah tak bangkang bila saya cakap "nanti Allah marah tau", "dosa tau", "nanti Allah masukkan dalam neraka tau".. Selalunya Umar dengar dan jawapannya adalah Oooooo. Ntah Oooo faham atau Oooo kosong. Tapi takpalah dari dia jawab " Umi, salah..Allah takde kan" sebab itu menggerunkan walaupun dia cuma anak kecil.

Pernah satu masa Ammar terberak cair dan terbocor dari Cloth diapers. Di dapur saya dengar Umar cakap Masya Allah beberapa kali. Umar ke dapur nak bagi tahu apa yang Ammar buat. Dalam pelat dan sibuk memasak saya hanya angguk saya. Kemudian saya ke ruang tamu menjengah anak-anak. Bila melihat keadaan Ammar saya memang tak terkata apa sebab Ammar sudah menepuk-nepuk dan menyapu-nyapu najisnya yang bocor dia atas tikar evamatik yang dibeli dari mahfuzah. Boleh tengok di blog http://zmfnurahmadshoppe.blogspot.com/. Nasib baiklah tikar evamatik tu lasak dan senang dibasuh. Dalam hati berkata patutlah Umar asik sebut MasyAllah-MasyaAllah tadi.Umar juga dah pandai padankan zikir2 lain dengan situasi dan keadaan yang sepatutnya.

Saya taknak kongsi banyak2 tentang apa yang Umar dan Ammar boleh buat itu ini nanti saya dikatakan riak, tapi saya nak highlightkan, Anak-anak itulah yang kita tanam dalam pemikirannya. Adalah lebih baik kita usaha untuk suntik apa yang kita nak anak kita jadi dimasa depan diawal usianya 0-3 ini. Sebab masa ini ingatanya bersifat kekal dan jangka masa panjang. Anak-anak juga tak pernah gagal meniru sikap ibu bapanya. Kadang-kdang lihat Umar dan Ammar saya rasa saya melihat diri sendiri. Dari apa yang saya buat baik dan sifat buruk diri sendiri. semuanya ada. Saya tulis sebagai perkongsian malah ini ingatan buat diri yang kadangkala culas menculas.

Harap pada Allah biarlah usaha ini memberi corak-corak yang indah pada kain putih yang telah dibekalkan.....

Allah Maha Cahaya



Jauh melangkah meniti waktu berlalu
Jauh berjalan lewati berjuta warna kehidupan
Tanpa sedari dalam cermin wajah ini
Bertambah umurku dalam hidup yang semakin merapuh

Allah bukalah hatiku, bimbing di jalan terangMu
Selamatkanlah jiwa yang gelap dalam cahaya rahmatMu
Allah Kau Maha Cahaya beri petunjuk sang jiwa
Ampuni diri yang lelah, kadang sesatku melangkah

Allah Kau Maha Cahaya, menerangi gelap jiwa
Allah Kau Maha Penguasa, padaNya hati berserah

Anak

Tiada Anak
Mempunyai anak adalah impian semua pasangan yang berumah tangga. Tambah-tambah jika mempunyai kefahaman bahawa berkahwin mestilah ada anak sebab adanya hubungan seks. Namun kuasa Allah jualah yang menentukan kita punya anak atau tidak. Bagi Allah pula, tidak WAJIB untuknya memberi anak jika sudah berkahwin kerana Allah maha menjadikan sesuatu. Walaupun ditakdirkan terkena sihir atau penyakit yang mustahil bagi pasangan untuk mempunyai anak namun bagi Allah jika Dia mahu menjadikannya tiada apa yang dapat menghalang. Allah mahu atau tidak mahu jadikan, semuanya berada dalam pengetahuannya yang kukuh. Namun sebagai makhluk tidak haruslah berputus asa untuk berubat dengan tidak melampau. 

Ustaz Kazim pernah bawakan satu kisah wanita yang sudah lama berkahwin tetapi tidak dikurniakan anak. Mertua, ipar dan orang sekeliling mula mendesak dan mengata. Ia menjadikan suami isteri tertekan. Lalu mereka berusaha mendapatkan zuriat hinggalah si isteri mengandung. Tapi disebabkan mengandung pula isteri menjadi lumpuh kerana badannya tidak mampu menampung berat kandungannya. Begitulah satu contoh bahawa semuanya yang terjadi adalah kerana Allah ada sebab yang kukuh. 

Namun naluri tetaplah sedih bila orang sekeliling mula menekan dan bertanya-tanya. Saya ada saudara (menantu ibu saudara tiri suami) tak punya anak. Kesian jugak melihat keadaan dia yang terpaksa menjawab pertanyaan orang bila ditanya takda apa-apa lagi ke? Mungkin dia sudah lali tapi saya kira banyak soalan dituju kalau tak sabar dan percaya ketentuan Allah boleh jadi terasa hati saja. Peranan kita sebagai orang luar yang tak tahu masalah orang diamkan saja pertanyaan tentang anak pada pasangan yang tak punya anak walaupun sudah lama berkahwin. Doakan mereka, jika Allah tahu ada kebaikkan bagi mereka kerniakanlah anak yang soleh buat mereka.Andaikan mereka bertanya pandangan beri pandangan secara baik. Jangan sibuk-sibuk jika tidak diminta. 

Ada Anak
Memang seronok ada anak. Banyak keletah manja mereka yang menghiburkan hati. Namun tak kurang juga keletah yang memerlukan sabar yang tinggi. Apabila ada anak kegusaran utama apabila melihat wajah anak-anak ialah "Ya Allah janganlah kau masukkan anak-anakku kedalam neraka. Ambillah mereka disaat mereka benar-benar layak masuk ke syurga". Begitulah sayangnya pada anak-anak. Walaupun hebat cabaran dunia menerpa sebagai Umi dan Ayah amat mengharapkan mereka terhindar dari kejahatan dunia dan diakhirat. 

Begitulah bila punya anak. Setiap hari risau dengan tugasan diri sebagai Umi. Adakah hari ini sudah diajarkan anak-anak tentang tauhid dan akhlak islam. Adakah hari ini telah menjalankan tugas-tugas sebagai umi dengan betul dan ikhlas demi memohon kepada Allah supaya anak-anak ini menjadi ahli syurga. Anak-anak yang diibaratkan sebagai kain putih yang mana ibu bapalah yang mencorakkannya menjadi islam atau kafir. Jikalau menatap wajah mereka disaat mereka tidur selalunya tiada lain yang difikirkan iaitu bolehkah diriku mendidik anak-anak sampai mereka masuk syurga. Jika membayangkan mereka diseksa dalam api nerka hati ini tersayat hingga air mata takkan mampu dibendung lagi. 

Bila ada anak ada cabaran yang besar menanti. Jangan diagungkan kalimat syurga dibawah tapak kaki ibu jika kita sebagai ibu tak tunaikan hak-hak anak dengan baik. Jika tidak meyanyangi mereka dengan wajar sungguh nanti sukar hendak tunjukkan dimana syurga yang terletak dibawah tapak kaki itu.

Cabaran dunia masa ini, lagilah menimbulkan rasa takut jika gagal memikul amanah-amanah Allah ini. Akhirnya dalam sabar, kreatif, kuat, bertenaga, dan semuanya doalah menjadi harpaan agar Allah memberi segala perkara yang diperlukan untuk menjadi umi mithali lantas dapat menjadikan anak-anak yang soleh. Walau kadangkala tersalah atau gagal usaha tetap usaha membuat yang baik agar dapat menjadi umi yang baik. Syaitan tolong jangan ganggu iltizamku ini. Kerana acapkali usaha dan tindakan berada ditahap baik syaitan akan datang menghasut dengan dasyat. bukan takat hal anak-anak dan rumah tangga hal ibadat juga begitu.

Semuanya ada kebaikkan
Begitulah perihal anak. Ada anak pun senang, takda anak pun senang. Jangan mengeluh. Ada anak soleh Insyaallah kelak anak itu mungkin boleh menjadi tiket untuk umi dan ayah masuk ke syurga. Takda anak pun senang juga. Ibu bapa takda salah dan dosa tersilap marah anak, tersilap pukul anak, tersilap herdik anak, tersilap bagi makan pada anak, tersilap didik anak.Jangan ingat ibu bapa ni senang je bila ada anak..kesalahan pada anak pun boleh jadi dosa pada diri ibu bapa. 

Bagi yang tiada anak ustazah bahiyah kata jangan risau. Ambillah anak-anak angkat. Didiklah mereka hingga menjadi soleh dan solehah. Insyaallah ustazah kata, usaha mendidik mereka menjadi soleh dan menjaga mereka seperti anak sendiri takkan Allah pandang dengan sia-sia.

Pasal tiada anak tu janganlah menuduh saya bersikap angkuh kerana saya punya anak. Saya pun sebelum mendengar ceramah ustaz kazim saya sendiri rasa, kahwin mesti ada anak. Mesti usaha sampai mengandung. Tapi bila ustaz kazim cerita perihal Allah maha menjadikan tu saya sendiri tersentak dan mengubah pemikiran saya yang cetek itu. Malah saya harap kisah iu menjadi semangat pada mereka yang tak punya anak jika ditalukan dengan banyak soalan dan cakap-cakap orang yang sibuk.

Dalam hal mendidik anak, kegagalan mendidik anak tu bukan semuanya hukuman. Adakalanya Ujian dari Allah. Jangan terus berkata ini hukuman Allah kerana kita dulu kasar dengan mak, kerana kita dulu couple, kerana kita dulu tak tutup aurat. Jangan cakap Allah hukum tapi muhasabah diri tanpa mengaitkan sebagai hukuman. Muhasabah dan terus muhasabah. Muhasabah jangan teringat saja cari juga jalan untuk berubah. Ustaz kazim kata terus berdoa agar Allah tidak balas kesalahan kita pada anak-anak kita. 

Anak oh anak
Dalam besarnya cabaran mendidikmu
Dalam besarnya ketakutan dalam menunaikan hak hakmu
Umi tetap sayang dan tidak mahu kamu cedera didunia dan diakhirat
Ya Allah ambillah anak-anakku disaat mereka benar-benar layak menetap di dalam syurgamu. 
Amin.